Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 865

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2011-01-16 17:37
Antal inlägg: 17500

apbur - om du istället hade läst dina böcker rätt, så hade du förstått att järn som man får i vegetarisk kost inte absorberas lika lätt som köttets. som ett exempel. Du mal om aminosyror nu, men riktigt så enkelt som du vill få det till är det inte. Får man inte i sig alla de viktiga typerna av aminosyrorna så kvittar det om du får i dig flera men saknar en - det kan förstöra hela upptagningen. Köttätare säkerställer det genom kosten - veggisarna gör det inte.

vad gäller vegetarianers proteinintag rent generellt - ni verkar anta att alla veggosar äter bönor och linser men det gör inte alla. En del gillar det inte och då är man ruskigt illa ute vad gäller protiensynpunkt.

Flanellograf - Ej medlem längre2011-01-16 17:39
Antal inlägg: 58

sant larvbrud, de har det lättare vegetarianerna. tufft att vara vegan dock. om jag har hajat rätt vad de "får" äta. fö var mitt påstående grundat på 1500 kcal/dag

zlipzten - Ej medlem längre2011-01-16 17:43
Antal inlägg: 1466

Till rabiata köttätare: Vilkas välsignelse är ni ute efter? Ät efter samvete och låt vegetarianerna göra det samma. De sistnämnda klarar sig i regel bra.
Jag är allätare som de allra flesta människor är och alltid har varit men jag förstår verkligen motviljan mot att döda för att äta och i synnerhet som den moderna djurindustrin fungerar.
En av de människor jag litar mest på (Dalai Lama) är vegetarian.
Min pappa har varit i Kina. Han åt inte hund, inte heller de katter och ormar han såg slaktas (han sträckte sig till höns och anka).

le-lou2011-01-16 17:47

mja.. dalai lama anammade vegetarisk kost enbart då han blev äldre. Buddhister käkar kött för övrigt, det är inte enbart onda människor som äter kött bevisligen.

apbur2011-01-16 17:49
Antal inlägg: 9699

Tycker man inte om bönor och linser bör man inte lägga om sin kost till vegankost.
Dock kvarstår faktum att bönor och linser innehåller protein och att det också är en del av en vegetarisk kost. Att påstå att man inte kan få i sig tillräckligt med protein om man inte konsumerar kött är ju då felaktigt.

Jag täcker lätt mitt proteinbehov med lakto-ovo-vegetarisk kost.

Kollar man regelbundet upp sitt järnvärde har man ju inget att oroa sig för. Det är inte så att man dör för att man inte fyller på sina järndepåer genom hemjärn. Har man ett bra järnvärde så har man. Oavsett källa.

le-lou2011-01-16 17:51

fresten zlipsten, du ska nog kolla upp det, sambon hojtade att dalai lama visst äter kött fortfarande, tydligen på resor så äter han grillad biff med gott samvete. Det där har nog gått i perioder för karln.

le-lou2011-01-16 17:51

karln = dalai lama, inte sambon, han är alltid vegetarian.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-01-16 17:52
Antal inlägg: 4050

Le-lou, din syn på näring verkar vara att man behöver få i sig mycket av vissa saker.

Järn till exempel bör balanseras av zink och koppar. Får man för lite av zink och koppar och för mycket järn är det inte så bra.
Vissa slags kött innehåller tillräckligt med koppar och vissa järnrika växter som nässlor innehåller bra med koppar.
Allt kött har inte tillräckligt med koppar.

För mig handlar vissa saker om balans, inte enbart att pumpa upp förråden av "bra ämnen".

Jag är överens med dig om att man måste komma upp i viss nivå av både järn och protein för att hålla sig frisk. För oss i i-länderna är inte detta egentligen så svårt.

-angeleyes-2011-01-16 17:58
Antal inlägg: 8

Jag förstår er veganer, ni är helt klart snälla och omtänksamma. Jag är inte speciellt snäll, och älskar bacon och falukorv, så jag äter ändå.

Vad jag stör mig på är alla jävla hycklare (antagligen dig också) som rasar när japaner har ihjäl delfiner, eller när någon på ett klipp på internet slänger ut en hundvalp i en fors, samtidigt som de äter djur som de VET har lidigt brutalt mycket innan slakten. Det finns så mycket information på tv och andra medier att detta helt enkelt inte går att missa.
Men det är lätt att moralisera när man själv inte behöver göra några uppoffringar.

zlipzten - Ej medlem längre2011-01-16 17:58
Antal inlägg: 1466

Åh, då är ju Dalai Lama som jag :)

slånbär2011-01-16 18:02
Antal inlägg: 5539

Larvbrud-Kom nu ihåg detta- vegetarian är ett samlingsord för flera olika former. Äter man mjölk och ägg är man lakto-ovo-vegetarian. Många som kallar sig för vegetarianer äter även fisk och skaldjur och det finns tom en del som äter kyckling men ändå kallar sig för vegetarianer. Den form som blir allt vanligare är veganism och där är det knepigare att få i sig allt man behöver-det krävs mer kunskap helt enkelt.

pichipichi - Ej medlem längre2011-01-16 18:12
Antal inlägg: 1188

"Kan för mycket protein vara farligt?

- Ja. Vi vet att barn med högt proteinintag löper större risk att utveckla övervikt. Och gäller det riktigt små barn kan för högt proteinintag belasta njurarna. Precis som med vitaminer och mineraler gäller att mer inte alltid är bättre, säger Åsa Brugård Konde.

Per Sjögren är forskare vid enheten för klinisk nutrition och metabolism, institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap vid Uppsala universitet.

