Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 929

Forumkategorier

Användare Inlägg  
y not2009-12-10 20:02
Antal inlägg: 9014

burka eller tjaderi är det heltäckande tältet, i regel med nät för ögonen, något man väl i princip aldrig ser i Sverige. Inte heller niqab är vanlig vilket är vad de flesta felaktigt menar med slöja.
www.bbc.co.uk/religi...ab _1.shtml

Sen att en diskussion ska leda nån vart. Ja du har ju tex fått reda på något nytt. Det är väl ett resultat. Att vi alla ska bli eniga här ser jag däremot inte som något mål, men ju mer fördomar vi kan avslöja för varandra desto bättre är det väl?

Lakej6702009-12-10 20:44
Antal inlägg: 8

tältet?? men men... förklara för mig hur prov i skolan ska lösas eller fortkörnings kameror eller i val lokaler eller på systembolaget eller bankärenden??? löser du detta så kan den här diskussionen vara slut!
Det skulle vara bra eller hur?

Liftactiv2009-12-10 20:56
Antal inlägg: 783

Det är väl så att kvinnor som bär burka/niqab knappast utför de sysslorna och därmed är det inga problem.... Eller problem...?

Lakej6702009-12-10 21:12

Ska inte alla kunna gå i svensk skola eller kunna rösta?

Liftactiv2009-12-10 21:28
Antal inlägg: 783

Ska och ska.... Inte om de flesta här får bestämma, som det verkar tyvärr. För det är ju så att dessa kvinnor kan inte ta av sig sina attiraljer inför någon annan än manlig (nära) släkt eller en annan kvinna (och där är jag inte helt säker om det gäller vilken kvinna som helst) vilket i många fall betyder bekymmer om man ska måsta knalla avsides för att bevisa sin identitet. Att köra bil måste ju vara totalförbjudet med tanke på att de då har ytterst begränsat synfält.

Förbjuda burka/niqab är nog galet, men jag tycker verkligen man borde ge/hjälpa dessa kvinnor rätten till _sig själva och sina egna liv_!

I en skolmatsal kan det väl bli ödesdigra problem speciellt om det handlar om allergikost. VEM ska se att det är rätt människa? Kökspersonalen får inte gå ur matsalen hur som helst (livsmedelsregler) och folk får definitivt inte gå in i köket hur som helst, för att identifiera. Vem är ansvarig om det blir något fel om man bara går efter "hörsägen" vilket det ju blir om man inte kan se människan....

principatia - Ej medlem längre2009-12-10 21:34
Antal inlägg: 90

Mycket svår fråga.
För mig finns det två punkter, som man måste ta hänsyn till:

1. Från ena sidan är det viktigt att religionsfrihet gäller för alla religioner.

2. Från andra sidan är det viktigt i vårt samhälle att alla som rör sig på offentliga platser är identifierbara.

Problematiken verkar sakna lösning, som gör det möjligt att ta hänsyn till båda dessa punkter.

Jag skulle då inte kunna tänka mig att flytta in i ett land där det råder slöjdtvång. Därmed förstår jag inte riktigt varför anhängare till dessa religioner, som har slöjdtvång, vill bosätta sig här.

principatia - Ej medlem längre2009-12-10 21:36

hihi, inte slöjd utan slöja

Lakej6702009-12-10 21:49

Jag håller med dig! Men varför inte utföra att man inte får använda burka vid dessa tillfällen som en identitet måste styrkas visuellt? svårare än så är det ju inte. Annars tycker jag att man får ha vilka kläder som helst när man inte måste visa vem man är.

upan2009-12-10 21:53
Antal inlägg: 177

Jag anser att även en kvinna som bär niqab måste vara beredd att identifiera sig när det är nödvändigt. Några undantag i lagen tycker jag inte ska behövas.

På offentliga platser krävs inte att man måste bara identifierbar.

principatia - Ej medlem längre2009-12-10 22:01

"När det är nödvändigt" När är det INTE nödvändigt, annat än i det egna hemmet?

De beslöjade kvinnor som jag känner är fromma fina människor, som jag inte i min vildaste fantasi kan tro av att de skulle begå brott. Men, friheten att bära slöja på offentliga platser kan missbrukas av brottslingar. Det kan ju vara "den MAN där bakom burkan, som just rånade banken".

Vi måste vara identifierbara i det här samhället, inte bara vid behov, när t ex tulltjänstemannen vill identifiera oss utan hela tiden. Annars är det väl ingen ide att ha bevakningskameror i banker, vid bankomater mm.

