Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 171

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bobo flux2009-03-15 13:11
Antal inlägg: 11371

Återigen bra skrivet, katalias. Jag håller helt med dig om en hårdare linje.

Jag är övertygad om att en hårdare moderering i långa loppet kommer innebära ett mindre behov av moderering, eftersom en majoritet av forumbesökarna förhoppningsvis snabbt lär sig vilka regler som gäller om en hård linje tillämpas.

Är man exempelvis helt ny som användare och det är förekommer en "avslappnad" (ingen klockren beskrivning, men jag kommer inte på nåt bättre ord för tillfället) moderering är risken stor, som du skrev innan, att man dras med i den jargong som råder, vilket i slutändan leder till onödigt merarbete för forumvärdarna att städa upp.

Det ska tilläggas protokollet att jag tycker många av forumvärdarna gör ett bra jobb.

Linn79 - Ej medlem längre2009-03-15 13:12
Antal inlägg: 4279

Jag har inte sett så mycket av låtsasförhållanden (men försår vad du menar). Däremot ser jag ganska ofta otrevliga och elaka inlägg, och det kan utlösas av ett litet stavningsfel t.ex. Upplever det som otroligt barnsligt. Jag kan också avvika från ämnet ibland, det förnekar jag inte. Ibland har tråden "utagerats" de första sidorna, och ingen har ngt att säga längre. Jag minns en tråd som ställde en fråga som alla vara överens om att det var vidrigt. Ingen diskussion uppstod och då började folk prata om annat. I det läget ser jag ingen anledning till att bli upprörd, i så fall bör tråden stängas. Pågår en diskussion tycker jag inte man ska börja pussas och skicka blommor till höger och vänster. (ngn kram bekänner jag mig skyldig till) Dock är det som mommes skriver, att man ibland berörs av ngns livsöde och vill skicka iväg en kram. Men vi kan ju göra det via pm framöver.

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 13:15
Antal inlägg: 2032

Att gripas av någons levnadsöde och helt enkelt vilja skicka en enkel cyberkram för att uppmuntra, ja det tycker jag verkligen att man ska göra! Men i tråden? Näää.... varför inte skicka denna enkla, och faktiskt ovidkommande, kramen till den berörda via meddelandefunktionen?

Men att i tråden ge en kram OCH en vidareutveckling, eller annat trådrelaterat, stör inte mig.

Mouche - Administratör2009-03-15 13:17
Antal inlägg: 24193

Givetvis gör vi värdar fel likväl som alla andra.
Vår Herre gjorde nämligen även oss arma själar till Människor. *skojar*
Även värdar har givetvis saker att lära och för egen del kan jag ärligt säga att jag åtminstone -försöker- vara juste och jag vet att det gör de andra värdarna också.

Men vem säger att om en värd gör en miss, ja då måste alla andra göra samma fel också?
Har inte var och en vuxen människa ett strikt personligt ansvar för vad han eller hon skriver?

Precis som med det jag skrev här ovan om att jag blir glad om någon talar om för mig via mail eller PM om att något är fel i en tråd...ja lika glad blir jag faktiskt om någon skriver: "Hördu Mouche...vad menade du med det du skrev i den eller den tråden va?"
Då ger den personen mig en chans att antingen förklara mig, be om ursäkt eller att kanske till och med skämmas lite.

Med andra ord: Gör jag fel så tala om det för mig!

Mouche

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 13:21

Linn79:

"Ingen diskussion uppstod och då började folk prata om annat. I det läget ser jag ingen anledning till att bli upprörd, i så fall bör tråden stängas. "

Jag har också sett några sådana trådar. Min känsla i det fallet är att TS inte har uttryckligen har bett forumvärd att stänga tråden, varvid den fortfarande är öppen. Forumvärd har heller inte lagt märke till att tråden spårat ur, eftersom ingen gjort dem uppmärksamma på detta i tid. Jag tycker därför att debattörerna helt enkelt ska ge fan i att prata vidare och helt ovidkommande saker I DEN TRÅDEN. Hoppas du förstår vad jag menar. Låt tråden få vara vad den var menad att vara, och om det finns behov av ovidkommande prat kan man väl göra det i de redan existerande flamstrådarna?

Det är just för att sådant beteende (att fortsätta prata i en tråd trots att den redan fått ett "avslut") tillåts som det är lätt för folk att tro att avsteg från trådämnet är fullt och fast tillåtet så länge tråden finns under Snack-fliken.

Om alla låter bli att fortsätta en sådan tråd så skulle det inte förekomma. Väl?

trashone - Ej medlem längre2009-03-15 13:23
Antal inlägg: 18678

Ni pratar ju om flera olika saker. Rörigt.

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 13:26

Mouche, om någon tycker att du gör fel är det väldigt lätt att denne vill påpeka det (förmodligen med stort mått skadeglädje) direkt i tråden så att ALLA får se vilken klant du är. Att denne skulle komma sig för med att pm:a dig är inte så troligt av den anledningen, MEN om forumvärdarna efter "tillrättavisning" via pm hade för vana att gå tillbaka till berörd tråd och förklara sig även för de andra debattörerna skulle det bidra till en trevligare ton mellan alla.

