Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 869 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2011-01-17 12:50 | |
![]() | fisk. icke fågel. | |
| le-lou | 2011-01-17 12:51 | |
![]() | apbur jamen dina argument är ju inte ens det, värdelösa menar, du har ju inga argument? du tjatar om etik men utvecklar ingenting. | |
| apbur | 2011-01-17 12:51 | |
![]() | Köttdjuren behandlas inte väl, vi kan väl försöka vara överens om de faktiska förhållandena. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-01-17 12:53 | |
![]() | Good Lord...måndag och så detta. Vart vill ni komma, undrar jag stillsamt? | |
| Dyslekso | 2011-01-17 12:53 | |
![]() | le-lou: Tjafs uppstår väl snarare för att folk känner starkt för sina val, inte för att undersökningar visar på si eller så. För att undvika tjafs kan man då titta på olika undersökningar där saker och ting kvantifieras utan moraliserande och utifrån dessa försöka bedöma om vegetarianer har bättre eller sämre hälsa än köttätare. Från wiki, sista meningen är viktigast: "The largest study ever of diet vs longevity and a host of western diseases was the China Project, a "survey of death rates for twelve different kinds of cancer for more than 2,400 counties and 880 million (96%) of their citizens" combined to study the relationship between various mortality rates and several dietary, lifestyle, and environmental characteristics in 65 mostly rural counties in China conducted jointly by Cornell University, Oxford University, and the Chinese Academy of Preventive Medicine over the course of twenty years. A strong dose-response relationship was found between the amount of animal foods in the diet, and the top causes of mortality in the West: heart disease, diabetes, and cancer." Kan vi enas om att det åtminstone statistiskt och helhetsmässigt inte verkar vara så dumt för hälsan att dra ner på köttätandet? | |
| apbur | 2011-01-17 12:53 | |
![]() | Jag har sagt att det inte är etiskt försvarbart att utnyttja djuren som vi gör i köttindustrin. Sen har vissa försökt att ge argument för vilka jag har avfärdat som dåliga. Det räcker. Förutsatt att vi anser att det är dåligt att förorsaka djur lidande. | |
| le-lou | 2011-01-17 12:55 | |
![]() | Nej inte alla köttdjur behandlas väl. Inte heller alla husdjur behandlas väl. Inte alla får som används enbart för ullproduktion behandlas väl heller. Djur ska behandlas väl när de är i livet, det är poängen. | |
| apbur | 2011-01-17 12:57 | |
![]() | Du delar alltså de allra flesta vegetarianers hjärtefråga men ändå behandlar du dem som värsta av fiender? Du blir fruktansvärt provocerad för att de väljer att handla på ett anat sätt. | |
| Sangria | 2011-01-17 13:08 | |
![]() | Pichi- Ska försöka svara ditt lååånga inlägg riktat till mig (för några sidor sedan) Första delen var faktiskt bara ett motinlägg riktat till det precis före " golden 2011-01-12 07:12 köttätare är i regel lite mindre medvetna och angelägna om andra individers situation, det är tydligt. att sedan motivera vidrig djurhållning, antibiotika- och anabolabombning m.m med att andra rovdjur äter kött, detta visar dessutom på galenskap, eller åtminstone ett något sämre vetande. " Mitt inlägg var bara för att visa på att skriver man så kategoriskt så blir det fel eftersom man drar alla över en kam vilket naturligtvis aldrig blir bra. Jag antog att dom som läste inlägget skulle se kopplingen men förstog även att dom som kände sig träffade inte skulle göra det och där fick jag ju rätt. Vad gäller dom andra delarna som du begär källor till så hänvisar jag till erfarenhet,vänner och bekanta, och livet i allmänhet. Jag vet av erfarenhet och genom folk omkring mig att det tex är svårt att ha råd att köpa ekologiskt om man har en mindre bra ekonomi-ensam med tre barn så får dom flesta prioritera annat för sina barn. Tidsmässigt är det samma sak där- vardagen lämnar inte mycket utrymme åt matlagning för många av oss. Jag har själv varit vegetarian under många år men valde att börja äta kött ingen när jag fick barn för att det helt enkelt var tidsmässigt och ekonomiskt svårt att ha både och på en bra nivå. det blev oftast min mat som blev sämre och tråkigare då man som mamma oftast sätter sina barns behov först. Jag tycker fortfarande ändå att påståendet att vegar lever längre bör bygga på någon form av undersökning-påståendet att många ensamstående föräldrar har svårt att få ekonomin och tiden att räcka till är inte direkt något nytt och ogrudat. Men som sagt vi har alla olika livssituationer och erfarenheter och skulle man diskutera detta med någon som lever i tex en överklassmiljö då fattar jag att man säkert inte vet hur det är att inte ha ekonomiskt möjlighet att vara miljövänlig,djurvänlig,oc h allt annat. | |
