Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
janne1212122015-06-03 23:44
Antal inlägg: 4722

Många lärare. i alla fall på högstadiet, är precis som journalister närmare mp och V. Tror inga sådana någonsin haft något förtroende för Björklunds idéer, han har faktiskt ofta kämpat i motvind och lagt fram en hel del impopulära förslag.

llloyden2015-06-04 00:03
Antal inlägg: 758

Jag vet inte vad som pågår här, men det verkar mest handla om Björklund?
Han har väl för fan inget inflytande på kollegiet i skolor, lärarrummets inkrökta åsikter, osv. De som jobbar i skolar får väl för fan ena sig och ha en åsikt och föra fram den - kraftigt. Eller är lärare, skolledning, kommunen etc inte överens?
Ni som skäller på Björklund glömmer att han är inte kommunalpolitiker - det är kommunalpolitiker som bestämmer om skolan - inte Björklund!

janne1212122015-06-04 00:31

Björklund bestämmer inte längre, det har du helt rätt i, men om du inte har fattat att skolministern eller som det nu heter utbildningsministern (Fridolin) är den som ytterst ansvarar för skolan och dess inriktning i Sverige, ja då tror jag att du har hamnat i fel debattforum.

Måns_E2015-06-04 00:41
Antal inlägg: 12023

Lärare, skolledning och kommunalpolitiker är väldigt ofta inte överens. Hur illa det ser ut beror väl lite på skola och kommun.

Utbildningsministern har direkt inflytande över lärarnas vardag, lite beroende på vad de vill åstadkomma så kan det vara mer eller mindre.

janne1212122015-06-04 00:45

IIIoyden:
Och vad är det för åsikt som lärarna ska ena sig om och föra fram.
Det märks att du inte har någon koll på vad som händer i skolan och hur skolan fungerar. Därför tror jag inte heller du kan yttra dig om ev. inkrökta åsikter i lärarrummet.
Du verkar vara en "förståsigpåare" som vet hur allting borde fungera, men i själva verket saknar förståelse för problematiken.

Tyvärr finns det gott om sådana när helst man man diskuterar skolan.

llloyden2015-06-04 01:16

Det vore väl bra om lärarna har någon gemensam åsikt om vad som är åt helvete med hela skolsystemet, eftersom alla klagar.
Jag är ingen lärare, jag bara undrar varför ni inte får fram era åsikter, ni som vet hur det fungerar/inte fungerar i skolan! Jag bara undrar varför ni aldrig hörs i radio/tv? Varför det är alltid någon politiker som har åsikter? Varför har ni inte det? Vilken slags fackföreningen har ni? Släpps ni inte fram i press, radio, TV p g a vi i Sverige ska låtsas ha en sååå bra skola o undervisning? Va fan LO får direkt utrymme när de vill nå... en viss skillnad vill jag säga.

Måns_E2015-06-04 01:39

Lärare för fram sina åsikter. De skriver debattartiklar de organiserar sig fackligt osv.

Men precis som det inte finns någon kollektiv ingenjörsåsikt eller kollektiv bsnknansåsikt eller kollektiv rörmokaråsikt så finns det så klart ingen kollektiv läraråsikt.

Vad är det för trams?

Måns_E2015-06-04 01:41

Bankmansåsikt

llloyden2015-06-04 03:06

Shit åsiktl.
Det finns väl inga som så bra som rörmokare, elektriker eller byggare har framfört sina åsikter. Inbillar du dig att de alla är överens? Men de har ju enats på vitala saker och därmed haft hela LO bakom sig. OCH fått igenom sin krav!
Också lärare har ju en fackförening. Varför får lärare aldrig igenom sina villkor?
Ok. Jag förstår. Varje lärare ska kunna ha sin egen åsikt, etc. Tja, det är väl därför vi har den skola vi har. Alla ska bestämma....

janne1212122015-06-04 08:55

llloyden:

Nu får du ju sluta och sprida dina dumheter.

Jag tror att de båda (ja, det finns faktiskt två, det hade du ingen koll på) fackförbunden är de som syns mest av samtliga fackförbund i Sverige.
Klart att de har åsikter om hur skolarbetet ska bedrivas och behovet av att uppgradera lärarnas status både vad gäller lön och arbetssituation.

Svårigheten för dessa båda förbund är ju att de inte förhandlar med näringslivet som LO gör (rörmokare, elektriker etc.).

Deras förhandlingspartner är i stället kommunförbundet som ju har en summa pengar (skattepengar) att dela ut plus en massa regler och förordningar som beslutats av regering och riksdag att leva upp till.

Om några lärare bestämmer sig för att avskaffa betygen, är det inget man kan förhandla med kommunförbundet om utan man måste jobba efter dom riktlinjer som finns.

