Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 46 |
Mobilspel
| Pågående | 19 519 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| anneli72 - Ej medlem längre | 2008-08-26 23:30 | |
![]() | Jag tror att jag förstår vad ni menar båda två ,le lou och nattravn. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-08-26 23:31 | |
![]() | Du är en klippa, anneli. | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2008-08-26 23:31 | |
![]() | Haha! När vågar någon säga; Que? :D | |
| bobo flux | 2008-08-26 23:34 | |
![]() | Jag är lite inne på Limericks linje, och jag märker att ingen ännu har bemödat sig att bemöta hennes argumentering. Det här är ju en delikat fråga. Givetvis ska man hålla en god och saklig ton i de frågor som är av seriösare slag, men samtidigt tycker jag att man inte kan skrika "varg" så fort någon kommer med en avvikande åsikt som inte stämmer överens med det övergripande etablissemangets. Dessutom, öppnar man en tråd med ett känsligt ämne så får man faktiskt vara beredd på att alla inlägg som kommer inte är rosaskimrande och fluffiga i enlighet med ens eget tyckande och tänkande... | |
| _abc_ | 2008-08-27 05:07 | |
![]() | Tack mommes. Jag har inställningen av att man ofta balanserar mellan att endast vara "ärlig" till att bli en pompös idiot som vädrar sina åsikter utan filter och tanke på andras fötter som man trampar på om man nu vädrar sina rent ärliga åsikter. Le-lous och nattravns inlägg följer ungefär den tankegången jag själv har kring detta. Håller däremot inte med om nattravns tidigare stycke om att yttrandefrihet har så mycket med saken att göra då vi skriver i ett icke-statligt ägt företags forum. De får sätta upp vilka regler de vill i stort sett. I många fall räcker det med att tänka till en extra gång innan man skickar iväg inlägget, i andra fall är det kanske just det provocerande ärliga som är den stora poängen i sitt inlägg. Finkänslig balansgång det där. Vet inte om man efter en livstid kommer att bemästra den perfekta balansen. Men detta gäller ju bara de som inte tillhör kategorin människor som i första rum vill provocera och göra människor ledsna. Såna finns det också gott om folk i alla forum och så även här. Det är väl kanske dessa som TS främst riktar sig till. | |
| micro113 | 2008-08-27 07:21 | |
![]() | Ärlighet är bra om den kombineras med taktkänsla -- folk som är ärliga för ärlighetens skull blir alltför ofta plumpa. Sen tycker jag att man skiljer på ärlighet och ärlighet -- när det gäller relationen med ens närmaste så är ärligheten en grundpelare, när det gäller relationen med andra så begränsad ärlighet oftast det önskvärda. | |
| Bitte - Administratör | 2008-08-27 07:23 | |
![]() | Åter igen ordet RESPEKT är rätt bra ,,, man kan visa respekt för trådskaparen och ämnet då framför allt i nått som ligger under seriös,, men även i snack om det är ett känsligt ämne.. Bitte | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-08-27 07:50 | |
![]() | Individualismens härliga framfart. | |
| Bitte - Administratör | 2008-08-27 07:57 | |
![]() | <<Individualismens härliga framfart. Så det ska då innebära att man inte behöver visa respekt och empati för andra människor,, trodde det var rätt sjävklart att ha och visa lite jävla vanligt folkvett, men ack vad jag bedrog mig.. Bitte | |
| stefanf | 2008-08-27 08:46 | |
![]() | Jag reagerade också väldigt starkt tråden dömd till döden på trashs oerhört klumpiga och meningslösa inlägg. Tycker verkligen det var okänsligt och med brist på empati. Troligen var det inte illa ment men det är kanske bra att man får "hjälp" med att bli uppmärksammad på att man är fel ute. Just i det här fallet är det absolut ingen skillnad mot en liknande situation IRL. Visserligen kan man ibland (ofta), på nätet mer än irl, missuppfatta syftet/innebörden av vad någon säger - men i det här fallet var det så enastående solklart; En medmänniska i sorg/chock skriver av sig i affekt om sin pappa som ligger för döden. Har man minsta känsla för takt och ton så väljer man att ta det för vad det är, någon som behöver få ur sig känslor, man stöttar och ger ett ord till tröst - eller också låter