| le-lou | 2011-01-17 13:09 | |
![]() | Dysleko, problemet är att wikpedia inte är en källa som tar hänsyn till alla undersökningar, den skrivs ju av flera författare och granskas inte speciellt kritiskt. Jag säger inte att det som står i wikpedia är fel (alltid), tvärtom mer - men att det är def inte någon bibel. Det finns anledningar till varför man inte kan använda sig av just wikpedia för undersökningar och arbeten tex. Västvärlden skulle gynnas av att käka mer vegetatariskt ja, jag har aldrig sagt att kött är bättre än veg, och att man bara ska äta ett av dem. Blandad, balanserad kost är det vettiga. Att bara äta kött är lika korkat som att bara äta veg. | |
| Minta | 2011-01-17 13:09 | |
![]() | Är det etiskt försvarbart att försvara hanteringen av köttdjur för att det finns människor som inte behandlar sina husdjur väl? Det är väl inte fråga om åsikter att djuren har det dåligt i köttindustrin? Lindrar det det egna dåliga samvetet att andra djur också kan ha det dåligt? | |
| le-lou | 2011-01-17 13:15 | |
![]() | apbur , hehe lugna dig. jag blir inte det minsta provocerad av någons val att inte äta kött, då skulle jag vara arg för jämnan här hemma då min sambo är det. jag blir bara provocerad av dumheten i att säga att människans kropp inte är gjord för att äta kött, en del påstår ju tex våra tänder och tarmsystem skulle vara påtagligt lika en växtätares. det är ju snarare tvärtom. Avliva myterna helt enkelt, varför skulle ni uppröras av det? Ni behöver knappast mer motivering och argument för att inte äta kött mer än att ni inte vill- det duger ju fint så. Det är ju vegetarianerna som blir mest upprörda över att man snor ett av deras huvudargument. Däremot är det ett bra argument för att äta kött tycker jag. ungefär som det jag använder mot min dotter när hon slappar med att dricka vatten - hennes kropp mår bra av det - så det ska hon dricka istället för att överleva på juice och cocacola. | |
| Sangria | 2011-01-17 13:16 | |
![]() | Tiittti-"tror inte människor mår bra psykiskt av att äta kött ,att gå där och veta att en massa djur mår dåligt bara för att bli mat till vissa av oss,måste vara psykiskt skadligt om man är utrustad med samvete,rent fysiskt vet jag inte" Nej man mår inte psykiskt dåligt av att äta kött. Jag vet att djurhållningen är dålig men tror inte att den blir bättre för att jag slutar äta kött utan jag tror det är en fråga som måste behandlas högre upp på ett politiskt plan precis som alla andra värdsfrågor som miljöproblemen, barnarbete, krigen, vattenbrist och all annan jävlighet som finns. Sedan är det bra om vi alla som kan och har möjlighet hjälps åt med tex sopsortering , köpa ekologiska produkter om man har råd mö.m. Men att ge folk dåligt samvete för dom valen dom gör är bara fel. Precis som du själv som så starkt är emot ens tanken på döda djur och ändå inte drar dig för att ge din hund slaktavfall och annat. Där gör du som du själv tycker är bäst eller hur? Säg då inte att din granne som ger sina barn kött är sämre. Då blir det bara konstigt. Tycker jag i alla fall. | |
| le-lou | 2011-01-17 13:16 | |
![]() | Minta, har jag försvarat en dålig hantering av köttdjur? Jag har försvarat köttätningen och inget annat. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-01-17 13:16 | |
![]() | jag tror inte att köttätare är mindre medvetna,dom har bara inget samvete,och är hänsynslösa mot djur | |
| Sangria | 2011-01-17 13:18 | |
![]() | tiitti -då var vi där igen-precis lika hänsynslösa som du är då du ger din hund mat gjort på kött? | |
| le-lou | 2011-01-17 13:21 | |
![]() | "ag vet att djurhållningen är dålig men tror inte att den blir bättre för att jag slutar äta kött " Här håller jag helt med. Jag tror att det bästa sättet att få köttproducenter att förbättra djurens villkor är att äta kött, inte att sluta men att köpa rätt. De personer som ändå inget köper ger ju inte pengar till de här företagen ändå, så vegetarianernas åsikter spelar absolut ingen roll för dem. Det är vi som faktiskt äter kött som kan påverka, och det är där makten finns. handlar fler med hjärnan så kommer det också att synas. | |
| apbur | 2011-01-17 13:22 | |
![]() | Le-lou, har du fört en diskussion med Molgan som sagt att människans tandrad liknar en idisslares? Det förklarar ju att du haft en hätsk ton om det är dina hjärnspöken du brottas med. | |
| le-lou | 2011-01-17 13:22 | |
![]() | sorry apbur, jag förstod inte det där sista eller så har du helt enkelt inte hängt med i tråden. | |
| Minta | 2011-01-17 13:23 | |
![]() | Ja, det låter som om du gör det. Du underkänner etiska argument med argumenet att etik är en fråga om åsikt och att det finns andra djur som har det dåligt. | |