Spelrum
Giraffen | 21 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 50 |
Mobilspel
Pågående | 19 490 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
EricaJong | 2015-06-04 14:32 | |
![]() | Mobben? Apropå politiker så har jag en väldigt nära släkting som sitter i kommunens utbildningsnämnd. De som är aktiva där och tar beslut kring barn- och skolomsorg tar beslut oavsett hur mycket "hån och förlöjligande" de får från pedagoger. De är nämligen väldigt ofta ute i verksamheten och ser den med egna ögon. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-04 14:48 | |
![]() | Nää. Det är inte snyggt att gå tillsammans i en mobb och diskutera hur någon är och istället för vad någon säger. Där håller jag med Kovik. Dålig stil. Men du kovik har en von-oben-attityd som inte känns bra den heller. Den är hånande och känns ofta personligt nedsättande. Jag försöker dock att ge igen med samma mynt. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-04 15:13 | |
![]() | Om vi nu ska hålla oss till ämnet så är det särskilt viktigt att lärare förstår det. Det är ju de som lära barnen vikten av att få ha en åsikt i ett demokratiskt samhälle och att inga röster/åsikter ska tystas ner pga vem man är. | |
EricaJong | 2015-06-04 15:16 | |
![]() | Absolut sant, Nora1. Den uppgiften har inte bara alla som arbetar i skolan utan föräldrar och andra vuxna som kommer i kontakt med barn - även om det inte råkar stå i deras arbetsbeskrivning. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-06-04 15:22 | |
![]() | Nora1, Den s k mobben diskuterar inte hur kovik är utan diskuterar hur ofattbart mycket obegripligt dravel som kovik skriver i sina inlägg. Ergo, mobben diskuterar innehållet i koviks inlägg. Visserligen på ett nedlåtande sätt, men det är ju vardagsmat på detta forum. I stort sett alla inlägg jag skriver i forumet behandlas nedlåtande av vissa "åsiktsmotståndare". Detta trots att jag ofta tar hänsyn till rena fakta, gällande forskning, egna ganska rika erfarenheter och andras insikter i de frågor jag diskuterar. Det är dock ingenting jag tar på mig offerkoftan för, den koftan får kovik behålla. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-04 15:23 | |
![]() | erica. Ja, det är just därför jag ger mig in i den här debatten. :) | |
EricaJong | 2015-06-04 15:27 | |
![]() | Massa kred till engagerade föräldrar och övriga vuxna <3 | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-04 15:29 | |
![]() | totravel. Nej att kalla det för dravel är inte att bemöta åsikter. Att bemöta åsikter gör man genom att sakligt diskutera innehållet i texten. (Man kan också strunta i att bemöta dem om man inte tycker att det finns någon substans som går att bemöta) | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-04 15:40 | |
![]() | totravel. Om en gör fel behöver inte alla göra fel. Att vara nedlåtande är ju korkat eftersom allt man skriver kan senare få emot sig om det visar sig att man hade fel. (Jag tycker nästan alla dina inlägg är bra. Men det krävs lite av läsaren för att förstå också. Ha överseende med de små) | |
EricaJong | 2015-06-04 15:42 | |
![]() | Jag kan tycka att du, kovikstippen, har en väldigt nedlåtande attityd i det sätt du uttrycker dig och drar alla, pedagoger och övriga skomedarbetare, över en kam. Kanske är det så du uttrycker din frustration. Oavsett dina åsikter så tror jag det är något vi allihop, som tagit oss en funderare på hur skolan fungerar och inte fungerar, känner. Jag ber om ursäkt om du anser mig vara en del av någon mobb eller om jag fått dig att känna dig personligt angripen av mig. Jag tror att jag vid ett tidigare tillfälle, då du anklagat mig för att angripa din person, förklarat mig och också då bett om ursäkt. Men mina åsikter om hur du uttrycker dig och mina åsikter kring det du framför, de varken behöver eller vill jag ursäkta. | |
EricaJong | 2015-06-04 15:43 | |
![]() | Frustration alltså. Över hur dagens skola ser ut och bedrivs.Som jag tror de flesta känner i höger eller lägre grad. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-06-04 15:56 | |
![]() | Nora1, Jag har inte hävdat att det är ett bemötande av åsikter när jag kallar inläggen för dravel. Jag är mycket medveten om att definitionen av dravel är struntprat och jag är fullständigt övertygad om att koviks inlägg är extremt struntpratsstinna och dessutom ur en akademiskt och därmed praktisk synpunkt helt världsfrånvända. De är som övergödda sjöar...... | |
kryddeluntan | 2015-06-04 17:52 | |
![]() | Skolverket stiftet en lag om att alla skolor ska ha ett fungerande skolbibliotek, OBS ej stadens bibliotek. Politikerna i kommunerna säger åt rektorerna att skapa det omedelbart, inga medel tillförs. Rektorerna ser över möjligheterna på varje skola, går det? Nej, det finns inga lediga klassrum att tillgå, vart ska barnen ta vägen? Man kan köpa in böcker från befintlig läromedelsbudget, men skolan behöver byggas ut. Lärarna får också komma med förslag, men ser heller inga möjligheter. Rektor meddelar detta för kommunens politiker, men nej, det blir inga pengar. Skolinspektionen kommer på besök, har ni inget bibliotek? Huvudmannen, kommunen får bannor och frågan skickas åter till rektor, LÖS DET HÄR. Det här är ett ex. På vad rektorer och lärare tvingas göra. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-06-05 08:15 | |
