Spelrum
Giraffen27
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade43
Mobilspel
Pågående18 732

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2010-03-07 13:06
Antal inlägg: 20042

Håller med Pumpkin. Man bör ta upp det generellt på ett husmöte/styrelsemöte och undersöka om det är ett generellt ventilationsproblem i huset. Ventilatioenn ska kontrolleras regelbundet.

kajix2010-03-07 13:09
Antal inlägg: 7767

"Det luktade piprök, stekt ägg och smutsig kropp från hans lägenhet ut till uppgången."

men inte in i era lägenheter?

Minta2010-03-07 13:12

Jag vet inte om hans närmaste grannar kände det, jag bor på tredje våningen. Men man kände det i hela trappuppgången.

micro1132010-03-07 13:36
Antal inlägg: 17540

RITAD
Jepp - du också förstår jag :))

Visst är rökförbudet ett helsicke, både för personal och intagna.

LisaLong2010-03-07 13:45
Antal inlägg: 2725

bulladag ja visst är det härligt:) Tror det är så typiskt svenskt det där med rökning. Många här skulle inte palla att leva för en 50-60 år sen tror jag hehehhehe.

LisaLong2010-03-07 13:46

Linn79 vadå sjukt?? DU tycker det är snusigt är en sak, men sjukt???? Lite väl starka ord va?? Själv bor jag i villa och röker under fläkten på vintern och ute på sommaren OM det inte är fest:)

Miss_jk2010-03-07 13:48
Antal inlägg: 8941

Ok summan av många inlägg i den här tråden är ju att man har full frihet att sprida sin odör hur som helst i kåken. Som lägenhetsinnehavare har man tydligen valt att all lukt mellan lägenheterna delas och att barn ska behövas nattas och sova i en askkopp. Vill man inte bo i en askkopp ska man alltså bo på landet.

Verkligen härligt med all acceptans som går runt här. Det ger ju mig full frihet att lägga hundens avföring i ventilationen (ja jag vet att det är äckligt och luktar illa, men är man "hooked" på något så kan det inte hjälpas). Tycker även det är mysigt att röka räkor och samla räkskalen som blir över i ventilationstrumman, då det hjälper mig att sova. Brukar även täta mina lister med blåmögelost för dess goda tätningsegenskap. Är röklukt OK, måste även alla andra odörer klassas som acceptabla. Min lägenhet - min ensak.

LisaLong2010-03-07 13:49

RITAD håller med till 100%:)

LisaLong2010-03-07 13:50

Miss_jk självklart hoppas jag det fixas:) Prata med hyresvärden för nåt fel är det ju om det verkligen kommer in så mycket i ditt rum

LisaLong2010-03-07 13:52

Jymden...hur gör du då när du är utomlands??? Går aldrig ut på krogen? Går aldrig ut på restaurang etc???

PumpkinQueen2010-03-07 14:22
Antal inlägg: 2

Miss_JK, om du avsiktligen lägger saker i ventiationssystemet så lär det klassas som sabbotage, vilket är straffbart med fängelse. Annars har du helt rätt, luften i korridorer och allmänna utrymmen utanför din lägenhet delas med de andra lägenhetsinnehavarna. Det är därför som rökning är förbjudet till exempel i tvättstugan, men inte i lägenheterna.

Har du barn och hund så kanske det finns andra i fastigheten som störs av att dessa väsnas, men inte skulle väl du tycka det var naturligt att dina grannar bad dig flytta ut barnen/hunden på balkongen för att de stör folk i andra lägenheter? Man får helt enkelt ha en viss acceptans när man bor i ett hus med andra människor.

Jymden - Ej medlem längre2010-03-07 14:23
Antal inlägg: 1183

Är själv feströkare (utomhus) Men rökning inomhus är ju helt galet.

Jymden - Ej medlem längre2010-03-07 14:26

Är bara helt emot inomhusrökning Lisa. Men det betyder ju inte att man struntar i krogbesöken utomlands.

Jymden - Ej medlem längre2010-03-07 14:35

Inte ofta jag säger detta men det var en konstig frågeställning Lisa.

Zmurfy2010-03-07 14:40
Antal inlägg: 117

Uppenbarligen har folk inte riktigt koll på läget. Ett styrelsemöte kan du INTE gå på, såvida du inte sitter med i styrelsen. Årsmötet kan du gå på men betänk att det är 1 gång per år.

En skriven klagan måste likt förbannat gå till styrelsen även om den klagande skulle sitta med i styrelsen. Ett ansvar för civiliserat beteende har alla. Man kan alltså inte bete sig hur som helst, och heller inte göra vad man vill i sin lägenhet. Röks det t ex annat än vanliga ciggisar är det ju en kriminell handling och kan anmälas till polisen. Nu vill hon säkerligen inte gå så långt utan helt enkelt bara få slippa något hon upplever som ett obehag i den egna lägenheten. Jag fattar inte att ni inte fattar det.

Försök att kolla med andra grannar om de upplever något liknande för då kan det ju vara venttilationen eller byggnaden som sådan. Under vissa perioder har kåkarna i princip bara slängts upp och det finns mycket brister. Ring och tala med ordföranden i bostadsrättsföreningen så kan han eller hon nsäkert hjälpa dig med info. ang. praktiska saker. Det handlar ju trot allt inte om att sätt dit någon utan bara lösa ett problem för dig personligen.

Men några jäkla husmöten existerar ju inte såvida det inte är något speciellt.

Minta2010-03-07 15:04

I min bostadsrättsförening har vi minst 2 husmöten per år. Jag trodde att det var så i alla, men det är det kanske inte, det är dock en bra sak att ha tycker jag. Då tar man upp många saker man har funderingar över och förslag på förbättringar. Vi har också gemensamma städningar och vindsröjningar.

Ventilationen har flera här tagit upp. Det är den första vägen att gå. Om grannarna inte vill dra ner på rökningen eller röka utomhus, är det nog inte mycket att göra annat än att åtgärda sin egen lägenhet. I min förening är vi mycket lyhörda för varandra.

LisaLong2010-03-07 17:39

Minta nu tänker du väl om man har hus på landet?:) I ett vanligt villakvarter får man inte ha kor:)

LisaLong2010-03-07 17:40

Jymden tycker du? det tycker jag inte:) om du tycker det är helt galet och är emot rökning inne, ska du väl inte bidra till det du är emot genom att själv röka när du är utomlands;)

Minta2010-03-07 18:32

Jo, jag menade hus. Mend et kan finnas hästar inte långt från ett villakvarter.

Minta2010-03-07 18:37

Om man är hooked på att lägga avföring eller räkskal i ventilationstrumman kan man nog riskera att bli vräkt tror jag.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?