Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 641 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2010-02-03 20:05 | |
![]() | apbur Jo, självklart kan jag skilja upp dem på det sättet. Vad som styr är olika för olika människor -- för de flesta finns det antagligen både vilja, fri vilja och självbevarelsedrift som drivande faktorer. För en del saknas en eller två, eller alla tre faktorer -- och deras motor dag för dag ser annorlunda ut. Alla människor har alltså inte instinkten att hålla sig vid liv -- vilket jag antar att det är du försöker hävda. | |
| micro113 | 2010-02-03 20:07 | |
![]() | apbur Jag har svårt att se något moraliskt fel i att döda ett djur för att äta upp det -- oavsett om det är hästar eller marsvin -- så länge dödandet sker humant. | |
| apbur | 2010-02-03 20:08 | |
![]() | Aha, vad skiljer den fria viljan från vilja. Att vilja det känslorna vill, är det instinkt eller är det att vilja medvetet? | |
| Snoosy | 2010-02-03 20:09 | |
![]() | Kan inte se artikeln?! Men någon kanske kan svara på hur dom fått reda på att deras marsvin blivit uppäten? Stod det i artikeln? | |
| barde | 2010-02-03 20:12 | |
![]() | Det vet vi inte. Eventuellt fick väl säljarna reda på det efter artikeln i Aftonbladet. Men den artikeln är borttagen men den här är uppe nu. www.aftonbladet.se/n...65 41686.ab | |
| Zmurfy | 2010-02-03 20:14 | |
![]() | om man säljer "sitt älskade husdjur" på blocket tvivlar jag på att det var så j-vla älskat. Man säljer inte saker på blocket om man bryr sig om var det hamnar. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-02-03 20:15 | |
![]() | Vem vet om det även har hänt. Hallå! Det är Aftonbladet vi pratar om. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-02-03 20:16 | |
![]() | Micro: Du skrev att det var feghet som gjorde att folk inte gav sitt djur ett avslut. Det tror inte jag alltid är fallet när det gäller djur som har tid kvar att leva. Det är många som inte vill göra orätt mot individen. Du har din syn på saken, andra har ett helt annat synsätt. Du kanske kan låtsas att det är en religiös övertygelse som gör att personen inte vill döda, så kan du förstå att det inte handlar om feghet (ibland gör det dock det, eller lättja för den delen). | |
| Snoosy | 2010-02-03 20:16 | |
![]() | barde, osmakligt av svt. Men det skulle återigen vara intressant att veta vad den andra storyn handlar om. Ringde person i fråga som köpt masrvinet och berättade: hej, nu har jag ätit upp erat marsvin. Låter lite sjukt hela storyn. | |
| Snoosy | 2010-02-03 20:17 | |
![]() | kadou, precis min tanke. Uppdiktade historier finns det gott om. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-02-03 20:18 | |
![]() | Frågan handlar väl om att de som säljer sina kel-hus-djur på Blocket tror att de säljer dem till någon som vill ta hand om dem. Tror inte att majoriteten funderar på "Oh, just ja, måste fråga om han ska äta upp min lilla Waldemar eller om han vill kela med honom." Och det har köparen i detta fall vetat om och utnyttjat. Och DET är omoralisk. Det är att lura folk! | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-02-03 20:19 | |
![]() | Snoosy, that's what I am saying. Men lite kul hur en kanske uppdiktat artikel kan väcka en tråd på beta till liv. :) | |
| barde | 2010-02-03 20:20 | |
![]() | Snoosy - Nej själv artikeln var att de åt en marsvin de hade köpt på blocket. Sen hade de frågat en ansvarig på blocket som fördömde det hela med att säga: "Vi säljer sällskapsdjur, inte mat.". Sen hade de frågat en informationsansvarig från Sverige Veterinärsamfund som också fördömde det hela. Aftonbladet hade också sökt familjen som sålde marsvinet, dock utan resultat. Nu har hela inslaget klippts bort av SVT eftersom den peuranska familjen (köparna av marsvinet) tyckte att det blev alldeles för mycket uppmärksamhet kring det hela. De insåg inte att det skulle röra upp så mycket känslor. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-02-03 20:26 | |
![]() | Så? Jag köper ett keldjur på Blocket? Dödar det? Äter upp det? Och sen ringer jag kvällstidningarna och berättar om det??????? sick sick world | |
| micro113 | 2010-02-03 20:30 | |
![]() | Nej familjen har inte ringt Blocket. Eftersom marsvinet skulle ätas upp i ett TV program, så har artikeln sitt ursprung där -- inte i att familjen sökt upp tidningen. | |
| Baphomet_ - Ej medlem längre | 2010-02-03 20:31 | |
![]() | nu har jag sett programmet, blev lite besviken bara att inte hamsterincidenten var med.. | |
| micro113 | 2010-02-03 20:31 | |
![]() | Familjen har inte ringt tidningen * skall det stå | |
| apbur | 2010-02-03 20:33 | |
![]() | micro, jag är lite nyfiken. Hur resonerar du när du känner att du måste avliva nån av dina hundar? Vad ligger till grund för ditt beslut? | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-02-03 20:33 | |
![]() | Ännu värre!!!! De har köpt ett keldjur på Blocket för att vara med i tv!!!! Jösses . . . | |
| micro113 | 2010-02-03 20:40 | |
![]() | apbur Det beror på -- oftast rent praktiskt, hunden är gammal eller har ont, den lider och för att bespara den lidande tar vi bort den. Jag sörjer oerhört -- men hunden som dör lider inte mer, vilket är poängen med att ta bort den. | |