Spelrum
Giraffen | 23 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 49 |
Mobilspel
Pågående | 19 490 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
EricaJong | 2015-09-01 16:17 | |
![]() | Jag vet inte var du hämtar din insider-information ang. skolan ifrån kovik...men jag har aldrig under mina 15 år sett eller hört talas om skolelever sittandes still under idrott- och hälsa lektionerna i någon av de skolor och angränsande skolor jag arbetat på. Aldrig. Det "forskas" inte heller. Inte på lägre stadier, inte på högre. Efterforskas möjligen, som en del i att elever ska lära sig söka information och kritisera källor. För 20 år sedan var "forskning" populärt. Så ej idag. I mina ögon verkar du inte ha någon reell koll på vad som faktiskt sker i dagens skolor. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-09-01 16:49 | |
![]() | EricaJong, Det är mycket godtyckligt tyckande i den här tråden. Vilken är en av skolans och framförallt lärarnas stötestenar. Alla har gått i skolan och alla är experter på hur det är och ännu mer hur det borde vara. Sedan spelar det ingen roll om det var 10 eller 40 år sedan man gick i skolan. Läraren kan läsa 1000 högskolepoäng i pedagogik och ändå inte respekteras för den kunskap hen har tillgodogjort sig under dessa 25 år av heltidsstudier i detta ämne. Det är talangen som gäller i alla lägen! Ta en talangfull återfallskriminell snubbe direkt från Kumlaanstalten och han är bättre...... Sedan ska man dessutom som behörig lärare alltid få dras med "skolpolitiken" som ändras lika ofta som vinden byter riktning. Den obehörige behöver inte i lika stor utsträckning dras med detta, eftersom han måste få hjälp av de behöriga och redan överbelamrade lärarna för att reda ut exempelvis att sätta betyg enligt det nuvarande komplicerade kriteriesystemet. | |
kovikstippen | 2015-09-01 16:57 | |
![]() | Alla skolor i min närhet (Stockholm, åk 1-6) så "forskas" det, Erica. Det promenerars ut i naturen och forskas om träd (alla i klassen olika), djur, växter. Ibland kallas skogspromenaden "SO" ibland "Svenska" ibland typ "NO". Alla barn gör och lär sig olika. På Idrotten sitta det still om man följer läroplanen. Kost och hälsoeffekter avhandlas nämligen inte i joggingspåret. Mängden "teoretisk Idrott" varierar mellan olika skolor. Inte ens du, Erica, verkar sitta inne på alla kunskaper. Trots 15 års erfarenhet. Kanske ser skolan olika ut? Hemska tanke. Som en röd tråd idina inlägg, Erica, föredrar du att misstänkliggöra mig som person än att argumentera emot mina åsikter. Antar även denna teknik lärs ut i dagens skolor. Ynkligt och fegt. | |
kryddeluntan | 2015-09-01 17:01 | |
![]() | Totravel, där satte du saker och ting i rätt perspektiv Totravel och EricaJong, jag har också försökt att skriva om det här på ett nyanserat sätt, men det är som att prata med en vägg och till slut ids man inte ens reta sig på det. Kovik, du är nog bara ute för att provocera. Det finns inget av värde i dina huvudlösa inlägg. Ladda ner läroplanen gratis från Skolverkets hemsida, sätt dig och läs igenom den och läs en gång till så kanske du har nåt vettigt att skriva om. När du har läst läroplanen ladda ner kursplanerna för alla ämnen och årskurser så har du lite till att läsa. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2015-09-01 17:14 | |
![]() | Fast visst har han poänger ibland. När jag tex gick gymnasiet och hade idrott så hade vi fysiska övningar, vi sprang och hade bollsporter. Jag var duktig och fick 5:a i betyg. Min lillasyster är 8 år yngre och hon gjorde träningsprogram som hon skulle välja musik till och skulle leda i dans. Hon fick Mvg pga det men har noll bollsinne och springer gör hon nog bara när Ryssen kommer. | |
EricaJong | 2015-09-01 17:20 | |
![]() | Ursäkta mig, Kovik, men nu är du tramsig. Dig som person vet jag inte ett skvatt om och har heller inget intresse att varken kommentera eller spekulera i saken. Men dina sk insikter och kunskaper om dagens skola är en annan femma. Säg mig, när deltog du i ett par veckors idrott och hälsa senast? | |
malmöiska | 2015-09-01 17:21 | |