- Det finns mig veterligt inte många långtidsstudier på högt proteinintag. Möjligen kan det bli mer aktuellt när LCHF-kosten blivit alltmer populär. Men det har länge funnits en oro kring ett överintag av protein, bland annat vilka effekter detta kan ha på njurarna då dessa får jobba extra hårt vid högt proteinintag."

Källa: www.gp.se/konsument/...in ?m=print
......................... ......................... ..........

"Protein
Veganer får i sig mindre protein än andra, men det är mycket ovanligt
att de får i sig för lite protein.

För att kroppen ska kunna utnyttja proteinet bättre är det bra att
äta ärter, bönor och linser tillsammans med
pasta, bröd eller någon annan sädesprodukt.

Bladgrönsaker, som spenat, är också bra att äta tillsammans
med olika slags spannmålsprodukter."

Källa: www.slv.se/sv/Settin...Ve gankost/

- Visserligen tjatas det även i länken ovan om Quorn, vilket jag inte gillar, eftersom jag anser det vara en skitprodukt, men annars finns det en del nyttigt att läsa där för den som är helt oinsatt kring de här frågorna.

......................... ......................... ...

Och jag hävdar, att den vanliga blandkostaren som äter kött, fisk och mjölkprodukter ofta får i sig för mycket proteiner.

Proteinintaget ser inte jag som något problem för veganen, utan jag har mina funderingar mest kring omega-3. Men har inte kommit fram till några egentliga slutsatser än, utan funderar vidare....

pichipichi - Ej medlem längre2011-01-16 18:23
Antal inlägg: 1188

le-lou 2011-01-16 01:44
"ni som alltid tar upp att man kan få i sig protein från andra källor än kött - ni inser vilke mängder "andra källor" som gäller om ni ska få samma mängd och framförall tätheten i näringen för att uppnå samma nivå som i kött? det finns inget som kan ersätta animaliskt protein,..."

Du är ute och cyklar i dina resonemang, le-lou.

Man kan lika gärna påstå att proteinerna i kött är för kompakta för oss människor istället!
OCH vi (veganer) behöver verkligen INTE (och bör inte ens) sträva efter att komma upp till samma mängder och "tätheter" som ni köttätare håller er till när det gäller proteinerna, för dom mängderna är inte hälsosamma.

tobbe_1112011-01-16 18:29
Antal inlägg: 73

Vi får äta djur men djuren får inte äta människor.
Jag tycker att djuren ska leva och inte vara på talriken. Gud skapade naturen och han gjorde den för att människor och djur skall kunna äta av den och överleva( Frukter och sallader ) Om vi aldrig hade ätit djur så hade man blivit lika mätt av sallad som kött.

ANDERStG2011-01-16 18:52
Antal inlägg: 7560

"men djuren får inte äta människor"

Djur som ätit människor avlivas väl av säkerhetsskäl, inte som hämnd/straff (som elefanten Mary för hundra år sedan). Så det finns väl inga regleringar mot att djur äter människor men det är ju bra att undvika.

magnusito2011-01-16 19:56
Antal inlägg: 4985

Varför är alla köttälskare så oroliga över om vegetarianer inte får i sig tillräckligt med näringsämnen när saken är den att väldigt många köttätare äter slarvigt och ensidigt och itne tillräckligt med vitaminer, mineraler och antioxidanter som man får genom mycket frukt och grönt?

Det där gaggandet om alla proteiner är inte ens adekvat, bara ett sätt att argumentera ens egen ogenomtänkta och bekväma hållning.

magnusito2011-01-16 20:01
Antal inlägg: 4985

slånbär frågar sig vad vi ska med alla djur till
Vi äger inte djuren, jorden eller livet.
Det är en totalt irrelevant och uppochnervänd fråga. Den är för dum att man ska försöka besvara den. Naiv!

slånbär2011-01-16 20:26

Magnusito- på vilket sätt är det en naiv fråga? Om vi inte äter av djuren då konkurrerar ju dom med de vegetabilier som vi alla ska leva av istället. Tror du dom kommer sluta att föröka sig och bara liksom dö av ålder till slut. Om man är stark motståndare till att äta kött då har man säkert nån bra ide om vad vi istället ska göra med djuren. Jag är emot utrotning av vissa djurslag bara för att det passar våra syften men om ingen äter djuren så blir dom snart lika obekväma i vårt samhälle som rovdjuren är och det vet vi ju hur det har gått för dom.
Du verkar ju ha bestämda åsikter så du klarar säkert av att komma med en konstruktiv ide. Alla miljövänner verkar ju vara rörande överens om att det krävs för mycket av våra resurser för att föda upp kött och mjölkboskap men nu har dom ju ändå ett syfte nämligen att bli mat-ska dom inte bli mat då är dom ju överflödiga eller? Irrelevant fråga? Tror inte det.

apbur2011-01-16 20:33
Antal inlägg: 9699

Slånbär, varför har rovdjuren varit ett problem för människan? Försök tänka efter.
Du äter inte samma sak som en ko eller en älg. Sluta oroa dig för att bli utkonkurrerad av en ko. När det gäller födan då.

slånbär2011-01-16 20:43

Men snälla nån-Apbur försök hänga med i resonemanget här. Om vi slutar äta kött då kommer vi ju heller inte slakta dom. Det kommer innebära att vi antingen måste begränsa mängden djur på något annat sätt eller så kommer dom konkurrera om samma vegetabilier som vi ska äta istället för köttet. Är du med eller är det för krångligt? Djuren måste ju också äta för att leva eller tänkte du att dom skulle svälta ihjäl?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?