Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 294

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ässät2009-02-07 23:00
Antal inlägg: 4824

då e de bara att betala då... jaja.. de ja e mest rädd för e att dom vet mitt personnummer.. om de nu inte e ett seriöst företag så kan va som helst hända..

Birgerkung - Spelvärd2009-02-07 23:04
Antal inlägg: 2392

Ditt personnummer är redan offentligt. Om jag vet ungefär vad du heter och ungefär vad du bor kan jag gå till skattekontoret och be dom leta fram ditt personummer och ge det till mig. Det är inte hemligt.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-02-07 23:05
Antal inlägg: 7605

Ni som har gett ut personnumret kanske borde byta lösenord och så?

Ässät2009-02-07 23:06

lösenord på vad mommes?

Ässät2009-02-07 23:07

Tänkte mer på om dom kan kapa pengar från mitt konto eller nåt..

mommesfrites - Ej medlem längre2009-02-07 23:09

Mina ungdomar säger att man inte ska lämna ut personnumret på datorn, för att någon kan ta sig in på ens konton.
Ditt bankkonto behöver du nog inte oroa dig för, så länge du inte uppger kreditkortsnummer.

anktejp - Ej medlem längre2009-02-07 23:10
Antal inlägg: 695

jag tror inte det, dom gör vad dom kan för att hålla sig inom... om än precis inom lagens ramar. Dom tjänar mer på det.

Birgerkung - Spelvärd2009-02-07 23:13

"Mina ungdomar säger att man inte ska lämna ut personnumret på datorn, för att någon kan ta sig in på ens konton."

Det stämmer inte. Men de kan hitta din adress och andra offentliga uppgifter.

Caligatia2009-02-07 23:14
Antal inlägg: 2187

Har för mig att man skall kunna bestrida räkningar, och att det i slutändan då hamnar i civilrätten. Då detta verkar vara ett oseriöst företag vill de förmodligen inte dra det dit, de tjänar pengar på att folk snällt betalar för att undvika inkasso mm. Testa att ringa någon (tror bla kronofogdemyndigheten kan hjälpa till, eller eventuellt en jurist av något slag. NÅN måste man kunna fråga) redan på måndag. Jag vägrar nitiskt att betala alla former av räkningar som jag inte håller med om, och har aldrig fått några problem till följd av det. Lyckligtvis missade jag länken.

Ässät2009-02-07 23:15

Kan ju undra varför dom har valt att utvandra.. precis som om dom döljer nåt..

krutmarie2009-02-07 23:17
Antal inlägg: 1696

Har inte orkat läsa alla 8 sidorna, men vilken tråd är det som är raderad? Vad handlade den om?

Birgerkung - Spelvärd2009-02-07 23:24

Man tar en ganska stor risk om man försöker bestrida. Man kan ju förlora. I värsta fall står du där och har förlorat målet i domstol och måste betala rättegångskostnader, inkassoavgifter, avgift till kronofogden och ränta. Plus att du har en betalningsanmärkning.

Räkna inte med att du kan nå någon på det här bluff-företaget via mail eller telefon. Det är inte troligt att de svarar. Du kommer att få en faktura, om du inte betalar den får du en påminnelse (ökad med 50 kr). I nästa steg får du en faktura från ett inkassoföretag (ökad med ytterligare 160 kr). Den kan du bestrida, och då har inkassoföretaget inte rätt att göra mer innan tvisten är avgjord.

Sushimannen - Ej medlem längre2009-02-07 23:26
Antal inlägg: 367

ni får gärna gå in på min hemsida:

www.tryckhärsåblir.sushim annen.mycketrik.nu

Ässät2009-02-07 23:33

jättekul sushi..

Caligatia2009-02-07 23:38

Visst är det en risk; men väl värd att ta. (Om man orkar med då). Är det ett oseriöst företag - som detta - är risken mycket låg att det går hela vägen. I regel brukar de dessutom tjäna tillräckligt med pengar på alla som snällt betalar mot de som bestrider, plus att om man vinner så får företaget stå för de kostnader du nämner, utöver all dålig publicitet.
Mitt råd är som sagt att i första hand ringa och rådgöra med någon som är lite mer insatt i de här ämnena. Som sagt; jag betalar ALDRIG något jag inte håller med om.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-02-07 23:40

Jag tycker att Birgerkung ska vara forumvärd. Skönt att det fanns någon här, som kunde hjälpa oss med bedragarna.

Birgerkung - Spelvärd2009-02-07 23:47

Det bästa rådet är att man ringer konsumentvägledningen i den kommun där man bor. De brukar vara mycket kunniga och hjälpsamma.

Jag ringde dit en gång när jag hade blivit lurad på några hundra kronor av en oseriös bilfirma. Konsumentvägledaren redde ut allt mycket bra och konstaterade att jag tveköst hade rätt och bilfirman hade fel. Men - eftersom beloppet var under ARN:s gräns skulle jag vara tvungen att göra ett civilmål av det. Konsumentvägledaren rådde mig att inte göra det. Det är helt enkelt så mycket mer besvär med att ge sig in i något sånt än att betala de där hundralapparna.

Caligatia2009-02-07 23:50

Visst är det en hel del besvär, och givetvis kan man lika gärna betala om man inte vill ha besväret. Jag är en sån där konstig människa som faktiskt är road av själva mecket omkring, nog mycket därför jag alltid bråkar, i lika stor mån som att det strider mot mina principer att betala en räkning jag inte håller med om stämmer...

Birgerkung - Spelvärd2009-02-08 01:07

Jag har kollat runt lite, bland annat på Cint.se, och det ser faktiskt ut som om ni som har gått på bluffen kan klara er undan att betala. Som det verkar har ingen som bestridit fakturor från detta företag hamnat hos Kronofogden eller fått betalningsanmärkning.

Gör så här:

* Vänta tills du får ett mail där det står att du ska betala - Skicka ett mail till dom där du anger fakturadatum och fakturanummer samt att du bestrider fakturan. Står inget fakturanummer i mailet så vänta tills du får hem fakturan.

* Du lär nu få ett svar där dom skriver att du har ingått avtal m.m... Dom hänvisar säkert till en del lagparagrafer osv...

* Svara på deras brev och skriv att du har motagit deras bekräftelse på att du bestrider fakturan samt att om dom vill gå vidare så får dom vända sig till domstol med en stämning.

Skickar dom en påminelse på fakturan!
* Grattis! Då du redan bestridit ursprungsfakturan får dom inte skicka en påminelse då ni ligger i tvist som måste lösas innan ärendet kan gå vidare. Maila dom och påpeka att det är olagligt att skicka en påminelse så länge ni är i tvist och att du tänker anmäla dom till skatteverket samt polisen om dom inte avslutar ärendet.

* I detta läge kommer du antingen få ett brev där dom skriver att fakturan är makulerad eller så slutar dom höra av sig helt.

Caligatia2009-02-08 01:09

Ropen skalla: BESTRID! :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?