![]() | Ansvaret ligger hos föräldrarna | |
kryddeluntan | 2015-09-01 17:22 | |
![]() | Nu värderar du din löpning till ett högre värde än när din syster gjorde ett träningsprogram med musik till. Såå enkelt är det inte Moose | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2015-09-01 17:41 | |
![]() | Av den enkla anledningen att när jag gick gymnasiet i slutet av -80 och början av -90 då hade vi inte sådant i idrotten. Idrotten vara ren fysisk prestation. Det var ju det kovik sa som jag tyckte stämde ganska bra. | |
EricaJong | 2015-09-01 17:52 | |
![]() | Men nu ser ju kursplanen inte längre ut så, Moose72. www.skolverket.se Lärare måste, vad man än må tycka om det som pedagog, förälder eller allmän tyckare, följa just kursplanerna. | |
kryddeluntan | 2015-09-01 18:05 | |
![]() | Lärare och rektorer, kommunen som huvudman för skolan måste följa kursplanerna. Vi får inte ändra i dem eller bara strunta i dem. Den som känner för det, bilda en opinion mot kursplanerna, gör er egen revolt mot Skolverket, men den får sina uppdrag från regeringen. Så revoltera mot dem som äger frågan och det är inte skolans personal. | |
kovikstippen | 2015-09-01 18:10 | |
![]() | Nä, just det. Läroplanen har gjort om Idrott till någonting annat. En närstående fick inte slutbetyg i Idrott eftersom hon/han inte skrivit en inlämningsuppgift, eller två (den ena var uppvärmningsprogrammed musik). Hon/han är utmärkt musiker och deltog i rörelsmomenten i ämnet Idrott. Men slutbetyg i Idrott krävs ju inte. | |
kovikstippen | 2015-09-01 18:14 | |
![]() | Samma sak/delmoment har gjorts om i andra ämnen. Grundkunskaper tas bort och tillfälliga politiska nycker införs. Och eftersom antalet lektioner inte ändras, blir alla nya moment på bekostnad av något annat. Vari ligger felet Erica? Lärarkollektivet (inkl du) hyllar alla nymodigheter och låtsas som att man kan plocka in något nytt utan att något annat försvinner. Klart vi ska diskutera genus, antimobbing, sopstationer..... Suck | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-09-01 18:39 | |
![]() | Sopstationer??? | |
EricaJong | 2015-09-01 18:47 | |
![]() | Vem säger att jag hyllar alla nymodigheter? (Vad du nu kan tänkas lägga i det begreppet.) Betackar mig för att bli tillskriven saker jag inte själv går ut med. Jag beskriver som det ser ut i skolvärlden idag. Vi är bundna av de riktlinjer som finns. Gillar du inte det - engagera dig politiskt. | |
EricaJong | 2015-09-01 18:47 | |
![]() | det = riktlinjerna | |
EricaJong | 2015-09-01 18:48 | |
![]() | Och precis de saker du nämnde ovan: genus, anti-mobbning, sopstationer är sådant som ingår i nuvarande läroplan. Suck it up. | |
limpan__2 | 2015-09-01 18:54 | |
![]() | Varför borde man inte diskutera genus? Jag vet att du befunnit dig bort från verkligheten under väldigt lång tid men genusteorier är viktiga inslag i en rad samhällsvetenskapliga ämnen och oavsett vad man tycker om dem eller om man anser att andra teorier och modeller har ett högre förklaringsvärde ska skolan såklart börja utbilda eleverna i sådant som används i forskningen. Om inte annat för att de ska förstå hur genusteorier kan kritiseras, och då på ett initierat sätt och inte bara slentriankritik för att man tror det är något feminister hittat på för att jävlas med alla hederliga arbetare. | |
kovikstippen | 2015-09-01 19:55 | |
![]() | Därför att genus är mindre viktigt än matte, historia och även skolan måste prioritera. Föräldrar får också lära sina barn någonting. Genus, antimobbing, värdegrund och det man vill. Vad gäller kritisk granskning av forskning och allt annat, krävs det mycket stor allmänna kunskaper för att kritiken ska bli adekvat. Dagens ungdomar har ofta så dåliga grundkunskaper att detbetyderatt blir gnälligt tjat i stället för kloka invändningar. Det är ju meningslöst att fråga om något, där man inte begriper svaret. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-09-01 19:55 | |
![]() | Klart som korvspad att man ska diskutera sopstationer i skolan. Vår framtid hänger på att vi återvinner. Hur många svenskar har missat detta förutom Kovikstippen? | |