Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade35
Mobilspel
Pågående20 426

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rhotheta2014-10-18 19:02
Antal inlägg: 4992

Tänk efter en sekund.
Kan du peka ut någon enda politisk gruppering, hur extrem den än är åt något håll, som är motståndare till återvändande till hemlandet? Det är ju det som nationaldemokrater och liknande drömmer om.
Och det finns inget självklart i att man återvandrar till sitt hemland. Gör man det har man väl bott utomlands ett antal år snarare än emigrerat i egentlig mening?

kryddeluntan2014-10-18 20:43
Antal inlägg: 12360

Men Rhotheta , de som verkligen har emigrerat och bytt medborgarskap är väl inte svenskar längre? Då måste man rimligtvis räknas som invandrare.

kryddeluntan2014-10-18 20:45

Hockeyspelaren Mats Sundin bytte ju till amerikanskt medborgarskap och fick självklart inte spela i landslaget mer.

limpan__22014-10-18 20:58
Antal inlägg: 2847

Alla som för fram argumentet att "någon annan" bör göra det man inte själv vill bör kunna motivera för dessa andra varför de ska göra det man själv inte vill.

Att tro att fattiga länder har bättre möjlighet att skapa en god framtid för flyktingar är löjligt och bara för att vi kan hjälpa fler i en akutfas i tältläger i Jordanien för x antal kronor är det inte en långsiktig lösning för de som flyr konflikten eller det land som hyser dessa flyktingläger. Alla länder måste hjälpa till och en öppnare värld skulle även bli en rikare värld totalt sett. Protektionism och stängda gränser har aldrig skapat välstånd.

Rhotheta2014-10-18 21:23

Mitt förslag är att vi låter verkligheten utvisa vad som går och inte går, som vi gjorde med rökförbudet och de nuvarande integrationsåtgärderna. Det ena gick bra, men inte det andra.
Jag gissade rätt i båda de fallen. Och många andra. Eurokrisen, t.ex. Skolutvecklingen. Apoteksutbudet. I can go on..
Så ursäkta att jag inte lätt övertygas av tvärsäkra uttalanden om vad som går och inte. Har hört lite för många genom åren.

Rhotheta2014-10-18 21:24

Annars håller jag med dig om att de som inte vill bo i flyktingghetton bör noga motivera varför andra skall tvingas göra det.

Blindhund - Ej medlem längre2014-10-18 21:51
Antal inlägg: 98

Skriv asylsökande i stället för invandrare, så kanske systerhäxan, pralinen och kryddan också hänger med i diskussionen.

kryddeluntan2014-10-18 22:29

Så omtänksamt av dig Blindhund, det tackar jag för, otroligt att du är så generös och delar med dig av ditt kunnande till oss mindre vetande. Men TS skrev väl en fråga om hur vi välkomnar invandrare, eller har jag i min okunskap inte förstått det heller?

Moose72 - Ej medlem längre2014-10-18 23:28
Antal inlägg: 1910

Kryddeluntan är du säker på att Mats Sundin bytte till Amerikanskt medborgarskap? Han bodde aldrig i Usa och mig veterligen så spelade han i landslaget till 2006

Du kan ha menat Ulf Samuelsson. Man fick inte ha dubbla medborgarskap förr i men det får man nu.

Rhotheta2014-10-18 23:33

Just det. "Invandrare". Obestämd form. Det betyder inte "alla invandrare" utan de grupper som eventuellt inte är välkomna överallt. Tydligen var uppmaningen nödvändig.

Språket fungerar så. Skriver jag "hur blir jag av med fläckar?", så menar jag fläckar på t.ex. textilier. Inte hudfläckar och inte fläcken på Jupiter. Om jag säger att elefanten är skär så menar jag kulören, inte att elefanten är en liten ö. Man måste tänka lite när man läser. Och helst ännu mer när man skriver.

För att undvika att bli tilltalad som en idiot föreslår jag för femtioelfte gången att man funderar på vad motståndarna avser och svarar på det i stället för något helt annat.

Jag tror att det handlar mer om god vilja än faktisk mental retardation.

kryddeluntan2014-10-18 23:36

Det kan nog vara så Moose72, egentligen ointressant, men kanske tänkvärt om man byter medborgarskap

Måns_E2014-10-19 01:20
Antal inlägg: 12023

Jaså jag som trodde att invandrare explicit betydde syrier i denna tråden.

Det har jag ju själv blivit idiotförklarad av herr rhotheta tidigare att inte förstå. Nu håller jag förvisso inte med om den definitionen av ordet invandrare, men tydligen så tänker min "motståndare" så?

