Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 507 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stefanf | 2008-08-24 23:00 | |
![]() | För alla som tvekar för att "SM är för stort" som första tävling.. Det finns verkligen inte någon mer lämplig tävling att börja med, av flera olika skäl. Främsta skälet är att du sannolikt kommer att få massor av bra och roliga matcher mot relativt jämngoda motståndare, oavsett vilken nivå du ligger på (om man inte är Robbinson-Robban-usel förstås, då får man nog stryk av alla). Detta beror på att lottningssystemet automatiskt parar ihop spelare rond för rond - med hänsyn tagen till hur många segrar man har. Konsekvens: Vinner du omgång efter omgång i början så får du möta andra som också vunnit. Förlorar du de första låt säga två, tre matcherna får du möta spelare som _också_ förlorat några matcher.. En ytterligare stor anledning att börja med ett SM är att det alltid är väldigt nybörjartätt (man behöver alltså inte känna sig särskilt ensam/utpekad.. :)). Det är, vidare, en del specialpriser att kämpa om för nybörjare. Sist men inte minst så är det ju många som inte har möjlighet att tävla särskilt många gånger på ett år - och då får man verkligen mycket scrabble per investerad tid (och pengar, egentligen - eftersom stora turneringar ofta är prisvärda: anm.avgift i relation till antal matcher mm..) Den enda (möjliga) nackdelen jag kan hitta är att det är 2,5 dagarsspel. Om man verkligen inte är säker på att man gillar IRL-scrabble så kan det ju kännas lite jobbigt att upptäcka efter 3 matcher och då veta att det är två speldagar och 13 omgångar kvar innan man får åka hem..:) Två tips från en relativt rutinerad arrangör: 1) Anmäl dig till SM snarast. 2) Försök ta dig till någon av de städer där det tränas IRL och testa lite innan det smäller. Man tjänar en hel del på att träna lite på upp-å-ner-spel, plocka brickor ur påsen, pricka av, räkna... (samt utmanings-reglerna icke att förglömma). | |
| satsuma - Ej medlem längre | 2008-08-25 10:18 | |
![]() | Nu är det 60 anmälda, och mer än två månader kvar... vad månde bliva? Jag är som vanlig laddadast av alla. :) | |
| EssQ - Ej medlem längre | 2008-08-25 10:27 | |
![]() | ja e så pissigt dålig så ja skulle bara förnedra mig själv genom att spela där *s*... | |
| vulcan | 2008-08-25 10:34 | |
![]() | Kloka ord från StefanF - jag instämmer i dem allihop! Två tips TILL en "relativt rutinerad" arrangör: 1) Anmäl dig till SM snarast. 2) Försök få igång lite träningsspel igen för dig och de andra örebroarna! :-) | |
| Måns_E | 2008-08-25 11:55 | |
![]() | Ett tips till vulcan: 1) Anmäl dig till SM omedelbart | |
| vulcan | 2008-08-25 16:12 | |
![]() | Done! :-) Nr 62 blev jag. | |
| Pialina | 2008-08-25 16:38 | |
![]() | Bra vulcan, jag hann redan bli orolig att du inte kanske tänkte delta. EssQ, med över 6000 betamatcher, en rating på drygt 1500 och en hel del fina rullar, är du inte alls pissdålig. Friskt vågat, you know! Och bor du eller befinner dig på eller nära ort med IRL-spel så är det dessutom lätt att testa vad du tycker. Stefanf räknar upp många fördelar med att debutera just på ett SM. En nackdel till finns det ändå. Socialt sett är det inte lika lätt att debutera på ett SM, eftersom det är så många spelare att man lätt drunknar lite i mängden och den man nyss pratat med kankse man inte råkar se resten av dagen. SM är ockås ett tillfälle för alla vana spelare att träffa de där som man inte träffat på jättelänge. Det är inte alls så att det skulle vara svårt eller omöjligt att trivas socialt på ett SM som debutant, verkligen inte. För den som är lite blyg eller osäker av sig kan det ändå bli jobbigt och då är en mindre turnering där alla märks och alla pratar med alla kanske att föredra som debut. Och såna kan man dessutom hinna med innan SM! | |
