Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 116 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| cokki | 2009-11-05 21:35 | |
![]() | Har inte läst alla inlägg bara skummat igenom. Det har alltså gått 10 mån, efter som barnet nu har föds. Vad är den egentliga frågan? Hur vi ställer oss till situationen? Det finns ingen som har rätt att döma, vi vet ingenting om bakgrunden? Vi vet ingenting om hur hans Fru / sambo har reagerat på detta? Kan tycka att vi ibland sitter i en glas kupa och bara fördömmer människor.... Tycker inte att detta ska tas upp i ett beta forum... min Åsikt! | |
| Surmulen - Ej medlem längre | 2009-11-05 21:35 | |
![]() | Sangria: Svårt läge. Jag tycker väl att man alltid skall ha rätt att få veta om en sådan sak som ett (eventuellt) föräldraskap. Men visst hade det skapat en svår situation. Och hur som borde de ju använt skydd oavsett. Oavsett hur mycket man litar på den man strular med så kan den personen till exempel bära på sexuellt överförbara sjukdomar... | |
| slånbär | 2009-11-05 21:37 | |
![]() | Surmulen-jag har inte någonstans skrivit att han inte får ta det ekonomiska ansvaret ,det är ju lagstadgat, men det moraliska ansvaret att bli förälder kan inte påtvingas någon. Är man emot män som väljer bort barn då bör man ju vara emot abort också då den enda skillnaden är att det är i tjejens kropp barnet växer men om vi nu pratar föräldransvar då spelar ju inte det någon roll vem som föder barnet. Ska en kille som slarvar tvingas till ansvar då ska en tjej tvingas till samma dvs inte kunna göra abort om hon var dum nog att ligga utan skydd. | |
| Scarpetta - Ej medlem längre | 2009-11-05 21:38 | |
![]() | Zizzzi, du skrev: Jag förlåter ju alla gånger hellre en partner som varit otrogen på fyllan än en partner som är otrogen nykter; helt medveten om vad han gör... Så då är det ok att vara otrogen när man intagit alkohol? Du får nog omvärdera din inställning till alkohol om du tycker det. Kan en kille överhuvudtaget ha sex om han är så drucken så han inte vet vad han gör? Är detta en känslig fråga för dej, Zizzzi, varför vill du inte svara på en rak fråga? | |
| Zizzzi | 2009-11-05 21:39 | |
![]() | Surmulen - jag hävdar att det ÄR en ursäkt att man druckit; om än en dålig sådan. Omdömet grumlas av alkohol, och jag har själv hittat på saker i berusat tillstånd som jag _aldrig_ i hela mitt liv hade gjort nykter. Jag är inte på något vis för att mannen skulle ha någon möjlighet att tvinga kvinnan till abort, men jag är faktiskt emot att man automatiskt blir försörjningsskyldig som man; oavsett om man vill ha barnet eller inte. Tycker man att antingen får man skydda sig eller vara avhållsam så kan man lika gärna avskaffa abort helt och hållet; för kvinnor är inte på något vis dummare än vad män är. | |
| Zizzzi | 2009-11-05 21:42 | |
![]() | Du läser in på tok för mycket scarp. NEJ, otrohet är inte OK. Du kan läsa mitt inlägg tusen gånger och ändå inte få det till det. Skulle min partner vara otrogen mot mig skulle jag däremot ÖVERVÄGA att förlåta honom beroende på omständigheterna. Om han rätt och slätt inleder ett förhållande med grannen t ex, och sedan säger att det inte betydde något så kan han dra. Man riskerar mig inte medvetet för något som inte betyder något. Om han däremot gör ett snedsteg då han är berusad är det förmildrat i mina ögon. Det är fortfarande inte säkert att jag kommer förlåta honom, men sannolikheten är betydligt större. Man behöver inte vara snudd på medvetslös för att omdömet skall grumlas till heller... | |
| Zizzzi | 2009-11-05 21:45 | |
![]() | Scarpetta: För att klargöra ytterligare förresten (jag tänker inte göra misstaget att utgå från att du kan räkna ut det själv) så hade ett eventuellt förlåtande då förmodligen samtidigt inneburit att jag haft som krav att han inte skulle försätta sig i samma situation igen. | |
| Surmulen - Ej medlem längre | 2009-11-05 21:46 | |
![]() | Zizzzi: Det grumlas, ja. Det kopplas inte bort fullständigt i den absoluta majoritetens fall - och vet man som vuxen människa att mot all förmodan så sker när man dricker så kan man ge fan i att dricka så pass mycket också. Ansvar för egna handlingar. Jag har gjort dumma saker då jag varit full. Jag har dock tagit fullt ansvar för dem. Vill man inte (riskera att) bli försörjningsskyldig så är det bara att avstå sexet. Enkelt. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-11-05 21:46 | |
![]() | Jag tycker att både mannen och kvinnan betett sig oansvarigt på den där firmafesten. Eller snarare har dom betett sig oansvarigt EFTER festen. Jag tycker det är fel att behålla ett barn om pappan inte är med på det. Man får inte glömma att kvinnan sitter på makten om det blir barn eller inte. eller åtminstone större makt än mannen. | |
| Surmulen - Ej medlem längre | 2009-11-05 21:48 | |
![]() | Slånbär: Och mannens vilja skall prioriteras för att? | |
| Scarpetta - Ej medlem längre | 2009-11-05 21:50 | |
