Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 68 |
Mobilspel
| Pågående | 19 626 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stefanpbb | 2010-04-17 08:33 | |
![]() | Gud besöker oss ofta, men vi är sällan hemma. | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2010-04-17 08:58 | |
![]() | Vi tror olika om Gud men vad tror Gud om oss var och en - det är en avgörande fråga. | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2010-04-17 10:10 | |
![]() | Rent upplysningsvis - Gud finns och det är Gud som finns som mest intensivt och vad vi händelsevis gillar/ogillar om detta är väldigt sekundärt. I vilken grad vår existens har betydelse kan vi faktiskt påverka i samma grad som vi samverkar/försonar oss med just Gud. Vare sej vi omfattar detta scenario eller inte är detta basfakta och har ändå en tendens att reta gallfeber på andliga analfabeter av ngn obestämd orsak. | |
| stefanpbb | 2010-04-17 10:42 | |
![]() | Albert 4 år ropar på pappa och visar stolt upp en julkrubba med en glaspärla istället för jesusbarnet. Pappa: Vad har hänt med Jesus? Albert: Jag har honom här i denna asken. (Skakar ut jesusbarnet.) Pappa: Men så får man väl inte göra med Jesus? Elsa (nästan 6 år): Jag vet något ännu värre som hände med Jesus. | |
| stefanpbb | 2010-04-17 10:44 | |
![]() | Om en invandrare slår sig ner i ert land, skall ni inte förtryck honom. Invandraren som bor hos er skall ni behandla som en infödd. Du skall älska honom som dig själv, ni var ju själva invandrare i Egyptens land. Jag är Herren er Gud. 3 Mos 19:33-34 | |
| Linders - Ej medlem längre | 2010-04-17 11:03 | |
![]() | Stefan: Det där är lite konstigt sagt... Varför skulle Gud, som skapade alla, använda termen invandrare? Överhuvudtaget, varför använda avgränsningar mellan länder. Det tyder ju mer på att det är politiskt än religiöst. Nej, hela bibeln låter mer som påhitt av människor, för att passa in i deras liv, för ett par tusen år sedan. | |
| Thoron_ril | 2010-04-25 18:57 | |
![]() | jag tror inte någon form av gud/gudar/gudinnor osv jag tror inte heller på ödet eftersom jag inte vill tro att något är förutbestämt och att jag inte kan göra något åt det. | |
| Nettis89 | 2010-04-25 18:59 | |
![]() | Jag tror inte på gud, varför? jo allt elände som händer i världen.. alla sjukdomar de nära och kära får.. Gud är ett påhitt för de som vill ha något och tro på när det har det tufft, men.. hur mkt man tror på han så hjälper det inte situationen. Tror på människan istället. | |
| Nettis89 | 2010-04-25 18:59 | |
![]() | ..tror på verkligheten | |
| Scarpetta - Ej medlem längre | 2010-04-25 19:14 | |
![]() | Nej. Gud är något människor har hittat på för att kunna kontrollera andra människor & skylla på vid motgång. De troende som inte kan förstå det anser jag är hjärntvättade & förväntas inte kunna se nått annat, så gör er inga besvär att ifrågasätta vad jag tror eller inte tror på. | |
| ingson | 2010-04-25 19:27 | |
![]() | En tredje definition är ”nonkognitivistisk ateism”, vars anhängare anser att diskussionen om Guds existens är meningslös med hänvisning till att ordet ”gud” saknar semantisk betydelse. Fundera på den och återkom med svar | |
| kajix | 2010-04-25 21:29 | |
![]() | gud är en övernaturlig entitet som skapat världsalltet. | |
| ingson | 2010-04-25 22:02 | |
![]() | Endast så Kajix? (Om det nu var riktat till mig) Ingenting med vilja, avsikt,plan, kvarstående förmåga etc etc? | |
| mrperfect | 2010-04-25 22:03 | |
![]() | Uppfinnandet av Gud eller Gudar , för det är en mänsklig uppfinning, är ett ålderdomligt sätt (> några tusen år minst ) att förklara världsalltet som inte hör hemme i ett modernt upplyst samhälle. Vi kan med modern utrustning studera vad som hände för mer än 15 miljadre ljusår sedan dvs ungefär lika lång tid som för Big Bang och man har inte funnit något gudomligt ännu. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-04-25 22:10 | |
![]() | Gud är en fluga.... Sett ur världshistoriskt perspektiv... | |
| kajix | 2010-04-25 22:13 | |
![]() | jag ville bara visa att den nonkognitivistiska ateismen är konstig. själv är jag ateist med hållbara argument. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-04-25 22:14 | |
![]() | Har ni kommit fram till ett svar ännu? | |
| kajix | 2010-04-25 22:22 | |
![]() | vi är nära. två alternativa svar har utkristalliserat sig. ja eller nej. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-04-25 22:23 | |
![]() | Skrämmande, naiva, religiösa idioter. www.youtube.com/watc...mC GYb_D5Yc | |
| alex666 | 2010-04-25 22:42 | |
![]() | Säga vad man vill om religion (möe skit), men undersökningen angående troende/religiösa människor och deras IQ i förhållande till "ateister", är rent humbug och trams. Det går helt enkelt inte att göra en korrekt bedömning av IQ i föhållande till personens metafysiska föreställningar och hurvida de skulle vara mer eller mindre, utan att det påverkas av sociala faktorer etc. Sen kan man ta upp det faktum att afrikaner och latinamerikaner har lägre IQ än t.ex. vita och asiater. Men då brukar det ta hus i helvete, och de flesta människor lär påpeka att det beror på sociala faktorer och dylikt. De kanske har rätt - vad vet jag - men då lär det följa samma principer i andliga övertygelsers vara eller icke. Vidare tror jag faktiskt att de flesta som ser sig som "ateister" borde överväga att kalla sig för Agnostiker i stället för Ateister, då ateism i sig själv är ett teolgiskt/existensiellt ställningstagande som de flesta, även våra absolut smartaste vetenskapsmän, inte kan göra. Det går helt enkelt inte att motbevisa, på samma sätt som det inte går att bevisa existensen av gud eller gudar. Det faktum att det inte går att bevisa gud, drar mig till slutledningen att det är meningslöst att diskutera och ännu mer meningslöst att ha ihjäl varandra för. Finns massa, verkliga, anledningar att ta död på varandra - vilken gud som är tuffast, är inte en av dem. | |