Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 430 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| MatsJoel | 2009-04-13 20:53 | |
![]() | Jo jag har läst den tråden, och där står så mycket dravel att jag funderar på att överge hela betapetforumet =) Överlag så har de som framför kritiken mot aspartam inte mycket på fötterna, så istället viftar de med handen och säger att det vet man ju att hälsomyndigheterna i de ca 90 länder som godkänt ämnet alla är i säng med sötningsmedelsindustrin. | |
| Gullgris | 2009-04-13 20:54 | |
![]() | Det får stå för dig, jag håller inte med dig, men det är en annan femma... | |
| frvib | 2009-04-13 20:56 | |
![]() | Man får tro vad man vill om aspartamets farlighet, men man kan åtminstone inte frångå det faktum att ämnet ifråga aldrig har visats vara farligt i studier på människor. Och då har aspartam ändå funnits på marknaden i tiotals år. | |
| kajix | 2009-04-13 21:15 | |
![]() | (Aspartam är essentiellt. Eller, nja...:-) Ett råd jag skulle ge till en typ2a är att drastiskt försöka dra ner på kolhydrater. Dvs ris, potatis, spagetti osv. Jag har läst historier om diabetiker som kunnat sluta med mediciner och insulin. Dessutom går de ner i vikt. | |
| Gullgris | 2009-04-13 21:17 | |
![]() | Jag har gjort så, jag äter inga mediciner och jag har tappat mer än 40 kg i vikt, jag vet att du har helt rätt i det du skriver... | |
| Kirkelina | 2009-04-13 21:56 | |
![]() | Kolbxbo: Det jag menade var att lightprodukterna kan sänka blodsockret och göra att man blir hungrig på grund av att sötman framkallar insulinutsöndring helt i onödan. Det finns ju inga kolhydrater för insulinet att ta hand om när man bara druckit en ligtläsk! När jag skrev att den onödiga insulinutsöndringen kan ge diabetes 2 menade jag den överbelastning på bukspottkörteln som blir följden av upprepade insulinutsöndringar helt i onödan. Om man däremot äter mat med sötningsmedel är det inte lika farligt eftersom insulinet ju behövs till de naturliga kolhydraterna som finns i maten. Självklart får man inte diabetes 2 enbart för att man äter socker eller lightprodukter. Ärftligheten spelar ju också in t.ex. men har man anlag för diabetes 2 så är det väl bra om man är försiktig med sötningsmedel speciellt som typ törstsläckare. | |