Att skolan numera är kommunal, tidigare statlig, gör ju att det är våra skattepengar som används. Detta leder bland annat till att vilka stollar som helst kan känna sig berättigade att delta i debatten och ha åsikter, som likt dina, är både ovederhäftiga och destruktiva.

kovikstippen2015-06-04 10:41
Antal inlägg: 979

Hoppsan, där kom den vanliga debattgrodan hoppande igen........

Våra skolbarn lärs i skolan att det är fint att ifrågasätta och säga emot. Då är det sunt med en kritisk hållning och kraftigt ifrågasättande.

Men när det gäller skolan själv händer något........ Helt plötsligt blir utbildning, dess organisation och styrning någonting heligt. Ingen ingen ingen har rätt att ha en åsikt eller vara kritiskt granskande. Såvida man inte låtsas (eller är) lärare.

För mig är utbildning, dess organisation och styrning mycket likdelv allra flesta andra organisationer. Det som gäller här funkar i allmänhet där också.

I vart faller det rent nonsens att skolans värld är unik.
- Massa andra verksamheter jobbar med utbildning.
- Massa andra verksamheter styrs av kommunpolitiker.
- Massa andra verksamheter har konkurrens.
- Massa andra verksamheter ger lång utbildning dålig (?) lön (många yrken betydligt sämre än lärarlöner)
- Massa andra verksamheter har det svårt att nå målen.

Det finns en unik egenskap i skolans värld :

Ingen annan verksamhet har så lättvindigt gett upp ett i många fall väl fungerande verksamhet och bytt ut det mot helt ovetenskapligt politiskt humbug.

Psykologer och pedagoger har (och fortsätter att) fritt få härja i skolans värld. I alla andra verksamheter hade deras inflytande varit omöjlig.

För en psykolog (och numera stora delar av lärarkåren) verkar kaos anses vara kreativt och bra, medan hjärnforskarna är helt överens om att lugn och roar en förutsättning för i princip all inlämnade.

Skolan är långt ifrån unik. Därför borde branschen försöka ta till sig och faktiskt försöka förstå kritikerna.

EricaJong2015-06-04 11:57
Antal inlägg: 537

"pedagoger har (och fortsätter att) fritt få härja i skolans värld."

Vem tycker du annars ska "härja" inom skolväsendet? Kakelläggare?

totravel - Ej medlem längre2015-06-04 13:12
Antal inlägg: 4735

EricaJong,

Läste det senaste dravlet av kovik och jag är imponerad av att du orkar svara.

kryddeluntan2015-06-04 13:50
Antal inlägg: 12360

Ett förtydligande:
skolan har två huvudmän, stat och kommun. När det statliga uppdraget och det kommunala uppdraget går stick i stäv, vilket det gör rätt ofta, vad ska rektorer och lärare följa?

Förklara det Kovik, fast det lär du inte kunna göra.

EricaJong2015-06-04 13:52

:) Inte så mycket svar, men en ärlig undran dock, totravel.

kryddeluntan2015-06-04 13:53
Antal inlägg: 12360

Det får du inget svar på EricaJong :-) bara mer dravel.

kovikstippen2015-06-04 14:01

Erica.
forskare med specialitet hjärnan?
Biologer med specialitet människokroppen?
Fysiologer?

Erfarenheter från andra länder?l
Erfarenheter från egna utredningar?

EricaJong2015-06-04 14:11

Så, hjärnforskare och biologer ska styra skolan? Jag antar att du inte är seriös här.

Du tror inte att ovanstående, speciellt det två sista, redan har inflytande i hur skolan utformats/utformas? Hur tror du pedagogik och didaktik utvecklats? (det är en pågående process kan jag upplysa om)

kovikstippen2015-06-04 14:14

Kryddeluntan m.fl.

Politiker tar inga beslut på måfå. Men om sk "proffs" hånar och förlöjliga alla frågor som ställs dem, tvingas dom fatta beslut som möjligen inte är så bra som man kunnat önska.

Precis som ni i mobben gör just nu. I stället för att argumentera emot mina tankar argumenterar ni emot mig som person (så dum att mina åsikter inte ens är värda att bemöta)

Tekniken kallas mobbing och brukar rendera i att man tar bort 4-7 lektioner matematik/år för att diskutera hur fult det är.

Vad är detta jävla sett att bemöta en åsikt med att kalladet dravel? Klarar ni av att skämmas?

Eller använder ni betapets forum som ett härligt exempel på hur ni tar vuxenansvar för en diskussion?

kovikstippen2015-06-04 14:16

Ett förslag:

Prova att börja era svar med "jag förstår vad du menar men jag håller inte med eftersom............ "

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?