Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
5
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 712

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Canoodling2010-03-21 21:29
Antal inlägg: 119

Folk förväntar sig att bilister ska stanna vid övergångsställen och blir oftast jäkligt sura då de inte gör det. Även om de som promenerar bara kliver rätt ut, utan att ens bemöda sig med att titta om ev. bilar är om så bara nån cm ifrån dem...

Tycker det är underligt om man som fotgängare då tycker det är så himla rätt att bilar kör där det är biltrafik förbjuden och dessutom kör på folk!?? Det verkar som så i den här tråden. Eller är det bara för att ts är den ts är?

bj-olle2010-03-21 21:30
Antal inlägg: 3350

är det alltså ingen som går all-in på körkortsutbildningen? inga satsningar? inte heller anders?

då kommer the turn:
poppers kritik av den "moderna" totalitarismen och hegel.

Canoodling2010-03-21 21:30
Antal inlägg: 119

Alltså - bilister SKA stanna vid övergångsställen, det vet jag :) Tänkte mer på hur förutsättningarna ser ut som framgår i min andra mening.

ANDERStG2010-03-21 21:31
Antal inlägg: 7560

bj: Jag sitter med Nietsche och Wittgenstein unmatched. :(

bj-olle2010-03-21 21:32

jag var säker på att ANDERStG skulle dubbla potten redan på floppen med sartre redan från start!?

att risotto som individ kan göra vad fan han vill med ett slags teoretisk moralberättigande?

ANDERStG2010-03-21 21:32
Antal inlägg: 7560

Nietzsche heter han.

bj-olle2010-03-21 21:33

nietzsche eh? jag synar direkt med dostojevskij!

bj-olle2010-03-21 21:33

inga fler satsningar?

Tess 082010-03-21 21:41
Antal inlägg: 18003

Jag förstår egentligen inte problemet...
Ok, du hade rätt och han hade fel, men är det bättre att vara skadad och ha rätt än att vara "hel" men har fått flytta sig en bit??

När jag läser här i tråden målas en bild framför mig på en liten ettrig sak som tamigfaen ska ha rätt rätt rätt vad än det kostar. Skälla ut personer och förstöra bilar bara för att personen i bilen inte gått nitiskt efter regelboken... Jag förstår det som att du mer eller mindre söker dig till dessa situationer. Att du är helt oskyldig och att det ständigt är andra som gör fel...
Håller med Mouche i hans inlägg och även Robbans första (vet inte om han gjort fler)... försök vara lite smidig istället för rätt hela tiden!!

Risotto - Ej medlem längre2010-03-21 21:47
Antal inlägg: 3069

Vem är man om man går runt och är smidig hela tiden då, kan man ha någon självaktning i det förhållningssättet? Jag inbillar mig att det är den personen som inte agerar då ens kvinna blir tafsad på på krogen av andra män eller att det är den personen som smiter från lumpen.

Smidig är man när man vill vara inställsam för att man har något att vinna på det. Är man inställsam till hela tillvaron så kommer man otvivelaktigt att bli en marionett för andra att spela med och det vill inte jag vara.

bj-olle2010-03-21 21:47

okej, då kommer the river:

noam chomsky! med en universell moral måste en individ uppnå ett minimum av moraliskt handlande för kunna tas på allvar i en diskussion om moral. och med det: våld (läskburkar) diskvalificerar en moralisk yttrad åsikt?

gentlemen, place your bets!

speedwagon - Ej medlem längre2010-03-21 21:52
Antal inlägg: 318

Håller med Tess.
Även om det nu ÄR gågata utanför konsum så måste man ju köra in och hämta folk vid entren eftersom gamlingarna inte vill gå långt och riskera att halka. Att du sedan har mage att påstå att det inte går att gå någon annan stans än mitt på gågatan, även om det kommer en taxi, är ju löjligt. Du skriver till mig att det är jättehögar med snö och hundskit som gör det omöjligt att gå men jag går också där varje dag och med lite smidighet så kan man gå längst väggen på antingen ena eller andra sidan. Dessutom säger du att du har lågskor och inte vill hamna i snön, vad nu det har med saken att göra? Får taxi inte köra på gågatan för att du har lågskor?
Du verkar ganska fykanktig i ditt resonemang och SKA bara ha rätt här.
Jag har reda sagt att det inte var rätt att komma åt dig med backspegeln, men om man hör eller ser att det kommer en bil så flyttar man på sig, ÄVEN om det är en gågata!! Hade du resonerat lika om det var polisen /ambulansen/ brandkåren /securitas (Loomis) som ville fram på gågatan, där man inte får köra!

*kollar extra noga när jag kör hem ikväll efter en ettrig sak med 20 kilos ryggsäck och aktar mig i så fall för att komma närmare än 5 m ifrån den. Han kanske kastar för att jag kör genom byn* :)

Tess 082010-03-21 21:56

Nej, jag håller inte med där. Att vara smidig har inte med att vara inställsam att göra. Att smita förbi eller glida runt har inte heller med att vara smidig att göra. Klart man kan ha självaktning även om man är smidig!!

I mitt tycke är det smidigare att kliva 15cm åt sidan för att slippa bli påkörd. Även om jag har rätt att gå där jag går och bilen inte har den rätten (alternativt ska visa hänsyn till gångare) så känns det mer smidigt att ge bilen med förare det uttrymmet och det förefaller rätt korkat och idiotiskt att stå kvar och låta sig bli påkörd.
Har man någon självaktning om man uppvisar ett korkat och idiotiskt beteende???

Att vara smidig i vissa situationer betyder inte att man glider undan hela tiden, men (som någon tidigare skrev) så är det nog smartast att välja sina "krig".

La bruja2010-03-21 21:59
Antal inlägg: 505

Håller absolut med Tess. Orka vara så petnoga med vad som är rätt och riktigt. Livet är alldeles för kort för att gå omkring och vara upprörd över alla oförätter som görs hela tiden och att alltid vara tvungen att hävda sin rätt. Man kan vara smidig helt enkelt för att det inte spelar så himla stor roll egentligen. Allt är relativt. Jag har familj i Chile och kan garantera att flytta sig 15 cm för en bil är inga problem alls. Så för mig verkar det faktiskt bara rätt löjligt att hänga upp sig på såna petitesser. Du hade rätt han hade fel-och? Gå vidare och skaffa en hobby att lägga tiden på istället.

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-21 22:02
Antal inlägg: 1682

Måste hålla med de sistnämda talarna i denna tråd. Fattar inte alls vad det är att ta strid om. Vissa människor verkar hamna i den ena efter den andra dispyten med sina medmänniskor. Det får mej mer att undra vad vedebörande gör för fel. För det kan ju knappast handla om otur att en del alltid hamnar i tjafs.

Tess 082010-03-21 22:03

Lite så funderade jag också BrokenString...

remvanrijn2010-03-21 22:05
Antal inlägg: 16500

Efter ha läst att 99,9% av skribenterna tycker det är självklart att som fotgängare flytta på sig när en bil skall förbi, finns det hopp för mig att svenskarna även som bilist flyttar på sig ut i vägrenen när jag som bilist vill passera..=) Trevligt....

kajix2010-03-21 22:07
Antal inlägg: 7767

har ni sett forumet?

f ö är jag relativt säker på att jag slängde kuhn och einstein. vi ses vid craps-bordet. gud spelar.

bj-olle2010-03-21 22:10

allright, kajix ute. ingen som sitter med jesus på hand?

wplmr - Ej medlem längre2010-03-21 22:11
Antal inlägg: 1077

fattar ingenting

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?