Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 559

Forumkategorier

Användare Inlägg  
E_Cantona2008-07-08 20:21
Antal inlägg: 1765

Inget av lagen, de på jobbet tjatade om matchen och jag hade inget bättre för mig...Men ack så dålig fotboll det var....

Maybach2008-07-08 21:42
Antal inlägg: 2664

Klart jag känner till (stockholms)lagens "stereotypsupportrar", vad mer ska jag säga? Eller varför tjatar du om det?

Okej, Miss_Jk kör säkert Bentley, jag rökar på till frukost och du är nog förmodligen Hells Angelsmedlem som AIK:are...

lejonmix - Ej medlem längre2008-07-08 23:10
Antal inlägg: 2692

djurgårn tar man på allvar- ärkefiender och farliga sådan- därmed väcker dif starkare känslor, så även viice versa hos difffffffare.

bajen är mer en lite bohemisk klubb utan pengar som man inte tar på allvar. Utan någon direkt vinnarkultur historiskt.

Sen kan jag bara säga tt jag älskar att du håller på ett svenskt lag Maybach.
Nlir så trött på alla dessa anglofiler, tssss.
Jäkla plastliga, säljer sig själv mer och mer varje säsong, nya emblem( arsenal) , nya färher på bortastället, och mer och mer utländska ägare.

Jag förstår Alan Shearer. Han hatar skiten som händer med deras första liga.
Andra ligan i England har ju ett häftigt namn: The Coca-Cola Championship

Henry Fool - Ej medlem längre2008-07-08 23:36
Antal inlägg: 26

Fasen vad skön du är lejonmix, håller verkligen med dig i typ allt du skriver. Att göra en klassisk liga tillen batalj inom reklamfabriken bryter ner myterna och traditionerna inom sporten, the very thing they live and absorbe on.

National arenan är ett annat exempel, hur kan man sälja ut namnet så lättvindigt, var är nästa steg, kalla Hammarby för Karamelfabrikens IF eller AIK för Spendrups vilda pojkar?

Sedan tror jag det är skadligt att låta oss insperera av en skild liga för mycket, särkilt när den redan dominerar precis allt. Precis som herr Lejonmix så duktigt skriver. Ärligt talat, vad är det som är så levande med den Anglosaxiska kulturen. Jävla dov klappmatch musik och långa bollar, kanske trevligt och levande på 1880-talet, men inte nu.

Snabb fotboll, ala Brazil,Argentina det är det som gäller, alla duktiga spelare kommer ifrån allt annat en ifrån england, Beckham, Lampard undantagna. Finns mycket lite att hämta där, iallafall enligt min mening.

Det är dags att blicka framåt och titta in på lite nya influenser, glöm tipsextra ala 1987, och bla bla bla

Henry Fool - Ej medlem längre2008-07-08 23:48

Och så hur går det i allsvenskan!?
AIK bergar hem segern så klart. Hjärtat klappar alltid för Solnas stolthet. Enda laget med en stor suporterskara, en publik som kan mäta sig internationellt. Ett lag med gudomliga vackra färger, ett lag som klappar tackten till det mest intressantaste spelet för tillfälligt i Allsvenskan, Kalmar kan ursäkta.
AIk alltid mot seger

Greenwhite - Ej medlem längre2008-07-08 23:50
Antal inlägg: 3

Att Bajens nya arena än så länge är tänkt att heta Stockholmsarenan är väl okej men blir det "Finlux-arenan" eller "AXA Stadion" eller nåt annat skit kommer jag bli tokig.

Sverige (och framför allt AIK:are) har redan fått sig sin nya nationalstadion Swedbank arena haha. Fy fan så fult.

Greenwhite - Ej medlem längre2008-07-08 23:51
Antal inlägg: 3

Hhaha "Solnas stolthet". Fanns väl inte så mkt att välja på när man skulle utse sin stolthet i Solna stad. Det var AIK eller Janssons Livs nere på hörnet man valde mellan?

Din vän2008-07-08 23:55
Antal inlägg: 22

Det är intressant hur just stereotyperna lever genom att följa denna tråden. Lejonmix markerar det duktigt genom att klanka ner på Hammarby enligt klassiskt manér. Själv är jag kalmarit i grunden och vad jag är för något är väl rätt lätt att sammanfatta..börjar på b och slutar på e misstänker jag.