För precis som du redan sagt, vi är alla människor. Alla kan göra fel. Och man måste fan i mig få lov att göra fel ibland, och då hoppas jag att gamarna uteblir och någon vänlig själv med trevlig ton kan påpeka detta.

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 13:26

"vänlig själ " ska det förstås stå.

anneli72 - Ej medlem längre2009-03-15 13:26
Antal inlägg: 11612

Jag ska inte sväva ut för mycket,men visst har jag väl sett inlägg
som har fått mig att rodna.

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 13:27

Trashone, vi pratar om beteende i forumtrådare. Vilka andra ämnen hittar du?

ANDERStG2009-03-15 13:35
Antal inlägg: 7560

Plock ur tråden:

"Det är ungefär som i barnuppfostran och djurinnehav. Man måste dra en gräns, och man måste markera. Tydligt."

"Synd bara att de inte tänker längre än arslet räcker."

Självklara fraser att lugna ner en agiterad bråkstake med.

Modest Y - Ej medlem längre2009-03-15 13:36
Antal inlägg: 424

Det jag kan opponera mig emot är kanske just det faktum att värdar/ägare yttrar sig i personliga tankebanor i trådar, rent generellt.

I min mening bör de moderera utan att vara delaktiga.
Diskussion kan säkert göras på andra sidor?
Har svårt för att se deras nick bli personliga o samtidigt ha en kontrollerande roll.
Anser att det är ett jobb, om än frivilligt och oavlönat.
Men gränsen mellan person o värdskapets funktion kan lätt tänjas ut...
Nu sköter sig merparten ypperligt. Men dock inte alla.

När det kommer till medlemmars uppförande så finns där också en "osynlig" linje för vad som tycks gälla, beroende på vilken värd som är på plats för att hålla ordning.

Håller med Katalias i allt hon skrivit, det behövs uppryckning i reglementet o att det styrs uppifrån, då följer "undersåtarna i Betas diktatur" efter.
För forumet har verkligen spårat ur sen lång tid tillbaka.

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 13:36

Anders, utveckla gärna. Hur menar du? Och eftersom du citerade mig i det första citatet, vad i detta är en "självklar fras att lugna ner en agiterad bråkstake med "?

mommesfrites - Ej medlem längre2009-03-15 13:40
Antal inlägg: 7605

Katalias, du är klok, bra på att förklara och aktiv inom betapets väggar. Fler såna forumvärdar skulle vi behöva.

ANDERStG2009-03-15 13:41

katalias: Att jämföra debattören med barn och djur (inget fel barn och djur) torde inte lugna ner någon, vare sig det började som okynne eller gick för långt i stridens hetta.

Men du menar förstås att värdarna ska utöva det trygga ledarskap som förespråkas vid barn- och djurfostran. Hit hör dock inte att önska att barnen försvann. (Forumlänkar kan redovisas om så önskas.)

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 13:42

Modest Y, jag har också undrat över samma sak. Ska verkligen forumvärdar delta i debatter när de samtidigt modererar forumet? Jag har kommit fram till att det faktiskt är rätt okej. Jag har sett några värdar som tydligt markerar "detta skriver jag som privatperson och inte som värd ", något jag tycker är riktigt bra. I andra fall, som i denna tråd, har ju en värd tagit upp en fråga som berör alla, både värdar och enkla medlemmar, och då blir det konstigt om inte en värd får vara med och uttrycka sina åsikter oavsett i vilken roll dessa åsikter grundar sig.

Hur som helst, det finns förstås dåliga exempel också. Riktigt dåliga. Ska de räcka för att alla värdar ska hålla sig ifrån de allmänna debatterna i forumen? Nja.

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 13:44

Anders, jag hoppas du inte lade jättelång tid på dig att leta i mina inlägg efter något att slå ner på. Jag tycker förstås att det var bortkastad tid, eftersom jag inte alls gjort en jämförelse mellan debattörer och barn/djur. Det är du som gör en överdriven tolkning.

ANDERStG2009-03-15 13:45

katalias: Att "slå ner på" någon intresserar mig inte. Det var saker jag reagerade på vid en genomläsning. Se mitt andra stycke i förra inlägget.

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 13:46

mommes (och även Mouche och andra tidigare), vad kul att ni tycker jag bidrar till en trevlig miljö här. Men någon värd skulle jag inte vilja vara, helt enkelt för att jag nog inte har den tid och det engagemang som krävs. Tack för förtroendet ändå, mommes!'

Man kan väl säga att jag försöker leva som jag lär: Föregå med gott exempel.

Bitte - Administratör2009-03-15 13:46
Antal inlägg: 24224

Håller med flera i denna tråd, och absolut kring detta med moderateringen, och där är ju Mouche en av de som verkligen tar ansvar för att hålla forumet trevligt för alla.

Sedan som sagt alla har ett eget ansvar för vad man skriver , och hur man skriver,, vis av egen erfarenhet från andra forum, blir jag nog arg så loggar jag ut eller lämnar datorn innan jag skriver nått, eller så skriver jag funderar på det och ger fanken i att posta. vilket jag gjort många gånger

Bitte

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?