![]() | Zizzzi:Som sagt, det var en fråga utan värdeladdning. Var bara nyfiken på hur du tänkte. För mej är omständigheterna kring otroheten av ringa betydelselösa. Stoppar han in den i någon annan är han otrogen & då åker han ut. Håller fast vid att du får omvärdera din syn på alkohol. Man kan aldrig skylla sina snedsteg på något annat. Att dricka måttligt är på ens eget ansvar. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-11-05 21:50 | |
![]() | Cokki, jag håller med dig helt och fullt till vissa delar. Som trådskapare var jag mer intresserad över den skeva rollsmässiga fördelningen i denna situation. Jag vet att mycket har blivit löst i fallet, men det jag häpnar över är hur ojämnlikt det är i frågan över ett blivande föräldraskap. Tidigare i livet har jag reagerat över att pappan inte har samma självklara rätt att övernatta på BB första natten i familjens nya liv. Jag är så mycket för lika vilkor och ansvar men någonstans så känner jag att det ändå, "när det väl gäller", är kvinnan som har centrum. Kanske ska det vara så, kanske är vi sedan grottstadiet inprogrammerade på detta. Men jag tror ändå någonstans att det är en dialog värd att föra. Att vara förälder och ta ansvar är fördelat på bägge föräldrarna oavsett kön. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-11-05 21:53 | |
![]() | Att det skulle vara fel att behålla ett barn för att bägge inte är överens är ju skitlöjligt. Fel, är att blanda in sjukvården att rota i ens underliv efter foster om inget särskilt skäl finns. Herregud vad folk har slapp attityd till abort alltså. Vad ovärdigt att springa till sjukvården för att man har relationsproblem. Helt patetiskt. Bättre anledning bör man ha för att rättfärdiga en abort. | |
| Zizzzi | 2009-11-05 21:53 | |
![]() | Ja, på den punkten håller jag med Surmulen, man får låta bli att dricka så mycket. Förutsatt att man har en konstant nivå på sin alkoholtolerans (eller hur jag nu ska förklara det). Jag har hittills aldrig stött på en människa som alltid når exakt samma grad av berusning på samma mängd alkohol. Jag har gott om bekanta som kan bli stupfulla på samma mängd de normalt bara blir salongsberusade av. Saker händer, och jag kan ha överseende med det - är inte så jävla snabb på att döma. I det här fallet hade sexet kanske aldrig inträffat över huvud taget utan alkohol. Hade det gjort det även utan alkohol hade det funnits en större sannolikhet för att skydd använts. JAG tycker det är fel att man under alla omständigheter alltid blir försörjningsskyldig som man, oavsett om han varit berusad eller inte då graviditeten inleddes. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-11-05 21:57 | |
![]() | zizzzi, jag är osäker på hur du menar. Du tycker att det är fel att mannen under alla omständigheter blir försörjningsskyldig. Varför? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-11-05 21:58 | |
![]() | Som kvinna kan man ju alltid ljuga om att man använder preventilmedel..så mannen kör på "god tro". | |
| slånbär | 2009-11-05 21:58 | |
![]() | surmulen-mannens vilja ska inte prioriterar utan helt enkelt bara vara lika betydelsefull i sammanhanget som kvinnans. Kan hon välja att avsluta graviditeten då kan han välja att avluta kontakten(bortsett från betalningsansvaret) Eftersträvar vi ett jämställt samhälle och vill vi ha fri abort då måste en man ha samma rätt att välja. Bådas slarv, bådas rätt att bestämma över sina egna liv. | |
| Zizzzi | 2009-11-05 21:58 | |
![]() | Scarpetta, då förstår jag mer hur du menar. Men som jag ser det är det en faktor som spelar in. JA, man skall dricka med måtta, men det händer inte alltid. Alkoholen befriar heller en inte helt och hållet från ansvar. Jag är inte riktigt lika krass när det kommer till otrohet - det är ett svek, och det skulle ta mig hårt. Men beroende på omständigheter (och sannolikhet att det upprepas) får jag värdera då om han är värd en ny chans, och om jag i så fall vill ge honom den. | |
| Stubin | 2009-11-05 22:01 | |
![]() | Att barn blir till genom sex är ingen nyhet för någon och vill man inte bli förälder så får man skydda sig, gäller även könssjukdomar. Jag tycker mest synd om barnet som mest troligt inte kommer att ha så bra kontakt med sin pappa, mamman valde att behålla barnet så förhoppningsvis så är han/hon önskad av sin mamma iaf. Om nu pappan i fråga inte ville lämna några spår efter sig så misslyckades han ju rejält! Dessutom så vet väl alla att det finns tjejer som faktiskt gör sådana här saker bara för att bli gravid även om det kanske inte händer så ofta och man önskar ju att det inte vore så. Dom tog en risk båda två och är man vuxen så borde man kunna ta sitt ansvar för det man ställer till med. | |
| Scarpetta - Ej medlem längre | 2009-11-05 22:03 | |
![]() | Jag tänker mer på mitt eget bästa. Varför ska jag gå runt & oroa mej för att han ska vara otrogen igen, när jag med största sannolikhet kan hitta en bättre karl. | |