Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 752 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2010-03-23 15:45 | |
![]() | Satyra, jag tror mest att det är av egoistiska skäl man vill att en nykter person dricker. man vet med sig att man blir larvig och patetisk när man dricker. Känns obehagligt att någon ska kunna gå ifrån festen med gott minne. | |
| wildcard | 2010-03-23 15:45 | |
![]() | apbur: ta kokain utan att vara missbrukare? =D Jag tycker också att det vore bra om man såg till att det inte var så socialt accepterat att dricka var och varannan dag, för att "vi ska ha en liten middagsbjudning". | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-23 15:46 | |
![]() | Att kroppen tar stryk av för mycket alkohol är ju vida känt. Men det var intressant att min pappa som varit alkoholist hela sitt liv inte hade någon inverkan alls på sin lever när han avled 74 år gammal. Är det bara vissa som påverkas av alkoholen? | |
| adebeki | 2010-03-23 15:46 | |
![]() | Ett enkelt men förmodligen sant svar på grundfrågan är väl att man dricker sig till att bli alkoholist. Vissa behöver dricka mer och oftare för att nå dit, men för eller senare så når alla dit om de dricker tillräckligt ofta..... | |
| Zmurfy | 2010-03-23 15:49 | |
![]() | alkholism är som vilket missbruk som helst - en sjukdom. Man har hittat gener som visar på större risk för beroende. Nu finns det säkert massor av personer som har anlagen men som ändå inte utvecklat ett beroende, och det är ju egentligen inte alls annorlunda från de flesta genetiska sjukdomar som finns, en del utvecklas, andra ligger latent hela livet. Hursomhelst är det väl inget vidare att skuld- och skambelägga människor, det har aldrig lett till något positivt. | |
| apbur | 2010-03-23 15:50 | |
![]() | Broken, givetvis är det skillnad. Det finns ju dock så mycket annat som påverkas vid flitigt alkoholintag. Många missbrukare blir verkligen korkade, de kopplar väldigt sent och vissa får alkoholrelaterad demens. | |
| adebeki | 2010-03-23 15:51 | |
![]() | Håller med! Skuld och skam är ta mig fan värre än alkoholism! | |
| Satyra | 2010-03-23 15:53 | |
![]() | apbur - "2010-03-23 15:45" Det tror jag stämmer bra. | |
| apbur | 2010-03-23 15:54 | |
![]() | Zmurfy, jag tycker det låter väldigt märkligt att säga att en beroendesjukdom ligger latent. Den är ju helt beroende av att man missbrukar något, kan inte bryta ut utan något beroendeframkallande. Har vissa människor cancersjukdom liggande latent som sedan bryter ut vid långvarig rökning? | |
| wildcard | 2010-03-23 15:54 | |
![]() | ...men man får inga leverskador av skuld och skam, man kör inte över barnvagnar av skuld och skam, man misshandlar inte sina familjemedlemmar av skuld och skam, man förlorar inte arbete och hem av skuld och skam. Alkoholism skadar mer än skuld och skam. Sedan menar inte jag att man skall skämmas om man är alkoholist, bara att man skall ta sig samman och bestämma sig för att inte vara det mer. | |
| Enkeli82 - Ej medlem längre | 2010-03-23 15:54 | |
![]() | fråga en som är alkis, varför blir du alkis?. | |
| lailala | 2010-03-23 15:54 | |
![]() | De flesta alkoholister känner nog skuld och skam .Men en fråga på detta ämne.Ska man eller ska man inte introducera sina ungdomar till alkohol,dvs bjuda lite fint hemma så de lär sig,eller ska man stenhårt neka dem smakprov? | |
| wildcard | 2010-03-23 15:56 | |
![]() | Nej, nej, nej! Aldrig bjuda ungarna på alkohol, då har man sagt att det är ok att bli onykter i föräldrarnas sällskap och därmed även utanför hemmet. | |
| apbur | 2010-03-23 15:56 | |
![]() | Personligen tror jag skammen har hållit många ifrån en beroendesjukdom. Vi kanske ska göra det mer accepterat så att man inte känner någon ångest alls inför att dricka ihjäl sig? | |
| nailil | 2010-03-23 15:58 | |
![]() | Det är väldigt många här som 'tror' så mycket. Vi, som har levt med problemet alkoholism, vet så mycket mer. Alkoholism är en obotlig sjukdom - men den är behandlingsbar. | |
| lailala | 2010-03-23 15:59 | |
![]() | Många bekanta till mig bjuder ungarna i hemmet,säger att de lär sig dricka mer lugnt och fint då.Själv har jag aldrig bjudit mina | |
| wildcard | 2010-03-23 15:59 | |
![]() | Skammen gör att folk håller sig hemma med sitt drickande, inte att de slutar att dricka! | |
| lailala | 2010-03-23 16:00 | |
![]() | Ganska självklart kom jag just på.eftersom det aldrig finns nåt här att bjuda på. | |
| wildcard | 2010-03-23 16:00 | |
![]() | Jag har också sådana bekanta... knasigt tycker jag. Om man vill tro på statliga undersökningar så visar de på att just de som har "lärt sig" att dricka hemma, i större utsträckning än andra dricker både mer och oftare än de som aldrig fått "lära sig". | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-23 16:01 | |
![]() | Zmurfy: Man kanske kan skuldbelägga folk i alkoholistens omgivning. Samhället? Bara en sån sak som att det finns de som köper ut till minderåriga. Föräldrar som föregår med dåligt exempel... Att säga att någon har dåliga gener är också lika med att lägga på skam och skuld. Även om folk vet att man inte kan rå för sina gener så kan det resultera i skuldbeläggning att peka ut någon som annorlunda och svag. Och så praktiskt sedan för alla som älskar alkohol, att det är fel på de som inte mår bra av den ;) | |