Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 20 056 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pottränad - Ej medlem längre | 2008-09-23 14:57 | |
![]() | Jag kan inte annat än att citera min brillsyrra, den förtjusande fröken Plath: "Ordprofeten, jag börjar (högst motvilligt) tycka om dig." | |
| temperance | 2008-09-23 15:09 | |
![]() | MissT, dina åsikter gör mig mörkrädd. För det första - tror du på allvar att man kan prata om bortskämda horor? Tror du på att Maggan sitter och funderar på kvällen hur hon skulle kunna bli rik, och inser att hon gärna knullar gamla, rynkiga gubbar för att kunna glida runt i en splitterny Ferrari? Jag tror inte att Soc betalar ditt heroin, och att det skulle finnas nåt som heter Soc i Thailand över huvud taget är en rosafärgad, orealistiskt tanke. Du tror inte att det rör sig om missbruk eller hemska erfarenheter av övergrepp som gör att man återskapar en obehaglig situation? Att välja prostitution före ett kneg på Konsum tror jag aldrig är ett val en sund, frisk människa gör. | |
| stefanf | 2008-09-23 16:05 | |
![]() | Jag tror att synen på prostitution främst är präglad av moraliska ställningstaganden eftersom det handlar om tabubelagda ämnen. Flertalet som tycker till här (inkl. jag själv) har sannolikt en högst begränsad kunskap om marknaden, motiv, arbetsvillkor och konsekvenser. Säkert finns det de som har känner en genuin omsorg om stackars fattiga thailändare/-skor men jag tror faktiskt de flesta förfasas över det omoraliska i sexhandeln i högre grad än man faktiskt bryr sig om thailändska (eller svenska, för den delen) prostituerades möjligheter till ett drägligt liv och framtid. Då skulle diskussionen i mycket större utsträckning utgått ifrån ett socialt perspektiv där man verkligen ser till vad vi kan göra för att hjälpa människor i nöd, ev. drogberoende utan möjlighet till försörjning mm. Jag tror man behöver arbeta från båda fronter om man verkligen vill nå en hållbar förändring. Socialt och med olika drogprogram men även (faktiskt) utifrån kunskapen om att behovet av sex och mänsklig beröring är så enormt att det alltid kommer att finnas en marknad. Man kan förfasas och moralisera hur mycket som helst men man kan också välja att försöka hitta den naturliga och lite mer sunda ytterligheten. Det finns människor som av olika anledningar verkligen är totalt chanslösa på äktenskaps- (förhållande)marknaden. Man kan ha åsikter om detta men att förneka det är att förneka verkligheten. Ska en sån människa verkligen tvingas leva ett helt liv utan möjlighet till (lagligt) sex? Det FINNS också (även om vissa inte tror det) helt frivilliga ’lyxprostituerade’ (jag tror iofs att de är i kraftig minoritet) och helt normala (?) människor som är beredda att betala ganska bra för sex. Vad finns det för rationella skäl att förbjuda detta? Två vuxna människor som vid sina sinnens fulla bruk, utan tvång eller droger inblandade väljer att köpa/sälja sexuella tjänster. I princip vore det praktiskt och mänskligt möjligt att reglera och fräscha upp branschen med kontroller, utbildning och anständiga arbetsvillkor – jämförbara med en massör eller så. Varför inte lagstifta tydligare och försöka få bukt med avarterna (tvång mm) snarare än att förbjuda hela skiten? Är det egentligen smart att agera så irrationellt..? Det är jämförbart med att förbjuda tillverkning av orientaliska mattor resp. fotbollar HELT – eftersom en del tillverkare använder barnarbetare som får slava under vidriga arbetsförhållanden. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-09-23 16:12 | |
![]() | Du fick just dudeniros nobelpris stefanf! SUperbt och du besparade mig mycket tid! ;) | |
| stefanf | 2008-09-23 16:13 | |
![]() | =) Jag vill tacka mamma... | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-09-23 16:15 | |
