Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 393 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mincie | 2009-11-23 18:39 | |
![]() | Araknoidea: :-D | |
| Araknoidea | 2009-11-23 18:39 | |
![]() | Mincie Hur ska jag tolka detta? | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-11-23 19:00 | |
![]() | micro, ''Det finns ingen vinst i det här systemet -- det är ett sätt att flytta kostnader, men det sker på bekostnad av människor.'' Det finns aldrig en vinst att subventionera jobb för jobbens skull. Den offentliga sektorn finns till för de som använder den, inte för de som jobbar i den. Behövs det busschaufförer är det en utmärkt idé att anställa dem till så låg lön som möjligt. Med de sparade pengarna kan man sänka biljettpriset, sänka skatten eller anställa fler busschaufförer. Att det går ut över din man -- som av någon anledning ligger ''för högt i lönestegen'' -- beror naturligtvis på de avtal som kommunal arbetat fram. I en sektor där humankapital och erfarenhet inte spelar speciellt stor roll för produktiviteten är det naturligtvis dödsdömt att reglera att äldre (eller de med fler tjänsteår) ska ha högre lön. Med sådana stelbenta regler skapar naturligtvis marknaden sin egen väg - eller går under (oavsett regering - som du själv påpekar). Lyckligtvis för din man finns det likartade yrken som inte är lika inflexibla, som taxiyrket. Jag kan tänka mig högre ersättningsnivåer under striktare kontroll för de som inte kan eller får arbete - förutsatt att dessa tillstånd definieras korrekt och inte som att man vägrar ta ett jobb för att man tror att man har rätt till en högre lön än någon annan. Dessutom har du fel i sak. Kommunal hade det bästa lönelyftet någonsin år 2008. | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-11-23 19:02 | |
![]() | Addendum: Bussbranchavtalet är ju som bekant ökänt dåligt - för alla. Men så blir det ju i monopolbrancher där kommunen är den största aktören. Det är bara att beklaga för de inblandade. | |
| micro113 | 2009-11-23 19:58 | |
![]() | migränn Med hög arbetslöshet har folk inget val, det tar de jobb som erbjuds, till de löner som erbjuds. Detta är också hela iden med Borg kallar låga reservationslöner -- Det som förs nu är aktivt en arbetsmarknadspolitik som på sikt kommer att fungera likadant över hela arbetsmarknaden, om Borg får som han vill. En låglönepolitik och en urholkad arbetsrätt, som på sikt kommer innebära att man får flytta på sig om det kommer billigare eller effektivare arbetskraft. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2009-11-23 21:06 | |
![]() | läs lasermannen alla ni som är sugna på att "röra om i grytan" och liknande. | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-11-23 21:31 | |
![]() | ramsay: vad står det där? | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-11-23 21:32 | |
![]() | ''En låglönepolitik och en urholkad arbetsrätt, som på sikt kommer innebära att man får flytta på sig om det kommer billigare eller effektivare arbetskraft.'' Intressant. Jag hade uttryckt mig EXAKT likadant i ett argument FÖR alliansens politik. | |
| micro113 | 2009-11-23 21:47 | |
![]() | jaap Jag vet, kanske för att vi på ställen på samhällsstegen -- du befinner dig där du får ta del av frukterna, och jag i samhällsklassen som betalar priset. Ideologin är densamma -- med det blir självklart olika sätt att se på den, beroende på var man befinner sig i hierarkin. | |
| Mincie | 2009-11-23 21:48 | |
![]() | Araknoidea: Att jag håller med till fullo och gillar ditt ordval :-) | |
| Araknoidea | 2009-11-23 21:58 | |
![]() | Mincie Okidok.. :=) | |
| y not | 2009-11-24 19:57 | |
![]() | intressanta opinionssiffror nu, mp över 10% SD vågmästare, KD under 4 och c bra nära med 4,4 och piraterna som bubblar med 2,5 gfx.aftonbladet-cdn....78 526w.png | |
| y not | 2009-11-24 20:00 | |
![]() | Upptäckte att SD blir vågmästare om man räknar in KDs 3,7% i alliansens siffror, men det kan man ju knappast göra eller? Med det valresultatet blir ju Alliansens resultat bara 38,6 ju | |
| Mincie | 2009-11-24 20:50 | |
![]() | De kommer säkerligen att slå ihop några av småpartierna i alliansen... | |
| y not | 2009-11-24 20:54 | |
![]() | Inside information? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-11-24 20:56 | |
![]() | Ska jag utgå ifrån att ingen har planer på att rösta på mig trots mina utfästelser om räkmackor och läggrundor? | |
| Mincie | 2009-11-24 20:56 | |
![]() | Nä, bara en känsla :-) | |
| Mincie | 2009-11-24 20:58 | |
![]() | räkmacka... hmm frestande! | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-11-24 20:59 | |
![]() | En röst, en räckmacka... Min slogan... | |
| Mincie | 2009-11-24 20:59 | |
![]() | bara en??? | |