Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 398 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-18 08:57 | |
![]() | Haha. Ja, tur man är kass på de flesta språk här i världen. | |
| odin - Administratör | 2009-12-18 09:04 | |
![]() | Här är en länk till vad som ropas ut, en.wikipedia.org/wiki/Adh an | |
| odin - Administratör | 2009-12-18 09:08 | |
![]() | Jag kan dock tänka mig minareter där det inte "förstör" stadsbilden. T ex Gamla Stan i Stockholm skulle det förstöra stadsbilden medan utanför stadskärnan kan det vara OK). Vid böneupprop blir man dock "påtvingad" religionen på ett helt felaktigt sätt och det tycker jag inte är acceptabelt i ett sekulariserat samhälle. | |
| Pingiskillen - Ej medlem längre | 2009-12-18 09:10 | |
![]() | Kanske nere vid Norra stationsgatan. | |
| y not | 2009-12-18 09:12 | |
![]() | Men inte blir man mer påtvingad det än man blir av all reklam man tvingas på överallt?. Jag kan säga att jag inte tycker det är självklart med att det ska få ropas ut böner hur som helst. Bitte gjorde ett klargörande som är bra med kopplingen till byggplanen. Det jag retar mig på är vad som skiljer dessa ljud från andra. Inrikta på frekvens och ljudnivå. innehållet i orden är tämligen oväsentligt. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-18 09:13 | |
![]() | *fniss* :) | |
| y not | 2009-12-18 09:13 | |
![]() | samma gäller ju med arkitekturen som med alla byggnader. Att det är minareter är helt egalt. Att det är torn som sticker upp och påverkar stadmiljön på ett specifikt sätt är väsentligt. | |
| lillan-68 | 2009-12-18 09:18 | |
![]() | Jag är glad att jag inte bor vid ett minaret, har varit i Marocko en vecka o jag skulle inte vilja höra dessa böneutrop varje dag. | |
| Bitte - Administratör | 2009-12-18 09:18 | |
![]() | svt.se/2.33538/1.181...ik _1815345 Och läser man här så har de precis som man ska ansökt om detta hos kommunen och där kommer ju även ärende att behandlas som alla andra enligt rådande lagstiftning,, alltså om det kan vara störande för omgivningen med ljudet. Man kan även tidsbegräns vilka tider som det får ske. Och ett politiskt fatta beslut går ju alltid att överklaga Bitte | |
| ingson | 2009-12-18 09:38 | |
![]() | Instämmer med Bittes och ynots senaste inlägg | |
| -Nephelia- | 2009-12-18 09:52 | |
![]() | Jag har varit bosatt i Istanbul, där moskéer och kyrkor ofta ligger väldigt nära varann, och tyckte att det var vackert med böneutropen speciellt, som bokstavligen ekar över nejderna. På något charmigt vis påminner utropen om tidens gång, människans litenhet, att människor överallt i världen och i alla tider har sökt efter 'gud' eller liknande. Och där är det inga problem med att kyrktorn och minareter ligger nästan vägg i vägg, det är accepterat och normalt, just för att där bor armenier, greker, judar, muslimer och you name it, de bor i och delar samma stad. Väljer man att bo i en stad, så tycker jag att man måste ha överseende, acceptera och lära sig leva med diverse oljud som kan förekomma, pga människors olikhet. För övrigt så får jag inga bra vibbar av att höra kyrkklockor, dem skulle jag gärna slippa. Men jag förstår att det är viktigt för en del människor, därför kan jag acceptera och leva med oljudet från dem. Odin sa:"I Sverige har vi en tradition av kyrkklockor" Och det vill jag kommentera med att, jahapp, och vilka traditioner fanns innan Sverige blev kristet? När Sverige började befolkas nån gång efter istiden? Och vad säger att just kristna traditioner är det självklara för det svenska samhället (som hela tiden förändras) och alla som är bosatta i Sverige, i all tid framöver? Det finns många otrevliga oljud, som i alla fall jag, förutom kyrkklockor, utsätts för dagligen. Det kan vara grannar som bråkar, ungar som skriker, hundar som skäller, grannar som har högljutt sex, eller kanske bara spolar toaletten, eller kanske skriker av glädje/ilska över en viktig match på tv, snöröjningsmaskiner, sirener, fordon av alla de slag inkl. luftballonger eller helikoptrar, tonåringar som bränner runt på trimmade moppar eller bara hänger utanför och för ett satans liv, åska & andra naturfenomen, ja det finns en hel del, listan kan göras lång.. Om man då lägger till böneutrop 5 gg/dygn, så är det helt okej. Tycker jag. | |