![]() | :) | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-09-23 16:26 | |
![]() | Pottränad, lite festligt faktiskt... de prostituerade jag besöker brukar säga precis samma sak. | |
| hotcold | 2008-09-23 16:27 | |
![]() | Ojoj MissT hårda ord det där!! Man kan nog inte räkna med att det finns ett tryggt socialt nätverk i alla länder. De är få länder som har det vill jag påstå. Som någon nämde tex. Thailand och vi kan lägga till Ryssland också. Världen är inte bara svart eller vit. Och vi "trygga" svenskar kan nog inte föreställa sig ens i vår vildaste fantasi hur det är att leva i vissa länder och stå för försörjningen. Jag menar det finns länder där föräldrar säljer sina barn för att de ska dra in pengar till familjens försörjning. Gör dom det för att de är lata tror du? Höj blicken och titta ut utanför din egna sfär!! | |
| run-marie | 2008-09-23 16:50 | |
![]() | Erkänner direkt att jag inte lästa de andra 5 sidorna, men när jag ser vad stefanf skriver i näst sista stycket så håller jag med. I Tyskland kan du ha F-skatt-sedel, du går på regelbunden hälsokontroll, betalar skatt som att andra alltså och dessutom arbetar du för din pension och det som prostituerad. De har dessutom bordeller som drivs öppet. Det har visats dokumentärer därifrån och det verkar som alla tjejer som jobbar på det här sättet är helnöjda. De har ju ett stort skyddsnät både socialt och psykiskt. Men om det ska bli så i Sverige så måste ju yrket legaliseras och hur stor är den chansen. Yrket är ju iaf världens äldsta och det förbjudna (genom lagar tex) kommer aldrig att få stopp iaf. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-09-23 16:53 | |
![]() | Jag gissar bara och tror att prostituerade fortfarande mest är folk som går på droger och behöver pengar till det. Jag tror att många varit utsatta för incest (och därför går på droger) Så ja jag tror på den där 1 procenten men det känns som att enligt media har det ökat med nån annan typ av "prostitution" som nog mer beror på hur vårt samhälle ser ut, media, och att man avdramatiserat en massa saker. Typ från tvånget att vara gift o att det är skamligt att få barn som ogift till att det blivit en totalt motsats nu i synden på saker...och då att folk tjänar lite pengar på nåt avdramatiserat och uppschasat (av media) Just där kanske jag inte längre tror på incestteorin om man läser tidningar med att det ökat och så.. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-09-23 16:54 | |
![]() | *syyyyynen | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-09-23 17:01 | |
![]() | Det socialdemokratiska kvinnoförbundet fick ju sin vilja igenom, att kriminalisera köpet, men inte prostitutionen. Det var en feministisk gärning som skulle gå rakt in i historieböckerna (och nämnas i samma kapitel som kvinnlig rösträtt antar jag) som en markering från samhället och hjälp från samhället skulle falla från skyarna över de kvinnor som förslavats i prostitution. Malmskillnadsgatan är idag tom, antar jag. Gatuprostitutionen har försvunnit. Och om någon med insikt kan ge lite underlag till följande frågor, så gör det: 1) Vad hände med de prostituterade - har de fått hjälp och jobb och startat nya liv? 2) Har "marknaden" förstått budskapet, eller är det troligt att den dolda prostitutionen har mångfaldigats och att de kvinnor som är "fast" numera hålls gömda för att skydda inte dem, utan torskarna från att bli arresterade? 3) Har Sverige följt igenom sitt "löfte" till de prostituterade och satsat 100% på att hjälpa de kvinnor som prostituterar sig och som uppmärksammas i samband med att torskar arresteras. (Vi utvisar väl inte Lilja från Lettland väl? Vi låter väl inte Rosa från Rumänien gå tillbaka till hallicken som förser henne med "skydd" och husrum och förser torskarna med "anonymitet och diskretion"?) Någon borde studera ordentligt vad konsekvenserna har blivit av den nobla tanken att - vilket är unikt ur rättslig synpunkt - kriminalisera den ena parten i en affärsupplåtelse i tron att det skall hjälpa de kvinnor som är en del av prostitutionsindustrin. Jag säger inte att det är feltänkt, jag misstänker att det är det men hoppas hoppas att jag har fel. Jag hoppas hoppas att statsmaktens intentioner var genuina, och inte bara att skapa en "Happy go Lucky!" kapitel i den svenska kvinnorörelsens historiebok. | |