Det är intressant hur insnöad fotbollens eller kanske den allmäna idrottens värld är. De mest korkade människorna lyckas här samlas på en och samma plats och böla över långa bollar och missade möjligheter i det otroligt världsavgörande idrottsfenomenet.

Jag ska dock inte säga att alla fotbollsfans är synonyma med ett lägre antar celler, den andra gruppen människor, jag själv bland annat, är de som går på fotboll för att släppa fram det djuriska i ens personlighet. Från gråt till skratt, från att mobba till att mobbas. Snacka om ett irrationellt beteende jämfört med det vanliga samhällets normer...

Nåväl varför gnälla..om något tusental år har vi utrotat oss själva ändå så varför inte ta med oss lite distraherande smågnabbel ner i graven. Jag antar jag förblir bonde forever likt lejonmix förblir en tattare och maybach en misslyckad drogberoende.

länge leve fotbollen, our saviour, our leader

bobo flux2008-07-08 23:55
Antal inlägg: 11371

lejonmix, jag vet inte vilket ben jag ska stå på när det gäller dina åsikter. först vill du inte att lag som halmstad och kalmar ska vinna allsvenskan för att de har ett för dåligt marknadsvärde. i nästa andetag klagar du på de klubbar som är kommersiella. i förhållande till storstadsklubbarna i sverige slår ju "bonnalagen" rent ekonomiskt ur underläge från ruta ett. därför tycker jag det är roligt att i sammanhanget även små klubbar kan sticka upp och utmana de stora elefanterna. mycket kommersialism i de stora ligorna slår på fotbollssjälen, det håller jag med dig om, men förhållandena i sverige är principiellt inte fullt så olika de andra ligorna i övriga europa.

lejonmix - Ej medlem längre2008-07-09 00:47

Jag anser mig inte korkad, inte alls, däremot blir jag så trött på "stereoytyper" att jag ibland iklär mig rollen som en tokig och kompromisslös gnagare, bara för att irritera. Oftast funkar detta bäst på andra orter än Sthlms-omr, och Göteborg.
Verkar som om alla tror att alla som håller på ett lag från sthlm är antingen dryga el galna hulliganer.

Detta "spell" eller min teatraliska hållning", föll dock pladask när Maybach inte ville vara med och leka sterotyp, iaf inte medvetet, men lyckades så bra mot sin vilja. Han besannade myten några ggr. Samma myt som miss_Jk tidigare skojade om i början av denna tråd.
Myten om det trevliga och folkliga bajen.

Den absolut mest omtyckte förläsaren undermina från mina 5år som student på Uppsala Universitet var bajare och är idag än av Sveriges mest kända författare inom samhällsdebbaten. Det viktigaste året i hennes liv var 2001. Du vet säkert varför.

Personer som gjort mest intryck på mig i mitt liv är alla akademiker på ett sätt, och alla dessa är fotbollsgalna. -Nej, det är Klart, min farbror är bara brandchef. Så du har rätt det är bara idioter från samhällsgrupp C som gillar och älskar en klubb. Vi älskar AIK i min familj.

Det är dock en person som du "DIN VÄN", som ser till att hatet mot oss alltid kommer finnas, för du är en murvel. En murvel som tror på allt vad den rosa tidningen skriver. Du berättar säkert om hur man slåss i sthlm, men i Kalmar där tjoar man.

lejonmix - Ej medlem längre2008-07-09 00:54

F.Ö. älskar jag att prata fotboll med en hammarbyare och en djurgårdare, och jag älskar ironin.

Tyvärr tror jag att det kan finnas en brist på förståelse för känslorna som flödar mellan starkt rivaliserande lag från samma ort. Man missförstår helt enkelt ironin.

TV8 visade en utmärkt dokumentär om AIK-Trubaduren. Den berättade om just detta. Titeln var mkt passande:
"Med uppenbar känsla för ironi"

För ni vet väl ni, som håller på kamlar tex, vem AIK-trubaduren är?

lejonmix - Ej medlem längre2008-07-09 01:01

sen bobo flux- mkt bra iaktagelse- tills vidare slipper jag dock att våndas på det sätt du kanske tror ang likheten med ett storsatsande engelskt KLUBBlag och ett svenskt dito- skillnaderna är stora- kommentarer överflödiga.
Grejen jag stör mig på med Premier leuage är många.
Jag ser hllre till en tysk eller italiensk supporterkultur där rötterna behålls.

