Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade55
Mobilspel
Pågående20 155

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jaapmeister - Ej medlem längre2013-09-03 08:22
Antal inlägg: 2109

Förtydligande:

Vad jag menar är att det var inkonsekvent att stänga ned lundsberg, därför är det fel. Det verkar många hålla med mig om, men min uppfattning är också att principen överskuggar det akuta behovet. Det instrumentella värdet av att stänga lundsberg för barnens skull är lika med noll, eftersom de bara kommer hamna på en annan skola där risken för mobbing är minst lika stor. Detta kan jag naturligtvis inte säga med säkerhet, men alla andra förutsägelser förefaller mycket mindre sannolika.

För de styrande har förstås straffet ett instrumentellt värde. Rektorn är ju numera arbetslös, styrelsen är uthängd i media och elevrådet förlöjligat. Och det är firandet av den ''vinsten'' jag (och flera andra här) tycker det är osmaklig, i synnerhet i ljuset av att SI rimligtvis inte hjälpt någon med detta. En pyrrhusseger för de som ogillar män som jagar ripa, till en ovanligt hög kostnad.

karmannghia2013-09-03 08:52
Antal inlägg: 237

Älgjakten började igår. Men han kanske jagar älg i Sibirien eller nåt.

karmannghia2013-09-03 08:59

Men är risken stor att de hamnar i samma poängsamlingshierarki? Jag kan iofs föreställa mig att fd Lundsbergselever gärna anordnar liknande ritualer på Grenna eller var de nu hamnar. Som jag har förstått det sitter Lundsbergsandan "i väggarna" och skolledningen som till stor del består av fd elever bortser från svensk skollag genom att mer eller mindre öppet sanktionera käcka pojkstreckt ex i form av kvastskaft i anus. Det är ju ändå en avsevärd skillnad mot de flesta skolor som faktiskt försöker motarbeta mobbing och trakasserier, trots en ofta snålt tilltagen budget.

En liten tröst är det kanske ändå om man är fd Lundsbergselev, att man nu tillhör "den gamla stammen" som gick i skolan på den tiden det betydde något. Man kan bli en slags legendar i sin egen generation.

Men det är klart att det knotas lite även när en utdaterad institution går i graven. Det var ju bättre förr.

karmannghia2013-09-03 09:07

Det är väl inte rip- eller älgjagande män man ogillar utan en rektor som tycker att det är så bagatellartat att eleverna på den skola han har ansvar för bränner varann med strykjärn på elevhemmen att han ger sig ut på nån käck utflykt istället för att stanna kvar och ta denna faktiskt icke försumbara incident på största allvar. Det vore väl lika illa om han fågelskådat eller spelat en flerdagars bangolfturnering på annan ort.

SämstpåBeta2013-09-03 09:19
Antal inlägg: 1760

Det var inte inkonsekvent att stänga Lundsberg. Däremot hade det varit det om de inte hade stängt skolan efter alla dessa upprepade varningar och anmälningar skolan fått på sig. Så i enskilt ärende är beslutet om att tillfälligt stänga ner Lundsberg inte inkonsekvent. Men andra internat skall oxå vara under samma granskande lupp, tvivelaktiga saker sker även på Sigtuna (där jag har en släkting som är elev). Fem pojkar är åtalade för misshandel där. Det fick ju ganska ljummen skildring i media, jämfört med det som sker på Lundsberg.

Vi måste ha i åtanke att mediadrevets makt är enorm. Vad de väljer att skildra och hur de väljer att skildra, får alltid effekter och konsekvenser. De vill ha sina scoop och går raskt vidare till något annat. De effekter de orsakar, är av ointresse och konsekvenserna är bara intressant om man kan göra en uppföljning om det understryker den ursprungliga idén.
Så ur den bemärkelsen är fokusen på Lundsberg inkonsekvent men media är oftast det.

Starta upp Lundsberg i nytt regi, ny personal och ny gameplan. Alla internat skall det ställas hårda krav på, just därför att de är internat. Dygnet runt boende, begränsad insyn gör vissa elever sårbara. Högre ansvar ligger på de vuxna då föräldrarna inte kan supportra sitt barn på samma sätt som där föräldrarna får hem sitt barn varje eftermiddag.

Måns_E2013-09-03 09:55
Antal inlägg: 12023

Jag tror att det blir svårt att driva vidare Lundsberg i ny regi, det är ju före detta elever som äger stiftelsen och därmed också är styrelsen. Och det är ju inskrivet i stadgarna att det skall vara så.

Därför så är tankarna med att driva vidare Lundsberg i ny regi något lönlösa tror jag.

Att sedan Jaapmeister trots att såväl jag som de flesta andra här i tråden skriver att det inte handlar om att "sätta dit" adeln och annat fint folk, fortsätter att påstå att det minsann begås mycket värre saker i kommunala skolor och allt vad det är för trams.