| Måns_E | 2008-08-25 16:59 | |
![]() | Samtidigt så kanske man vill försvinna i mängden :) Nåja, jag tror inte att det är något som helst problem i vilket fall, min erfarenhet är att Scrabblespelare är hyggligt folk som inte är svåra att umgås med. Dessutom så kan man bo i spellokalen och/eller vara med på festen på lördagskvällen så kan man lära känna ännu mer nya scrabblebekantskaper. | |
| Pialina | 2008-08-25 17:12 | |
![]() | Jo, vill man försvinna är det ju bra :) Och jo, scrabblespelare är mycket hyggliga människor som är lätta att umgås med och just därför är det vanligtvis lätt att komma med. Jag vet att åtminstone en tyckte det mycket jobbigt socialt att debutera på SM och de flesta som tycker sånt håller det ju för sig själv. Men majoriteten tycker säkert motsatsen. Alla är vi ju olika och folk känner ju sig själva och kan tänka efter om just de vill debutera i en liten eller stor turnering. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-08-25 17:33 | |
![]() | Jag kommer! | |
| vindsus86 | 2008-08-25 17:45 | |
![]() | äh, det är väl bara för irlspelsoskulder att kolla igenom vilka som skall komma och sedan försöka lära känna folk lite här på betapet före sm. så "känner" man ju några iaf. | |
| vulcan | 2008-08-25 17:47 | |
![]() | Tänk också på möjligheten att prova lite träningsspel först! Jag tar mig friheten att säga att för er som vill spela i Göteborg så går det utmärkt att skicka ett betamail till Måns_E eller Blackrat så kommer dom att ge er information och hjälpa er till rätta. För er som vill lira i Stockholm (varje tisdag på rest. Soft på Malmskillnadsgatan) så kan ett motsvarande betamail skickas till mig eller satsuma | |
| carinau | 2008-08-25 19:08 | |
![]() | Jaha, så var det äntligen gjort! Känner just nu ett förrädiskt lugn... Kanske skulle ta och leta mig in till Götet någon torsdag då, för att se om det överhuvud taget går att spela med mobila plastbokstäver och helt utan ljudeffekter. Jag har en idé om att spika fast spelbrädet på väggen och sätta häftmassa på brickorna så att iallafall vinkeln blir rätt. Får jag? | |
| stefanf | 2008-08-25 19:21 | |
![]() | hamnar du bordet bredvid satsuma vs. knevertism så kan vi nog utlova en hel del ljudeffekter.. ;) | |
| vindsus86 | 2008-08-25 19:28 | |
![]() | carinau: isf tycker jag synd om din motståndare för då måste ju den personen.. eller du hänga upp och ned i taket för att vara på rätt sida av spelet. | |
| carinau | 2008-08-25 19:34 | |
![]() | Ja, det skulle ju ta spelet till en helt ny nivå. Akrobatscrabble skulle kanske vara något för OS. | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2008-08-26 20:30 | |
![]() | Går det inte att lösa med en kamera eller ett jämnt antal speglar på nåt sätt? :) | |
| Mimikryp | 2008-08-27 22:42 | |
![]() | *fnittrar åt senaste inläggen* Sådärja, nu har jag också anmält mig. Var ju tvungen att fixa semester på fredagen först, men idag fick jag klartecken för det. :-) Jag tävlingsdebuterade på SM förra året och jag tyckte att det var bajsjobbigt! Fast då tycker jag ju att det inte kan gå sämre i år! carinau; Kul att du kommer! :-) | |
| carinau | 2008-08-27 23:00 | |
![]() | Kul att du tycker det är kul... Leta gärna upp mig. Jag kommer nog att stå i något hörn och se allmänt rädd och förvirrad ut. | |
| auranita | 2008-08-28 21:22 | |
![]() | Carinau, Du hör ju till "spelar-helst-standard-no rmal-klubben", så vi har säkert en del att prata om! (Mig hittar Du säkrast i rökrutan mellan ronderna!) | |