Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 374

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BiNo8 - Ej medlem längre2009-09-27 19:39
Antal inlägg: 3473

ja ja lusdrama men varför ställde du frågan personligen till just mig för? Jag vet nog hur du tänker:) Svaret för mig är det samma. Personen som gjorde felet för väl stå ansvarig

apbur2009-09-27 19:43
Antal inlägg: 9699

Bino, du tycker alltså att den person som råkade skriva en nolla för mycket ska betala mellanskillnaden?
Vem vill jobba med ett sådant riskfyllt jobb då undrar jag?

BiNo8 - Ej medlem längre2009-09-27 19:52
Antal inlägg: 3473

jag säger inte att hon ska vara skyldig att betala tillbaka summan, och jag anser att den andra kvinnan inte ska anmälas. Händer det såna händelser borde (vilket jag även tror dom har) en försäkring träda i kraft

apbur2009-09-27 19:57

Jag kan inte riktigt förstå det resonemanget.
Man kan få tillgång till pengar som inte är ens egna på många sätt.
Skriva ut lite socialbidrag till sig själv när man sitter på sitt trötta socialkontor och inte har världens fetaste lön men vill unna sig lite lyx.

Men när man blir påkommen är det ju bara att lova att betala tillbaka summan så är saken ur världen?
Eller?

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-27 19:58
Antal inlägg: 2521

-------> 2009-09-27 19:09

*åhh mamma mia....storknar av skratt snart* :))))

Kirkelina2009-09-27 19:58
Antal inlägg: 972

De skrev inte en nolla för mycket utan skickade 399 084 kr till fel konto. Felet uppdagades när serviceavdelningen, som var de som skulle fått pengarna, skickade en påminnelse. Kvinnan hade då hunnit göra av med 130 000 kr på en utlandsresa med familjen och shopping.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-09-27 19:59
Antal inlägg: 5000

nej jag fattar inte heller ditt resonemang på saken Bino=/
å håller fullständigt med apbur

Evy_832009-09-27 20:03
Antal inlägg: 366

Sätt familjen på existemsminimum tills skulden är reglerad, svårare är det inte.

De som måste erhållit pengarna måste vara ganska korkade. Råkade se lite på skuldfällan eller vad det heter idag, de verkade ju otroligt pantade, konstigt att det funkar som det gör ändå i Sverige med lån och krediter m.m.

Kirkelina2009-09-27 20:03
Antal inlägg: 972

Jag var förresten med om något liknande för många år sedan. Det var när jag var barnledig och plötsligt fick jag både föräldrapenning och vanlig lön. Hörde av mig till lönekontoret och de skulle undersöka saken. Vilket de tydligen fortfarande gör för jag hörde aldrig av dem mer om detta. Jag satte undan pengarna för jag insåg ju att jag skulle bli återbetalningsskyldig. Men nu har det gått mer än 20 år sedan dess och jag jobbar heller inte kvar i den kommunen längre.

lusdrama - Ej medlem längre2009-09-27 20:04
Antal inlägg: 481

läst en del av dig om invandrare som... skulle det stå. så ja, jag ställde frågan till dig personligen.

micro1132009-09-27 20:05
Antal inlägg: 17542

apbur
Fast nu är du ju inne på något annat -- att tillförskansa sig pengar på det sättet är ju att begå ett brott.

Det har ju inte kvinnan i det här fallet gjort - hon har ju bara oförhappandets fått pengar -- hon har ju inte på något sätt fifflat eller verkat för att få dessa pengar till sitt konto.

Stor skillnad - rent lagligt

Tufflan2009-09-27 20:10
Antal inlägg: 1254

Precis det jag är inne på micro113. Jag ställer mig fortfarande frågande till om det är ett brott att använda pengar från sitt eget konto. Att hon ska betala igen dem tycker jag är en självklarhet, hon har inte rätt att behålla dem, det tror jag alla är eniga om, men om det är ett brott att använda medel från sitt eget konto även om det inte är mina egna pengar, det har jag fortfarande inte fått någon som kunnat påvisa för mig.

apbur2009-09-27 20:11

micro, kan man hävda att man mottagit pengarna i god tro är det en sak. I det här fallet är det solklart att hon gnuggat händerna och spenderat pengar som inte är hennes.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-09-27 20:13
Antal inlägg: 7605

Jag jobbade på kommunens lönekontor för länge sen. Om en försäkring hade trätt i kraft varje gång jag hade velat ge mina bekanta "löneförhöjning" hade ju det varit smidigt...men tänk lite.

Kuskolito - Ej medlem längre2009-09-27 20:13
Antal inlägg: 33

Minns en gång när jag helt plötsligt hade 25.000 okända kronor på kontot. Eftersom jag visste att de inte var mina så kontaktade jag banken. Kan säga att det tog åtskilliga telefonsamtal och besök innan de öht erkände sitt misstag och rättade till det.

Å andra sidan skulle jag ju inte spenderat dessa pengar oavsett - jag visste ju att de inte var mina. Det borde den här människan inte heller ha gjort - hon visste garanterat att de inte tillhörde henne :)

Kuskolito - Ej medlem längre2009-09-27 20:14
Antal inlägg: 33

Så ja, en anmälan vore nog på sin plats.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-09-27 20:14
Antal inlägg: 7605

Tufflan, hur ska hon kunna betala tillbaka pengarna om hon har gjort av med dem?
150 000 lär hon knappast spara ihop på 10 år.

Tufflan2009-09-27 20:20

mommesfrites:

Är det mitt ansvar att ställa upp en fungerande avbetalningsplan för kvinnan i fråga bara för att jag ställer mig frågande till om det verkligen är ett brott att använda medel från sitt eget konto som man inte själv på något vis gjort något brottsligt för att tillförskansa sig.

Självklart tycker jag hon ska betala igen, mig kvittar det hur parterna löser det, med avbetalningsplan eller ett privat banklån eller vad som helst. Det är ointressant för mig.

apbur2009-09-27 20:25

Tufflan, återbetalningsskyldig blir man alltid såvida man inte kan motivera att man tagit emot pengarna i god tro.

Huruvida hon skulle bli fälld eller inte kan jag inte svara på.
Ska man kunna spendera pengar som hamnar på ens konto utan några andra påföljder än återbetalningsskyldighet innebär det att man kan ta ut hela summan man fått in på sitt konto, stoppa i madrassen och hoppas på att inget upptäcks.
Blir man upptäckt får man snällt lyfta på madrassen och ge tillbaka pengarna till dess rätte ägare.
Det här skulle betyda att man egentligen inte har något alls att förlora på att ta pengarna.

Jag hoppas det inte är så.

Tufflan2009-09-27 20:30

Fast jag tror ju inte på det där med god tro.

Däremot så är det här så speciellt fall och kommunen har ju tagit på sig misstaget. En rättsprocess skulle knappast leda till mer än att slösa upp ännu mer av mina pengar, och som sagt jag tror inte det är ett brott att använda pengar på sitt eget konto, oavsett vems det är.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?