FinPralin2014-10-19 01:31
Antal inlägg: 86

"Skriv asylsökande i stället för invandrare, så kanske systerhäxan, pralinen och kryddan också hänger med i diskussionen. "

Jag antar att du med "pralinen" avser mig. Om så är fallet har jag inte missförstått något - läs gärna igen. Och än en gång: försök att avhålla dig/er från oförskämdheter. "Hänger med i diskussionen" antyder till exempel att den som avses skulle vara lite bakom. Det vore bra om det här upphörde, så slipper jag bli tydlig med vem som gör vad.

Rhotheta2014-10-19 01:41

Jag har inte heller uppfattat att du skulle ha några problem, FinPralin.

Måns
Ange tidpunkten för det eller be om ursäkt för att du ljuger.

Rhotheta2014-10-19 06:40

Läste igenom och gissar att du syftar på s 16-17 därför att där nämns syrien, samt att jag som flera andra gånger påpekar att du inte läser. Det finns inte något som ens liknar det du påstår.

Sålunda ljuger du. Medvetet? Det får jag aldrig veta.

Vidare noterade jag hur extremt värdelös vår konversation är. Jag ser inget skäl att motivera mig i detalj för en person som inte läser vad jag skriver.
Du kan skita i att be om ursäkt. Gör bara så att du låter bli att kommentera vad jag skriver skall du göra det så inskränk dig till att skriva att du inte håller med utan att själv formulera vad detta är. Jag skall försöka att göra samma sak.
Inte primärt för varken din eller min skull utan för tredje man. Vill du förolämpa mig då och då, skriv bara "Rhotheta är en idiot" eller "...äter småbarn" eller vad du kan känna för utan att utveckla saken så skall jag inte gå i svaromål så länge du inte felcitetar mig.

Vill du nu tillägga att det i själva verket är jag som inte läser och som missuppfattar är jag helt med på att agree to disagree.

Vi bör dock så långt det är möjligt upphöra med att diskutera.

Rhotheta2014-10-19 06:44

Ps Sätt in punkter där du misstänker att de saknas.

Måns_E2014-10-19 16:19
Antal inlägg: 12023

Nej du klarar ju tydligen inte av att läsa VAD jag skriver och fortsätter att (förmodligen medvetet?) Misstolka det.

Märk väl att det inte var jag som började dra in syrier i diskussionen.

skrutta002014-10-19 16:41
Antal inlägg: 918

Syrier är i hetluften och mycket knepigt om de inte skulle nämnas i denna tråden....

Rhotheta2014-10-19 16:53

Definitivt agree to disagree då. Duger för mig.

kovikstippen2014-10-20 09:41
Antal inlägg: 979

.

.
"Varför försöka lösa ett problem när man i stället kan fokusera på det"
.
.

Att "stänga gränserna" är naivt oxh dumt uttalande. Bl.a. för att vi inte har resurser att "stänga" några gränser. Dessutom hjälper det inte de invandraee som redan är här.

Sverige behöver skapa ett fungerande helhetstänk kring invandring. Från mottagande till fullt fungerande medborgare.

# Mottagandet - hur, var & vilka?........ uppföljning
# Svenska - hur, var & ska vi ha krav?........... uppföljning
# Religion - var går gränsen för religionsfriheten?
Bostäder - när, hur & var........... uppföljning
# Jobb - vilka ska jobba? efter vilken tid i landet? vilka jobb kan erbjudas? vem är huvudman till dessa jobb?
# Utbildning - hur hitta och uppmuntra akademiker att plugga vidare?

I min värld går dessa frågor inte att lösa med tanken att "alla måste ha universitetspoäng för att klara dagen extremt kluriga jobb". Kan vi inte erbjuda invandrarna jobb kommer vi aldrig lösa problematiken kring invandring.

?? Experimentet att ta bort alla lågkvalificerade jobb kanske ska omvärderas?
?? Kanske dags att se alla jobb som "fina" och värda att göras bra?
??Det skulle måhända gynna massor av arbetslösa svenskar också?
?? Ska vi börja tillverka saker igen i Sverige? (vad?)
??Ska vi kanske omprioritera i skolan och i omsorgen och i stället anse att det behövs många händer snarare än extrem utbildning för att skolan (barnen alltså) och vården (patienterna alltså) ska bli bättre?

Men jag vet också att mina tankar är svåra för många att acceptera och tro på - men har vi något egentligt val?

Har landet råd att ha massor av människor som inte kan/vill arbeta (både svenskar och invandrare) trots att dom är fullt friska?

Kan vi inte lösa dessa spörsmål med dagens samhälle måste vi se till att morgondagens kan. Att bara hata och säga nej verkar inte fungera. ......

Dessutom. .......
Invandrare som jobbar = bra för landet
Invansrare som inte jobbar = bra för SD.

Vilket land vill vi bo i???????

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?