| PowerYoga | 2009-12-18 09:54 | |
![]() | Odin skrev; "Jag kan dock tänka mig minareter där det inte "förstör" stadsbilden. T ex Gamla Stan i Stockholm skulle det förstöra stadsbilden medan utanför stadskärnan kan det vara OK)." Hur tänker du kring Stockholms Moské vid Medborgarplatsen (Björns Trädgård) som är omringad av bostäder? Nu fanns ju byggnaden innan sveriges muslimer köpte byggnaden och gjorde om den till moské. Många märker inte ens att det ligger en moské vid självaste Medis, så den stör ju knappast någon och skulle det bli böneutrop där så kan det ju inte störa mer än alla kyrkklockor som ringer t.ex. runt om på Södermalm, som har en 5-6 kyrkor i stadsdelen. Oavsett var man bygger så finns det lagar och regler på hur byggnaden ska se ut för att smälta in i miljön, framförallt i kulturmärkta områden. Så även om man skulle bygga en moské i Gamla Stan så hade den säkerligen smält in på samma sätt som Storkyrkan och Tyska kyrkan. | |
| -Nephelia- | 2009-12-18 09:58 | |
![]() | PowerYoga skrev: "Oavsett var man bygger så finns det lagar och regler på hur byggnaden ska se ut för att smälta in i miljön, framförallt i kulturmärkta områden. Så även om man skulle bygga en moské i Gamla Stan så hade den säkerligen smält in på samma sätt som Storkyrkan och Tyska kyrkan." Det var ungerfär det som jag glömde att lägga till, som jag också ville ha sagt.. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-18 10:10 | |
![]() | Ett vanligt argument är "skulle vi få... i muslimska länder...!?"... vilket känns som ett billigt grepp baserat på antagandet att muslimska länder per definition är mer inskränkta än oss. Kristna kyrkor finns i Algeriet, Bahrin, Bangladesh, Egypten, Indonesien, Iran, Irak, Jordan, Kuwait, Libyen, Marocko, Pakistan, Syrien, Turkiet, Förenade Arabemiraten... | |
| odin - Administratör | 2009-12-18 10:18 | |
![]() | PowerYoga, åsikten är subjektiv, jag vidhåller att en moske och minaret inte passar in i Gamla Stan. Lika lite som Tors Torn passar in vid Röda Bergen i Vasastan. | |
| PowerYoga | 2009-12-18 10:28 | |
![]() | Odin; åsikter är väl alltid subjektiva ;) | |
| y not | 2009-12-18 10:30 | |
![]() | vad är det som gör att just en moské och minaret inte passar in i Gamla stan? är det pga av moskéns speciella aritektoniska form och minaretens höjd eller vad är det? (byggs det öht nytt i Gamla stan och vilka krav ställs i så fall på de byggnaderna?) | |
| y not | 2009-12-18 10:31 | |
![]() | PY :) | |
| odin - Administratör | 2009-12-18 10:40 | |
![]() | PY, du påstår att det knappast stör någon och då vill jag påpeka att det är subjektivt. För mig skulle en minaret störa i Gamla Stan. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-12-18 10:47 | |
![]() | Jag tycker att alla som håller på svenska traditioner ska få göra det! Det är deras rättighet! Själv tänker jag fortsätta att njuta av Italenska viner, Franska filmer, amerikanska hamburgare och asiatisk wok. Och samtidigt kan jag ändå få äta kålpudding! Gissa om jag är nöjd med att jag accepterar nya infuenser och den otroliga glädjen av att ha fungerande sedlar och telefoner och grejer fastän det inte kommer från svenska i rakt nedstigande led. Men alla ni som känner att er kultur är så bräcklig att den inte tål utspädning av andra bör kanske be att få nån fornminnes märkning och en segregerad plats som är bara er. Där får bara ursvenska grejer finnas och alla möbler är gjorda av IKEA. Vilket paradis! | |