Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade76
Mobilspel
Pågående19 499

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132009-12-20 19:57
Antal inlägg: 17542

apbur
Om man kunde visa att de ledde till färre -- och inte uppmuntrade till fler - - övergrepp, så vore det ju en tanke.

Allt för att minska antalet offer.

Men det känns verkligen som om man skulle tassa i ett gränsland -- just för att man då mättar så förbjudna tankar, och rädslan finns ju också för att det skulle vara ett första steg mot att göra det accepterat på riktigt.

Riktigt etiskt svårt att ta ställning till tycker jag.

pion ekrot2009-12-20 19:57
Antal inlägg: 3340

Hur ofta är pedofiler "bara" pedofiler - jag trodde de flesta hade en sk vanlig sexualitet också?

micro1132009-12-20 19:59

Nata1ie
Just för att jag bryr mig om barnen vill jag inte stänga alternativet att söka frivillig vård för dem som aldrig agerat på sina känslor.

De som agerat och begått brott skall självklart låsas in. De som vill ha hjälp att hejdas innan, skall ges den möjligheten, inte skrämmas bort tills de blir desperata och begår brott.

Jag vill skydda offren.

Mårten2009-12-20 20:00
Antal inlägg: 2529

Jag tror att det är rätt svårt att veta eftersom det sannolikt i princip bara finns statistik som är baserad på studier av folk som blivit inlåsta efter att ha begått övergrepp. Det är nog inte så många som skulle svara ärligt om SIFO ringde och sa "Hej, jag tänkte ställa lite frågor här...till att börja med - är du pedofil?"

apbur2009-12-20 20:00
Antal inlägg: 9699

Mårten, ja, då väljer man den asexuella banan med medicinsk hjälp.
Jag förstår inte varför inte fler har kommit på att medicinera bort sin sexualitet. jag menar, den ställer ju till en del oreda och det man inte vet far man inte illa av.
Ingen sexlust, inget man saknar.

micro1132009-12-20 20:04

pion ekrot
De som har vanlig sexualitet också är inte pedofiler -- däremot är de de vanligast förekommande förövarna.

De flesta övergrepp begås av dem som har sin primära sexualitet hos vuxna, inte barn -- men som i livskris eller under en period vänder sig till barn - oftast inom familjen eller bekantskapskretsen.

Pedofilen har in primära sexuella dragning hos barn, och fungerar ofta - inte alltid - ganska dåligt med vuxna.
Pedofilen har ett bredare fält att samla barn på, och återfinns oftare i barngrupper av olika slag.

De uttalade pedofilerna är inte så vanliga -- men de är de som har en extremt hög återfalls frekvens och har svårt att stå emot sina impulser.
De hos dem sexualiteten är en läggning -- och inte en dragning.

Mårten2009-12-20 20:04

apbur:
Jag vet inte, sexuell återhållsamhet överhuvudtaget verkar inte vara något som ligger i tiden direkt.

micro1132009-12-20 20:06

*Är oftast inte pedofiler -- skall det stå på översta raden -- det förekommer att pedofiler (renodlade) har familj, men det är sällsynt.

pion ekrot2009-12-20 20:06

Tack micro för informativt inlägg.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-20 20:07
Antal inlägg: 4050

Jag hade nog valt datorspel eller forum, varför finns inte de alternativen?

pion ekrot2009-12-20 20:08

micro: Har du nån tanke om varför vissa vänder sig till barn på det sättet i en livskris eller under en period?

apbur2009-12-20 20:09

Jag hade valt heroin, det glömde jag också ta med :)

micro1132009-12-20 20:09

Mårten
Jag tror Docent Jan Eriksson var inne på den linjen ett tag -- han med kemisk kastrering -- men konstaterade att man måste ha överproduktion av vissa ämnen och därmed ökad sexuell drift för att sådan behandling skall vara effektiv.

Därför lämpar den sig inte för alla våldtäktsmän, och den lämpar sig inte för pedofiler.

Alltså beror inte störningen på den ökade driften så kommer störningen bara ta sig andra uttryck - man tar inte bort tankarna och önskan.

Mårten2009-12-20 20:09

Eftersom y_not inte verkar vara online så får väl jag ta hans ok och påpeka att det är rent vetenskapligt är skillnad på pedofili och hebefili (alltså folk som dras till småbarn och folk som dras till barn i pubertetsålder) - även om det normalt inte görs någon skillnad så är det ju i Sverige lagligt att ligga med 15åringar vilket de flesta mödrar sannolikt skulle anse vara värt en högaffling på torget om det var deras dotter och en man i deras egen ålder. I Spanien är det lagligt att ligga med 13åringar, och i Frankrike är det lagligt att ligga med sina egna barn om de är över 18. Även om allting är motbjudande så tror jag alla tjänar på att hålla sådana här debatter över nivån: "Läggning => Övergrepp => Dödsstraff"

apbur2009-12-20 20:16

"Även om allting är motbjudande så tror jag alla tjänar på att hålla sådana här debatter över nivån: "Läggning => Övergrepp => Dödsstraff""

Och där dog tråden.

micro1132009-12-20 20:24

pion ekrot
Det finns flera delförklaringar.

Det jag fann när jag tittade på problemtiken är att ett starkt samband fanns mellan utsatthet, grovt våld i hemmet, misshandel och hjälplöshet i den egna barndomen.

(Sexuella övergrepp hörde inte dit -- den gruppen går åt självskadebeteende, tvärtemot vad som populärt har hävdats.)

Varför de vänder sig mot barn -- för att de är lätta att få makt över i en situation där de återigen upplever att befinner sig i maktlöshet.

regression2009-12-20 20:27
Antal inlägg: 1563

Intressant. Av exakt samma delförklaring befinner jag mig här i forumet.

Mårten2009-12-20 20:30

Jag tycker ändå att man måste definiera "barn" för att den här diskussionen ska vara givande.

Även bland i den lilla gruppen 'dömda sexförbrytare' tror jag att de som är intresserade av barn i ensiffrig ålder är i extrem minoritet, samtidigt som en googling på 'teen sex' ger drygt 34 miljoner träffar. Det sexuella intresset för folk som är på dagen exakt [insert laglig ålder i hemland här] verkar ju vara enormt stort.

Tvålis - Ej medlem längre2009-12-20 20:34
Antal inlägg: 4429

Jag har fyra underbara barn.... Jo jag är fortfarande för dödsstraff på ett mentalt plan för detta. Vilket är konstigt med tanke på att jag är den största pacifisten jag känner. Men hade någon så mycket som krökt ett hår på nån av mina töser så hade jag tagit den personen av daga. Mitt logiska och empatiska jag dör i samma sekund som ett hot kan innefatta mina barn.

Jag tycker att dom borde opereras bortom hotbild personligen.

ANDERStG2009-12-20 20:36
Antal inlägg: 7560

Tvålis: Mjo, fullt förståeligt. Men du förstår också att vi, samhället, skulle bura in dig för detta.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?