Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 302

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bitley - Ej medlem längre2009-01-22 16:39
Antal inlägg: 691

Jag bara tolkade Frödings visa?

micro1132009-01-22 16:45
Antal inlägg: 17542

SP

Fast definitionen av kärlek måste ju vara upp till den som upplever den.

Om jag kan köpa mig en stund som fyller det ekande tomrummet, dövar längtan och ger en stund av tillfredsställelse och att finnas i sammanhanget ...... då har jag köpt mig en stund av kärlek, den som för mig finns att få.

Kärlek är inte bara det rena, som man delar med en annan människa -- kärlek kan också vara bara en stunds närhet, eller ett att för ett ögonblick få låna en människa som når in i ett hål av förtvivlan man bär inom sig.
Kärlek kan också vara bara att få ett fysiskt möte, i närhet, utan känslor och löften -- utan bara stundens behov av ömhet och kättja.

Man kan köpa kärlek....

micro1132009-01-22 16:47

bitley

Ja -- så är Frödings visa ...... att den lycka som alla andra ser som given, är inte inom räckhåll för alla ..... och då får man ta de smulor som blir, och finna kärlek i stunden.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-22 16:49
Antal inlägg: 31064

Nej, för kärlek är något man delar, något som kräver den andre partens engagemang för att ens eget engagemang skall bli något värt. Man kan köpa illusionen av kärlek, men inte kärleken självt.

Pg up - Ej medlem längre2009-01-22 16:51
Antal inlägg: 1354

Säkert går det att köpa kärlek. Är båda parterna blinda och köper varandras kärlek så är den köpt utan att det behöver vara illusion av kärlek.

micro1132009-01-22 16:52

Själv är jag två....

Jag har detta som jag delar med min man, en kärlek så naturlig och så rätt ..... så på 20 år har vi aldrig behövt kämpa med den, eller jobba för att behålla den --- den bara är..
Trodde jag på samsjälar, skapta för varandra, så skulle jag säga att så är våra själars förening.

Sen finns den andra biten i mig -- givet min barndom och min sjukdom - där ensamhet och mörker härskar, och dit ingen når in .... samtidigt som där är så förtvivlat ensamt, och så förtvivlat mörkt.
Den biten av mig känner Frödings visa ....

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-22 16:53

Det där var för abstrakt för att jag skall kunna förhålla mig till det du skrev. Vad menar du med blind och vad menar du med att båda parterna köper varandras kärlek?

micro1132009-01-22 16:56

Sp

Fast då innebär det ju att du sitter inne med sanningen om vad kärlek är.... och jag tror att det är väldigt olika från person till person..

bobo flux2009-01-22 16:57
Antal inlägg: 11371

som jag fattar det så innebär det att om två kärleksblinda parter köper varandras kärlek så upplever de den precis lika verklig som någon annans "riktiga" kärlek.

micro1132009-01-22 17:00

bobo flux

Men om de upplever den som riktig kärlek .... är det då inte riktig kärlek.

Finns det regler och kriterier som skall fyllas för att det skall klassas som riktig kärlek?

För mig är det ju upplevelsen i sig som anger vad det är frågan om.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-22 17:03

Micro: Jag är inte alltings mått - det är ingen - men det måste finnas allmängiltiga definitioner. Vi kan inte leva i en värld där precis allting är relativt - även om jag märker att du gärna vill ha det dithän. Enligt ditt generösa sätt att se på ordet, så kan sexualbrottslingen tillfälliga extas vid sin första begångna våldtäkt vara att betrakta som "kärlek".

bitley - Ej medlem längre2009-01-22 17:12

Så krass behöver man inte vara.

Men längtan efter någon kan vara så stark, bara någon, att känslorna kan infinna sig bara någon infinner sig. Det är ju en ensam värld där ute. Säger inte att det är en bra form av kärlek, men nog kan det vara en kärlek alltid.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-22 17:16

Behovstillfredställelse är inte kärlek - men det förvånar mig inte att man blandar ihop begreppen i den narcissistiska tid vi lever i. Jag säger inget om att söka lindring från ensamheten och fylla kärlekens tomrum: Det har jag själv gjort - och gör. Men kärlek är något annat.

bitley - Ej medlem längre2009-01-22 17:18

Absolut. Återigen, jag försökte analysera och förstå Frödings text.

bobo flux2009-01-22 17:21
Antal inlägg: 11371

sant micro. Jag var lite otydlig. Jag skulle skrivit vad omvärlden definierar som "riktig" kärlek. Hoppas det blev lite tydligare nu.

micro1132009-01-22 17:22

SP

Jag blev sexuellt utnyttjad fr o m elva års ålder .... har i vuxen ålder blivit våldtagen under 18 timmar av två okända män...

Jag tycker drar väldigt långa växlar på att jag anser att konventionell kärlek inte alltid är den enda sanna kärleken.

Att tillskriva en annan människa tolerant eller tillåtande hållning när det gäller barnvåldtäkter, utnyttjande -- eller våldtäkt av vuxna -- är en fruktansvärd kränkning om personen inte gett faktiska uttryck för en sådan hållning.

Själv känner jag mig just nu mer än kränkt ...... och är både förbannad och ledsen.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-22 17:28

Micro: Mitt exempel var hypotetiskt och en förlängning av din egen "fria" definition av ordet kärlek. Jag har inte tillskrivit dig någonting, jag har dragit konsekvenserna av ditt resonemang till sin filosofiska spets. Vad jag menar är att konsumtionen av ett ögonblicks närhet inte är kärlek.

ewaleena - Ej medlem längre2009-01-22 17:34
Antal inlägg: 1977

Jag håller med dom som säger att det är olika vid olika skeden i livet. När jag var ung (och dum) så hade jag en kärlek. Vi köpte ett hus och fick två barn ihop, sedan var där ingen kärlek mer...
Sen har jag nog inte riktigt lyckats att hitta han med stort H, som jag vill dela resten av livet med ännu.. Har haft ett par längre förhållanden men det rinner alltid ut i sanden.. Det senaste varade i 17 år men för livet var det ju inte..
Nu har jag nog gett upp lite.. Det är inte så viktigt heller, jag klara mig bra själv :)

bitley - Ej medlem längre2009-01-22 17:37

Jag tyckte "konsumtionen av ett ögonblicks närhet" lät väldigt vackert, men jag är en romantisk man som väljer att tolka de orden på mitt sätt. Jag tänker mig en kyss i en hiss, kanske på IKEA, just mellan två våningar, innan den når ett våningsplan där 10 personer vill äntra hissen. Men man hann få ett ensamt ögonblick med sin älskade för att konsumera ett ögonblicks närhet. Jag tycker det låter fint. Och kärleksfullt.

kaai - Ej medlem längre2009-01-22 17:38
Antal inlägg: 453

well hur som,, för min del är det ,, SNAFU ,, situation normal all fucked up

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?