Det är ju uppenbarligen inte skolinspektionens åsikt, och som sagt, det kommer ju inte som blixt från klar himmel att Lundsberg lågt pyrt till om något av allvarligare karaktär skulle inträffa på skolan.

SämstpåBeta2013-09-03 10:11
Antal inlägg: 1760

De stadgarna betyder ingenting för en verksamhet som inte längre får bedrivas. Nya intressenter, nytt koncept och nya förhållningsstrukturer kan hjälpa Lundsberg, går inte detta, så ska de inte få fortsätta sin verksamhet. Punkt ett kan ju vara att gamla elever inte ens får hämta posten efter att de har slutat, än mindre jobba där. Annars tycker jag att Lundsberg kan bli ett trevligt värdshus eller en spainrättning :)

Måns_E2013-09-03 10:29
Antal inlägg: 12023

Det kan du ju tycka, men nu så äger ju de gamla eleverna skolan, eftersom det står inskrivet i stadgarna för stiftelsen som förvaltar och driver Lundsberg.

Men visst i sak tycker jag att du har rätt, men jag tror inte att det kommer att inträffa.

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-03 11:09
Antal inlägg: 37631

tror den kommer att öppna i ny regi,ganska snart

InaFin2013-09-03 23:02
Antal inlägg: 20

Ja det hoppas jag verkligen, skolan o miljön är toppen jämfört med alla betong skolor..., här får eleverna frisk luft o lär sig gott uppförande👏
Nollningen hade nu gått för långt, skolan och dess elever ska få en chans till. Rötäggen ska relegeras!

Sote2013-09-03 23:29
Antal inlägg: 3557

Ida fina- så man skär bort själva cancern men skiter i strålbehandling och kemoterapi??om man bara tar bort dom som utförde just den hör handlingen så finns fortfarande alla medlöpare, både elever och vuxna, kvar. Alla visste vad som pågick, dett handlar naturligtvis inte enbart om nollningen och enstaka handlingar.det handlar om en miljö som i sig främjar övesitteri och pennalism. Det blir inte mer rätt att öppna igen bara för att det förekommer mobbing även på andra skolor.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-09-03 23:36
Antal inlägg: 2906

Gott uppförande? De drillas till att bli ögontjänare och att kunna utnyttja andra så mycket som möjligt utan att det egentligen märks. Kort sagt; de fostras till att bli överklass och cyniska ledargestalter.
Bättre miljö borde alla skolbarn ha...

le-lou2013-09-04 20:32
Antal inlägg: 17498

"Men nu har stiftelsen för Lundsberg hittat en lösning. Eleverna är välkomna till Fria Läroverken i Karlstad, och kan fortsätta att bo på Lundsberg.
Den internatmiljö som Skolinspektionen kritiserade skulle alltså bli kvar. Stiftelsen för Lundsberg påpekar i ett pressmeddelande att boendedelen ligger utanför Skolinspektionens tillsyn."
www.aftonbladet.se/n...74 10566.ab

Förstår ännu mindre nu. Är det inte i själva internatet som händelserna ägt rum?
"Skoldelen", skolans utbildning är väl inte det SI haft synpunkter på?

jaapmeister - Ej medlem längre2013-09-04 20:36
Antal inlägg: 2109

Under antagandet att SI vill ungdomarnas väl är det onekligen en svårt resonemang (även om det är klockrent inom ramen för myndighetens interna logik)

bobo flux2013-09-04 20:41
Antal inlägg: 11371

Men SI kan ju inom ramarna för sitt mandat slå fast att skolmiljön är skadlig som en del av internatet och således få bort denna skadliga skolmiljö genom att temporärt stänga ner undervisningen.

InaFin2013-09-04 22:25

Pink Ribbon, vilken otroligt dum och okunnig kommentar, avundsjukan lyser åter, sorgligt

pink ribbon - Ej medlem längre2013-09-04 22:41
Antal inlägg: 2906

Jag är inte ett dugg avundsjuk på dig och dina drillade vänner.

InaFin2013-09-04 22:42

Sote, jag tycker det är konstigt att så många tycker sig vara så insatta och kunniga i Lundsberg o dess elever o lärare och tydligen vet exakt hur de är??? Det finns ju inte en enda kommunal skola som det skrivs om på samma sätt när det händer minst lika otäcka handlingar som det där med strykjärnet och händer otrevligheter fle många ekever gör der dagligen.SI skulle få stänga ner halva Sthlms kommunala skolor om så var fallet. Sedan den otroligt låga jämförelsen med cancer o strålbehandling, det hör väl ändå verkligen inte hit i denna diskussion, uppskattad not!!!

InaFin2013-09-04 22:44

Pink Ribbon, ja det märks ju tydligt!!!

Söndagsman - Ej medlem längre2013-09-04 22:46
Antal inlägg: 1120

Snälla InaFina, kan du inte ha stake nog att säga att du är en representant för Lundsberg?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?