man bli. Att vara ärlig är INTE att gå omkring på stan och berätta för alla människor att de är fula - även om man tycker det. Givetvis är det något helt annat om man går in i något som direkt är en uppmaning till diskussion, åsikter och debatt - då är det rimligt att takhöjden är högre. Självklart ska man inte behöva hålla med alla andra i en sån situation. På ett forum som det här (och andra) ingår tycker jag att känna av trådskaparens känsla och tanke. Ofta kan det vara lite knepigt och lätta att missa. Tråden "Dömd till döden" är inte ett sånt exempel. Det var mycket tydligt att läsa av TS sinnesstämning och desperation, tycker jag. Det är MIN ärliga mening.. :) | |
| Amiable | 2008-08-27 09:30 | |
![]() | Nej jag tycker inte att man har 'rätt' att slänga ur sig vad som helst, trots att det finns de som gör det. Tyvärr i cybervärlden är det större risk/tolerans att det görs så. Inte menat nu att det är ok - för det är det absolut inte! Och lika snabbt kan man 'klippa' bort dem från arenan. Värre är ju om det skulle ske IRL. Tycker bara att det är tragiskt att ens behöva ha diskussionen isig. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-08-27 11:11 | |
![]() | Sänder några styrkekramr till alla som känner sig påhoppade av de empatilösa. | |
| tragica - Ej medlem längre | 2008-08-27 12:22 | |
![]() | Jag tolkar Stefans inlägg att i sorg så får man skriva vad som helst? Låt säga judar borde utrotas för de är på ngt sätt kopplade till min sorg? | |
| Nemi | 2008-08-27 13:04 | |
![]() | lejonmix: jag förstod din ironi men ibland kan det vara bra att göra den extra tydlig för att undvika förvirring :) bitte: Troligen svarade inte lejonmix på ditt inlägg specifikt utan kommenterade hela tråden med sitt inlägg så snälla försök att inte reagera så hårt och börja använda kraftord. /Nemi som tycker att det är bra att försöka bete sig civilicerat även om man tycker att motståndaren är en komplett idiot. Det går att "ge svar på tal" på effektivare och intelligentare sätt än att kasta tillbaka samma snöboll. För det mesta är diskussionerna på en bra nivå här på betapet, det vill jag framhålla så det inte bara låter som om forumet enbart består av gnäll och drygheter :) | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-08-27 13:27 | |
![]() | Det är tydligen okej att kasta skit på trashone men inte på andra. Märkligt. Ville bara säga det + att bara för att jag nu skriver detta betyder det inte att jag varken är för eller emot hennes argument. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-08-27 13:33 | |
![]() | bizzzy: Men det är ju en mobb, ingen enskild som kastar skit??? :) | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-08-27 13:34 | |
![]() | Ja just ja, så är det förstås.. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2008-08-27 13:56 | |
![]() | Måste säga något till individualismen försvar. Att vilja någonting själv, bara för det egna självförvärkligandets skull kan inte bara vara negativt. Man måste väl få utföra någontyp av kritik imot meningsmotståndare? Koncensus är väl inte bra för sakens skull? Fast jag kanske totallt missbedömer situvationen här. Var konstruktiv, inte personlig, för fram din menigsmotståndares svagheter genom att föra fram hans styrkor. Det är det bästa sättet att debattera enligt mig. träng inte upp honom/henne i ett hörn. | |
| stefanf | 2008-08-27 13:58 | |
![]() | det är en mycket märklig tolkning av vad jag säger, tragica, och det får helt och hållet stå för dig. Oerhört dumt, ovidkommande och rent kränkande att dra in judeutrotning i det här. Skärp dig! För att den jämförelsen skulle vara ens i närheten av gångbar skulle: 1) TS (i tråden dömd till döden) uttryckt ett konsekvent hat mot alla som arbetar inom vården - och förespråkat massmord av samtliga läkare, uskor mm. 2) Jag skulle ha accepterat och respekterat 1). Det är väl inte för mycket begärt med en gnutta eftertanke innan kan klickar på "posta".. Eller? | |
| hotcold | 2008-08-27 14:39 | |
![]() | Förstår din upprördhet stefanf! Jag förstod inte heller var tragica ville komma med sin kommentar. Och jag håller med att den är helt utan substans. | |