![]() | skolan ska inte vara kommunal punkt slut.skolan ska vara statlig.statlig jämlik skola är rättvist Då alla skolor får lika mycket pengar.Alla skolor ska ha bibliotek och material ,friskolor som ska drivas med vinst där är barnen förlorarna lägg ner dom ,vi har prövat den vägen nu gick inget vidare | |
kovikstippen | 2015-06-05 09:05 | |
![]() | Problemet med alla avskaffade nischer i vårt samhälle är att avregleringen sker med stor naivitet och godtrogenhet. Samma sak har inträffat i alla avregleringar - ingen nämnd ingen glömd. Samma sak händer varje gång en verksamhet och läggs ut på upphandling. Man får helt enkelt vad man betalar för. Inte ett enda dugg mer. Det kostar extra. Men....... Massa saker i en gammal skola eller i en fastighet "bara finns ju där" och är lätt att glömma bort när man tar in anbud/stiftar lag. Forskning visar att dessa avregleringar innebär stora besparingar i ungefär 5 år. Därefter blir det betydligt sämre kvalité till högre pris. För all framtid I avregleringen av skolor missade man helt enkelt att definiera varje enskild funktion i undervisning, fastighetsinnehåll, fastighetsskötsel, städning, ventilation, gräsklippning, lekytor , rörelseytor och allt annat som kan kringgås om man bara vill. Det är just denna vilja att runda olika krav som verkar ta myndigheterna med förvåning - varje gång. Läroplanen definierar tex gymnastik i antalet lektioner per läsår. Det kan kringgås med ett vandring några dagar på annan ort. Skolan tjänar massa pengar på detta (helt enligt reglerna) men barnen blir naturligtvis lidande. Samma upplägg används för slöjd & hemkunskap. Dessa lokaler är helt enkelt dyra att bygga och kan bara användas till "sitt" ämne. Myndigheterna borde snarare reglera funktioner än enskilda punkter. - Barn har rätt att ha ett för skolan anpassat bibliotek inom X minuter från skolan med minst X timmars öppettider /vecka - Bara ska ha möjlighet att idka fysiskt ansträngande aktiviteter såväl inomhus som utomhus varje dag. - O.s.v. Naturligtvis är dessa bara slarvigt ihopsatta exempel som långt ifrån är klara. Men det är bättre att definiera gränsvärden för inomhusmiljö än att definiera ventilationsanläggningens rördiameter. En funktion är mycket svår att kringgå för entreprenörer | |
kovikstippen | 2015-06-05 09:12 | |
![]() | Skolan ska absolut övergå i statlig ägo. Sossarnas försök med kommunala skolor bör avbrytas. Av massor av skäl. Friskolor har kommit för att stanna. Men man kan bli bättre på att ställa krav (på både kommunal skola som privat skola) Om kommunens skolor är tillräckligt bra kommer friskolorna minska. I bland väljer vi att glömma att friskolorna hittar sin livskraft i dåliga kommunala skolor. Om alla skolor var tillräckligt bra tror jag de flesta föräldrarna föredrar att deras barn går i skola nära hemmet. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-06-05 09:27 | |
![]() | Den skola som är bäst här är den invandrartätaste ,Den är bra för att skolan har en stark bra rektor hon är guld.självklart vill jag att ungarna ska gå i skola nära hemmet.men den är dålig och vi väljer en annan skola Friskolor = missnöje med kommunala skolor ja självklart. | |
kovikstippen | 2015-06-05 09:32 | |
![]() | I upphandlingen av skötsel till en helt ny bussdepå glömde man att fasaden behöver underhållas. Redan efter 2-3 år är fasaden nu så sliten att panelen troligen måste bytas ut. Om SL själva stått för sitt eget underhåll hade detta inte skett. Förvaltaren hade åtgärdat fasaden. Nu pågår en oändlig diskussion mellan Fastighetsägaren, bolaget som bedriver verksamheten, kommunen och fastighetsskötaren vem som är skyldig. Sen ska man bestämma vem som ska betala. Sen ska man gå ut med anbud. Som överklagas. Med egen skötsel hade man åkt till målaraffären och köpt lite färg och målat. Lätt, enkelt, billigt. Detta är ett av oändligt många exempel på varför ekonomerna ska kastas på soptippen och enbart få sköta bokföringen. I ekonomernas värld är upphandlingar jättebra och effektivt. Tyvärr glömmer ekonomerna hela tiden att världens komplexitet ofta omöjliggör en vettig upphandling. Oförutsedda saker inträffar. Men politiker och företagsledare har upphöjt ekonomerna till helgon och tror på alla dessa finna Powerpoint presentationer. Vad vet en ekonom om fasader? Eller skötsel av bussar? Det enda en ekonomer vet är att 1 krona är mindre än 2. Alltså bedrivs all verksamhet i såväl privat som i offentlig verksamhet efter den principen. Resultatet blir inte ett dugg bättre på Volvo eller ABB än i den kommunala skolan. Dessutom leder denna dyra schimär, på ekonomisk kontroll, till att personalen mår dåligt. Vilketbleder till psykiska problem och sjukskrivning. Vem vann på det? | |
janne121212 | 2015-06-05 09:38 | |
![]() | Ett litet tips kovik om du vill att folk ska läsa dina inlägg. 1. Försök att hålla dig till ämnet som diskuteras. 2. Undvik långa inlägg som gör att man inte ens orkar fundera på att läsa eländet. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-06-05 09:43 | |
![]() | Kovik, Om du skriver av eller klistrar in texter så vore det en fördel om du satte dem inom citationstecken och angav vem det är som har skrivit texten. Man kan ju få för sig att det är du som har skrivit annars. | |