Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten4
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade57
Mobilspel
Pågående18 759

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2010-12-09 15:17
Antal inlägg: 4429

religion skulle det stå...

chickenheart2010-12-09 15:22
Antal inlägg: 325

Tycker nog att du kan övertyga honom om en namngivningsceremoni, vill dom döpa sej så är ju det inget problem när de bli äldre. I vår släkt har alla barn döpts, förutom mina.

grönöga - Ej medlem längre2010-12-09 15:24
Antal inlägg: 5570

Jag har låtit döpa bägge mina döttrar.
Varför? Jag är själv inte medlem i Svenska kyrkan men det fanns personer i mina döttrars omgivning för vilka dopet betydde relativt mycket.
Jag tänkte så här: Jag "tvingar" inte in mina döttrar i någon tro, det slutgiltiga valet gör dom ju själva isf genom konfirmationen. När dom står vid det vägskälet så kan dom välja att "fullfölja" eller att "droppa av".
Ceremonin är trevlig, mycket värme och gemenskap. Jag kände mig inte som att jag "hycklade", det var vackert, alla var glada, och som sagt.. det slutliga valet gör mina döttrar själva om några år.

LadySol - Ej medlem längre2010-12-09 15:27
Antal inlägg: 33199

Jag har själv aldrig varit medlem i svenska kyrkan. När jag var tonåring fick alla mina vänner brev om konfirmation men jag blev utan. Nu hade jag ändå inte valt att konfirmeras, men jag blev inte ens tillfrågad. Me det i åtanke valde jag att döpa min son i svenska kyrkan. När han blev äldre förklarade jag olika religioner och livssyner för honom och lät honom själv välja hur han skulle göra. Han är idag ateist, men inte för att han inte vet något annat utan för att han valt det själv.

Minta2010-12-09 15:31
Antal inlägg: 20042

Min son och min systers fyra barn är varken döpta eller konfirmerade. Min systers första barnbarn hade en namngivningsceremoni då de tycket att hon fick avgöra om hon ville bli medlem i svenska kyrkan när hon kunde fatta det beslutet.

Labyrint2010-12-09 17:11
Antal inlägg: 513

Jag är varken döpt eller konfirmerad och det skulle kännas helt fel att döpa mitt barn. Fick oväntade protester dock, så något namnkalas blir det nog till sommaren. Men inget religiöst sådant.

Satyra2010-12-09 17:17
Antal inlägg: 4561

Jag är döpt av präst i hemmet, men inte konfirmerad (principsak emot prylhysterin, jag var däremot aktiv i ungdomsverksamheten i Svenska kyrkan).

Jag har låtit döpa båda mina barn. Dels för att jag har någon form av tro kvar (även om jag inte alltid kommer överens med Bibeln ...), dels bara av tradition och för att jag tycker om ceremonin i sig.

Mina två barnbarn är inte döpta. Deras mor, min dotter alltså, anser inte att det är hennes beslut att ta, huruvida de ska döpas eller inte, utan deras eget, den dagen de kan bestämma själva.

werigo - Ej medlem längre2010-12-09 17:20
Antal inlägg: 137

1 av mina 3 är döpt i kyrkan. Vid dopet då prästen mässade på om ditt o datt kristet hit o dit, då tittade jag på min kvinna o såg samma sak som jag själv kände

Vad i hela helvete gör vi?

Veckan efter lämnade vi in utträdesansökan(eller vad det kan heta) ur kyrkan. De 2 efterkommande kidsen får ta ställning själva nån gång i framtiden huuvida dom ska gå med i kyrkan eller inte.

Om sen nån vill döpa o tycker att det känns rätt, ok. Men det ligger inte för mig att tramsa om nåt jag inte tror på.

Tvålis - Ej medlem längre2010-12-09 17:26
Antal inlägg: 4429

Tanken på att lova en präst inför en församling är för min del höjden av hyckleri. Jag ser det direkt kränkande mot den religionsfrihet som är så viktig.

Satyra2010-12-09 17:28
Antal inlägg: 4561

Så känner jag inför tanken på att eventuellt gifta mig kyrkligt igen, Tvålis. Har ju redan lovat Gud och hela församlingen att älska någon i nöd och lust tills döden skiljer oss åt, men kunde inte leva upp till det löftet. Att då stå och säga samma sak en gång till ... :-o nää. ;-)

les fleurs2010-12-09 17:45
Antal inlägg: 290

I min kyrka döper vi inte barn, det är ett beslut man fattar som vuxen. Det handlar om att man dör och återuppstår med kristus och deklarerar för hela den andliga och fysiska världen att man tillhör Gud.

Catinka2010-12-09 17:46
Antal inlägg: 181

Nää....lika så när det är dags o ner i jorden,finns ju borgerlig begravning för alla odöpta,så dom slipper en präst som ska stå o mässa!

nystan12010-12-09 18:03
Antal inlägg: 3414

Vår dotter är inte döpt av den enkla anledningen att varken hennes pappa eller jag är troende, eller ens medlemmar i Svenska kyrkan.
Ett dop går väl i huvudsak ut på att välkomna en person in i den kristna tron, och vi tyckte att det skulle vara ytterst märkligt att hon skulle vara en del av en religion när inte vi är det.
Vill hon vara det senare när hon är mogen nog att ta ett sådant beslut ska hon självklart få bli det.
Hur andra gör är upp till dem.

lussebulle122010-12-09 18:09
Antal inlägg: 64

Är själv inte döpt. Har en utländsk pappa, och en svensk mamma. Min dotter är inte heller döpt. Tycker det är så lustigt med såna som säger att de har så bra föräldrar som låter dem välja. Vad är det för skillnad om en förälder är icketroende? Implementerar man det inte på sina barn? Eller är det bara när man är religiös som man gör det?

Lillstölla2010-12-09 18:20
Antal inlägg: 23831

Är själv döpt och det är tradition i min familj och släkt även om ingen egentligen är religiös. Får jag egna barn i framtiden är jag mycket osäker på om de kommer att döpas, skulle nog hellre ha en namngivningsceremoni med familj och vänner med lite god mat. Känns bara falskt att döpa ett barn när man inte själv är troende, tradition eller inte. Skapar hellre egna traditioner, ingen i min närmsta familj är längre med i kyrkan. Min bror som blir pappa nästa år och han tycker som jag och deras barn kommer heller inte att döpas.

Har själv inga problem med att gå på dop, respekterar mina släktingars och vänners val att döpa sina barn även att de inte är religiösa.

pimpim12010-12-09 18:25
Antal inlägg: 344

Jag har 2 söner,och ingen av dem är döpta! Det får dom själva bestämma när dom blir äldre! =)

Savi2010-12-09 18:27
Antal inlägg: 1176

Dop är väl lite tradition,jag har döpt mina barn & ska döpa min nya lilla son i framtiden.
Tradition i vår släkt är oxå att alla har döpts i samma klänning,den har varit med i släkten sen 1936,då min farmors mamma sydde den själv till farmor & hennes syskon.
Hela släktens namn är inbroderade i klänningen oxå.

En sån tradition är svårt att bryta,när den betyder så mycket för hela släkten.

Bettanse2010-12-09 18:29
Antal inlägg: 258

Är vuxendöpt. Är inte vidare religös eller så, men är troende när det gäller det andliga och healing vilket jag behärskar.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-12-09 18:34
Antal inlägg: 31064

Odöpt och okonfirmerad, men skulle själv kunna tänka mig att döpa ett barn för att det är en vacker ritual.

eeistan2010-12-09 18:40
Antal inlägg: 1542

varför inte?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?