| run-marie | 2008-09-23 17:03 | |
![]() | Förstod nästan det belugavis, men det såg lite kul ut med synden mitt i allt ihop för det är ju fortfarande så många människor ser på det. Som en dödssynd nästan. Ganska bedrövligt. I vissa undersökningar har det ju framkommit att många unga tjejer (kanske killar också/vet inte) prostituerar sig för att får råd att köpa prylar som dom vill ha. Det har ju iaf inget med incest att göra. Enligt min uppfattning finns det olika sorters prostitution, en ung tjej som "lägger upp sig" för att få film- skiv- eller modellkontrakt är väl inte mindre prostituerad än nån annan. Eller nån som vill gifta sig till titel eller rikedom. tycker inte dom är annat heller, men då är de andra ärligare för dom står (för det mesta) för det dom gör. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-09-23 17:24 | |
![]() | Det måste ju vara exceptionellt av tysklands regering att ha så öppet för prostitution med tanke på att sånt är förbjudet i de flesta religioner. Inte i många länder skulle det funka. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-09-23 17:33 | |
![]() | mommes... I Ungern har man t.ex. försökt skapa "tolerance zones", och i Budapests distrikt VIII (tror jag) finns numera ett red light district. Det är ett politiskt beslut för att förbättra situationen för de kanske 8000 prostituterade i staden. Problemet verkar vara att ingen stadsdel accepterar att ha en "tolerance zone" i just sitt grannskap (det klassiska "not in my neighbourhood-syndromet). Intressant att marknaden för prostitution förefaller - på ytan - vara som störst i just katolska länder...? | |
| Limerick - Ej medlem längre | 2008-09-23 17:36 | |
![]() | Det är i såna här diskussioner som man lätt kan få för sig att världen bara består av svart och vitt (och nu syftar jag inte på hudfärg) men så är ju nästan aldrig fallet. Vill tacka Stefan för ett välskrivet och klokt inlägg, din moder må va stolt. :) | |
| MissT | 2008-09-23 18:09 | |
![]() | Jag talade inte om andra länder jag talade om Sverige. I början av tråden har någon postat en länk till en horas blogg som jag läste. Hon erkänner att hon väljer att ha det yrket för att pengarna är så bra. Hon kan inte sluta hora för hon är bortskämd med den lyxen hon kan unna sig. Så nog tror jag det finns både och. Och ja jag tror fullt och fast att man har ett val. Är man drogberoende så är ju det ett val, man kan söka hjälp. Alla har ett val. Anderstg förolämpning? Jag tog det som en komplimang att jag var bra i sängen ;) Jag hoppas du förstår att allt var skrivet med lite ironi och glimten i ögat. Ibland måste man förtydliga såt här på Beta... | |
| hotcold | 2008-09-23 18:17 | |
![]() | Så om jag tolkat dej rätt MissT så har de som är drogberoende valt det? | |
| MissT | 2008-09-23 18:19 | |
![]() | Självklart hotcold. De har kanske gått igenom en tragisk uppväxt och tycker att drogerna bedövar smärtan. Ett val. De kan få hjälp att sluta men orkar/vill inte. Ett val. Allt handlar om val. Jag är själv fd narkoman så jag är fast i min övertygelse. Du kan bara få till en förändring när du själv vill det. Det måste vara ditt val. Folk i min omgivning sa åt mig att sluta knarka, det sket väl jag i... Det var mitt val att hamna där och mitt val att ta mig därifrån. | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-09-23 18:22 | |
![]() | Håller med MissT att allt i grund och botten är ditt val.. | |