Sedan är det ju väldigt känsligt att lagstifta att man inte får bära slöja i vårt samhälle. Det är enormt kränkande mot dessa människors rätt att utöva sin religion.

Som sagt, problematiken saknar lösning.

micro1132009-12-10 22:15
Antal inlägg: 17542

principatia
Vi skall alltså förbjuda folk att ha huvan uppe på munkjackan, använda solglasögon och palestina sjal runt ansiktet som ungdomar brukar ha -- menar du?

Och förbjudet att lämna moppen /MC:n med hjälmen på huvudet - hur många meter skall man få röra sig ?

Förresten, en del ungdomar rycker faktiskt väskor från moppen -- alltså bör vi införa hjälmförbud -- så att de är identifierbara.

Dina argumenten ekar väldigt tomma.

micro1132009-12-10 22:18

Liftactiv
En bra ide är ju om kökspersonalen lär sig lyssna på brukarna av den tjänst de tillhandahåller.
När personen säger vem den är och ber om allergikost -- så får de utgå ifrån att det är en allergiker som vill ha mat.

De är nämligen på jobbet för att ge service -- inte för att leka gestapo

Tvålis - Ej medlem längre2009-12-10 22:18
Antal inlägg: 4429

Någonstans kommer en dikt upp.

Du sökte en kvinna och fann en själ,
du sökte en blomma och fann en frukt...

du är besviken.....

Är det inte lite vad det handlar om? Vi vill ha en snabb förklaring och glömmer det finstilta.

upan2009-12-10 22:21
Antal inlägg: 177

I vissa situationer är det direkt olämpligt att vara maskerad. Att vi skulle vara skyldiga att alltid vara synliga för bevakningskameror är alltså fel.
Men micro har ju redan förklarat det.

principatia - Ej medlem längre2009-12-10 22:24

Ja, micro113, jag tycker att vi inte får ha rånarluvor ute på stan. Har man en munkjacka med huva, så är väl ansiktet synligt, eller hur?

Sedan tycker jag att ungdomar på moped ska sluta rycka väskor.

Dödmetallörn - Ej medlem längre2009-12-10 22:25
Antal inlägg: 705

Hur funkar det i de länder där olika ansiktsslöjor är en vanlig syn? Är det total anarki med en massa lömska kvinnor, och en och annan man, som springer omkring och utnyttjar att de är svåra att identifiera? Rånmord, pensionärer som får spö och äppelknyckning? Lite bättre argument kan man nog hitta för att vara emot dessa slöjor, kan man tycka?

micro1132009-12-10 22:26

Lakej670
De är inga problem med att identifiering i allmänhet eftersom de kan identifiera sig för kvinnor.
Det innebär att vid prov i skolan kan en manlig lärare välja ut en annan kvinnlig elev som sköter identifieringen om ingen kvinnlig lärare finns att tillgå.

Eftersom de är muslimer tror jag inte behovet av att springa på systembolaget är så stort.

Att välja mellan sin beklädnad eller bilkörning är ett val de får göra, givet att de knappast kan ha fullgod sikt i sin klädnad -- och de har rätt att göra det valet.

Val är nog för de flesta en bifråga, eftersom många inte är svenska medborgare -- för dem som är det är det bara att be om att få identifiera sig för en kvinnlig valarbetare - det finns i princip alltid båda könen representerade i valstugorna.

Överhuvudtaget är de i de flesta situationer enkelt att lösa frågan om identifikation, om man vill.
Men väljer man att se saker som ett problem för att det passar ens agenda bättre, då är allting svårt.

Dödmetallörn - Ej medlem längre2009-12-10 22:28
Antal inlägg: 705

Rättare sagt, ni borde kunna argumentera bättre för er sak om det ni tycker inte bara är baserat på fördomar.

micro1132009-12-10 22:32

principatia
Det är väldigt OT - men om du inte tror att man kan gömma sig i en munkjacka med huva, då har du inte sett hur ungdomar klär sig.

När huvan är stor så ser du inte ens ögonen på dem -- lägg dessutom till att de gärna kompletterar det med palestinasjal lindad runt halva ansiktet.

Ska du börja kräva att man skall vara identifierbar så fort man vistas på offentlig plats, då är det mycket du kommer att få förbjuda.

Tvålis - Ej medlem längre2009-12-10 22:33
Antal inlägg: 4429

Min dotter har en fritidspedagog som allitd ser missnöjd ut.... Men dom funkar bra, trots att ingen i vår famij ser missnöjd ut. Ni som är emot , ni hakar upp er på detaljer.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?