Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade11
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
JefautjOuer2012-10-16 21:47
Antal inlägg: 373

Om ett par gör det valet ihop är det väl finemang, bara ett av tusentals sätt att leva på. Good for you!

Minta2012-10-16 21:50
Antal inlägg: 20042

Det är inte den enskilda hemmafruns val som är provocerande, det är Corlinis ideal på kvinnan och syn på hemmafrun som ett ideal som är det.

Minta2012-10-16 21:50

ideal ska det stå, inte ideal på kvinnan

snövits - Ej medlem längre2012-10-16 21:59
Antal inlägg: 1579

Tycker inte det är speciellt konstigt att man undrar eller tycker något om det faktiskt.

slånbär2012-10-16 22:13
Antal inlägg: 5539

JefautjOuer- och tänk att det väl kanske precis var det som TS ville också. Varför startade hon annars tråden om det inte var för att få igång en diskussion? Då är det väl inte så märkligt att det finns rätt många som argumenterar emot och ifrågasätter?

JefautjOuer2012-10-17 12:00
Antal inlägg: 373

Finns mycket att undra om och diskutera, är helt för det. Vissa ämnen är mer brännbara än andra och det intresserar mig att just hemmafrueriet visade sig vara just ett sånt. Finns ju hur många vägar i livet att gå som helst och jag förutsåg inte att det här var ett sånt. Alltid kul att bli överraskad. Önskar alla hemmafruar lycka till med sitt val, vare sig det är för en kortare tid eller hela "yrkeslivet". (En sak som provocerar mig en del är pappor som tar föräldraledigt just under semestertider eller under tider då större sportevenemang tv-sänds. Alla är vi olika.)

mz_lzrd2012-10-17 13:35
Antal inlägg: 2498

En del pappor tar föräldradagar under älgjakten. Det är en gammal äktsvensk tradition.

mz_lzrd2012-10-17 13:35
Antal inlägg: 2498

föräldraledigt menar jag ju.

slånbär2012-10-17 13:41

Undrar var dom har barnen undertiden? Verkar ju lite kobbigt med en åttamånaders i skogen när man ska sitta och vara tyst o vänta på att det dyker upp en älg. Finns det föressten hörselkåpor till så små barn tro?

corlini2012-10-17 19:56
Antal inlägg: 3172

Minta det heter självständighetssträvan, bekräftelsebehov och pengajakt när kvinnor är emot hemmafru rollen enbart på de grunder ni presenterar här. dvs behovet av att ha egna pengar, egen ekonomi, egen trygghet om relationen spricker och att vara självständiga. de enda argument ni för är av direkt eller indirekt ekonomisk karaktär och därför blir det så att det faktiskt enbart handlar om pengar och självständighet eller något undermedvetet behov av att bevisa något. att man visst kan, duger, är duktig, klarar sig.

för mig är tanken på att enskild individs egna ekonomi skall väga tyngre än tilltron till relationen och kärleken och därför vara det som avgör om man är för eller emot "hemmafrun" och hur man ser på henne. hela tråden igenom är det bara pengarelaterade argument som förs. en skrämmande ytlig, egoistisk, kall och beräknande bild av kvinnan framstår. att värdesätta den egna framtida kronan vid makens ev bortfall eller försvinnande högre än tilltron till sin egna familjs sammanhållning och kärlek är vad det är trots att ingen sätter det i ord.
det är inte fult av en kvinna att vilja vara hemma med sina barn, det är inte 50tal att tycka det är en fin och idyllisk familjebild att mor är hemma. det är inte förtryck eller livegenhet att vara utbildad och stark kvinna i ett modernt sverige men hemma under många år. att vara "hemma" är nödvändigtvis inte samma sak som att inte kunna vara produktiv, företagsam eller ha möjligheten till egen inkomst eller bidraga till familjens gemensamma ekonomi. jag tror ytterst få av de kvinnor som idag frivilligt är hemma och utan anställning konstant går med dammsugare eller kastrull i högsta hugg och i övrigt är helt livegen.

jag tycker ni har en förutfattad mening om rollen och jämnställer den med en viljesvag bullmamma från 40talets filmer. ni ställer den bilden av hemmafrun brevid ett enormt egocentriskt sätt att se på pengar och tar sedan ställning till ämnet.

många av er kallar mig kort i tanken eller konstig eller ännu värre. men har ni någonsin tänkt på vad ert argument egentligen innebär.
det är enbart exakt vad jag sagt.
självständighetssträvan, bekräftelsebehov, garderingar, plan B och pengajakt i eget vinstsyfte.

Minta2012-10-17 20:04

Corlini, så när män har lust att ha egna pengar, vara självständiga, kunna försörja sig och sina barn, känna trygghet både nu och inför framtiden, då kallas det........

Minta2012-10-17 20:05

Då kallas det väl inte i din värld för självständighetssträvan, bekräftelsebehov och pengajakt kan jag tro.

slånbär2012-10-17 20:25

Nej -det är inte femtiotal att vilja vara hemma med sina barn men det är definitivt femtiotal att anse att det är endast kvinnan i familjen som ska vara den som är hemma. Sen kan man ha vilken syn på jämställdhet man vill men i vårt moderna samhälle där just jämställdhet är en viktig del i precis alla verksamhetsområden så är det bakåtsträvande och gammaldags att ha en sådan syn på jämställdhet som du har Corlini.

slånbär2012-10-17 20:26

Minta-då kallas det macho!

corlini2012-10-17 20:36
Antal inlägg: 3172

så ingen av er vill faktiskt se det svart på vitt det där med den egoistiska ekonomiska grunden. föga överraskande.

Minta, män som försörjer sina familjer har inga egna pengar, pengarna går till familjen och hushållet så jag antar att du menar singlar? och som ensamstående har man ju all rätt i världen att förverkliga det mål ni strävar efter eller det liv som ni vill bygga garantier kring. dvs helt egen ekonomi, inga risker, ensam framtid och total självständighet.

så, vi har enats om att det enbart handlar om ekonomi. dolt eller rakt ur eller indirekt så faller allt tillbaka på kronor och självständighet.

Minta2012-10-17 20:38

Jaha, så av hans lön går hälften oavkortat till hennes konto och ger henne pensionspoäng och fortsätter utgå även efter en skilsmässa eller ett dödsfall? Då förstår jag då är det väl ok, även om en halv lön oftast inte är så mycket.

Minta2012-10-17 20:41

Det kan vara precis lika egoistiskt att inte vilja förvärvsarbeta och gå hemma med sina barn om man tycker att det är tråkigt att arbeta, som det är att förvärvsarbeta och kunna erbjuda sina barn mer i form av ekonomisk trygghet, en självständig mamma som inte är beroende av sin man för sin ekonomis skull. Det tycker inte jag är särskilt egoistiskt, det är vuxet och realistiskt.

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-17 20:42
Antal inlägg: 316

Du ringade in det suveränt där, Minta.

Minta2012-10-17 20:43

:)

slånbär2012-10-17 20:48

Minta-Spot on!!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?