Många ansedda krönikörer i England yttrycker sin stora oror när arenorna fylls av turister ist för gamla trogna fans som inte längre har råd med säsongskort utan ser matcherna via puben.

Henry Fool - Ej medlem längre2008-07-09 01:20

Åter igen håller jag med killen med turbanen! Det vill säga Lejonmix.
Att rycka upp rötterna för feta plånböcker förstör atmossfären och folkänslan. För det är väl det som gör fotbollskulturen, folkkänlsan asså?

Att bryta upp exempelvis Hammarby ifrån Söder och flytta dem till Kalskrona för en oljebaron tror att det är mer lönsamt att ha laget där, eller för att ta ett bättre exempel, det som höll på att hända i Göteborg! När Klubbarna tänkte gå i hop till Gothia eller vadde nu skulle hända!
Vi vill inte ha NHL här i Sverige.

Må så vara att pengar kan flöda, men fotbollen handlar mer om sponsorer och miljader. Tradtion, tradition, tradtion som låten i " Fiddler on the Roof" så elegant uttrycker det.

Dessutom skulle jag vilja säga att jag personligen inte hyllar våldet, utan lagkänsla, suporterter stöd, och massor av glädje av och för alla på läktaren. Sedan uppkommer det väl alltid massor av biorsaker tilla typer av suporterkultur.

Våldet är väl knappast synonymt med kulten för ett lag, utan synen på våldet i stort i samhället, säg någon konflikt som inte stödjer lagen om våldets härskarkultur, " hot om våld" eller "aktion av våld ".

Och snälla missuppfatta mig inte till den låga nivå som inbegriper att anklaga mig för att hylla våldet.

Jag säger bara, de flesta skillnaderna i samhället upprättshålls av en akturitärism som förlöjligar, tystar eller bryter ner motståndare.

Maybach2008-07-09 01:52

"...För det är väl det som gör fotbollskulturen, folkkänlsan asså?"

Bajen i ett nötskal.

Maybach2008-07-09 02:01

Wikipedias text under rubriken supportrar Hammarby IF Fotboll stämmer läskigt bra in på min attityd haha:

"... Mottot för de flesta av Hammarbys annhängare är att Hammarby IF alltid är bäst, oavsett vad andra tycker och tänker och hur verkligheten ser ut i form av placeringar i serietabeller i de idrotter man förekommer..."

lejonmix - Ej medlem längre2008-07-09 02:01

ja, och AIK

Palini2008-07-09 09:59
Antal inlägg: 1381

Jag förstår inte hur man kan se Allmänna klubben som ett lag över huvud taget. Finns det nåt som är mer beigt, tomt, allmänt och intetsägande än AIK? Allmäna klubben gör som vanligt knappt några mål, och deras bästa målskytt genom tiderna är fortfarande Självmål. De stökiga och IQ-befriade fansen hatar allt och alla, lite som buttersmurfen så där. Jättekul med ett gäng buttersmurfar som inte ens fyller sin arena till hälften... Europaklass, tjena! Vanligaste ramsan när de ska stötta sitt lag i motgång är "Hata, hata, hata Göteborg"... Och om de riktigt vill stötta sitt lag, så ringer de och mordhotar sina spelare mitt i natten. Det är inte europaklass, det är världsklass! =)

Basta - Ej medlem längre2008-07-09 13:22
Antal inlägg: 3528

Solnas stolthet är Korv-Ingvar.

Miss_jk2008-07-09 14:04
Antal inlägg: 8941

Palini, dom hatar allt och alla, men är även hatade av allt och alla, inklusive sig själva om man ser till vad som brukar hända på norra stå lite titt som tätt, och det du säger om att mordhota sina egna.

lejonmix - Ej medlem längre2008-07-09 17:00

miss_jk, jag hade förväntat mig mer av dig ang debatten sthlms-lagens rivalitet och ironin där, fasen hoppads på ditt stöd=)
Sen var det ju synd att en bajare skulle komma och sjunga i kör efter
Bajensmurfen Palinis inlägg som fullkomligt stinker av oseriöst drabbel.

Denna tråd började just bli intressant. Men så kom bajaren Palini och sänkte skiten till den grad att "Din vän" och hans tidgare fick rätt.

Om jag ska bemöta miss_jk så är bådavåra lag hatade av många... det är helt ok,, även om man ibland blir lte full i skatt/eller bara trött på det....vad vi båda borde störa oss på är att folk ännu tror på myten om det "genomtrevliga bajen"

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?