Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 606 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Midna79 | 2010-05-09 12:42 | |
![]() | mrperfect, beror väl på hur mycket detjänar? Det kan vara en bra affär med en flickvän - tro på mitt ord! :) | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-05-09 13:09 | |
![]() | Jag kollade faktiskt upp det tess på blocket av ren nyfikenhet och såg att det fanns en massa fina begagnade vagnar för det priset. Jag har varit ifrån den där branschen så länge nu att jag inte visste vad jag snackade om faktiskt:-) Kom bara ihåg att jag för 21 år sen gav 1000 spänn för en begagnad så jag tog för givet att det inte gick att finna idag:-) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-09 13:45 | |
![]() | Vilken ekonomi som svider är individuellt så det vore lite fånigt att utforma socialbidraget för att det ska svida som någon skrev. Då måste man ju ta hänsyn till vad personen hade för ekonomi innan han/hon sökte bidrag. Räcker det inte med att bidraget täcker det mest nödvändiga? Jag tror inte ens moroten och piskan funkar på alla. De allra flesta kan bli motiverade av att se en chans att höja sin levnadsstandard. Just när det gäller människor på socialbidrag får man anta att en del av dem faktiskt inte ser chanser och möjligheter pga personliga problem som depression, utanförskap med mera. | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2010-05-09 13:52 | |
![]() | soc ska täcka hyra, el, mat, barnomsorg och sådant. vill man ha råd med extra som helt nya saker jämnt, semestrar, kulturellt eller religiöst relaterade utgifter, nya sommardäck etc kanske man ska göra nåt åt situationen eller spara, vänt. inte springa och lipa till soc. soc bör vara en tillfällig lösning för folk och familjer i kris. alla bidrag bör beviljas med motkrav på bidragstagande. det är en hjälp och ett stöd inget försörjnings alternativ. | |
| granit69 | 2010-05-09 14:47 | |
![]() | Intressant diskussion detta. Min son (20år)har varit arbetslös i ca 6 månader.Han bor fortfarnade hemma och har aldrig varit på soc.Han har haft aktivitetsstöd som enda inkomst.Tror det är på ca 2000/månad.Han har kompisar som gått på soc i flera år,de har skaffat lägenhet för att deras föräldrar inte orkat ha dem hemma.De har fått hyran och mat mm betalt av soc. Nu hade min pojk turen att få ett jobb i Norge.det visade sig att det inte var det lättaste,han skulle ut med hyra,bensinpengar,mat osv. Jag är ensamstående så några tillgångar och besparingar finns inte. Tillslut bestämde vi att han skulle be socialen om hjälp till åtminstone hyran. Döm om min förvåning när de på soc talade om att han inte kunde få nån hjälp eftersom han inte var"inskriven"där! Jag blev faktist väldigt förvånad,och förbannad! Det slutade med att jag ringde upp dem och frågade om han skulle stanna hemma från Norge och tillslut hamna på deras socialkontor ändå? -Nja,det är klart,enligt normerna har han rätt till 3300 eftersom han är 20 år och inte studerar.Han kan komma tillbaka en gång till så får vi se,svarade den ljuva damen. Sagt och gjort,han knallade tillbaka och fick 2346 kronor i bistånd. Det var en stor hjälp för oss men samtidigt undrar man hur de kan betala ut 3300,månad efter månad till folk som inte vill göra ett skit. Eller som min son sa-Det är konstig,de kompisar jag har som inte vart på en enda praktik eller ens söker några jobb de har hela tiden haft mer pengar än mig! | |
| _--Robban--_ - Ej medlem längre | 2010-05-09 14:58 | |
![]() | "Det var en stor hjälp för oss men samtidigt undrar man hur de kan betala ut 3300,månad efter månad till folk som inte vill göra ett skit." Om det ligger till så är det märkligt och fel. Men är du säker på att det där stämmer? Vad jag har hört så håller Soc väldigt hårt i sina pengar nuförtiden. Men det skiljer sig från kontor till kontor kanske. | |
| Minta | 2010-05-09 15:05 | |
![]() | Det finns de som står utanför a-kassa t.ex. De kan vara arbetslösa en längre tid av olika skäl, då är det förnedrande med socialbidrag. Det borde skapas en nytt sk. socialförsäkring som inte är lika förnedrande. De som lever länge på socialbidrag har egentligen rätt till mer hjälp till större utgifter, men det får de sällan. Mend et finns utrymme i lagen för det. | |
| _--Robban--_ - Ej medlem längre | 2010-05-09 15:11 | |
![]() | Socialbidrag borde ju inte vara något förnedrande. Men även jag får "dåliga vibbar" av det ordet. Men jag vet inte om ett namnbyte ger bidraget/försäkringen en mindre negativ klang. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-09 15:13 | |
![]() | Men Minta... Man kan inte vara frivilligt arbetslös. Det är bara att starta en blogg där man bloggar om sin arbetslöshet och visar hur driftig man är, så hör arbetsgivarna av sig ;) | |
| granit69 | 2010-05-09 15:13 | |
![]() | Ja,min son har minst 2 vänner som går på ett jobbcenter här i kommunen. De dagar de dyker upp på jobbcentret är lätträknade.De går inte ens till sina praktikplatser de blivit tilldelade. Men pengarna från soc får de ut ändå. | |
| granit69 | 2010-05-09 15:14 | |
![]() | Ovan till Robban | |
| _--Robban--_ - Ej medlem längre | 2010-05-09 15:18 | |
![]() | "Ja,min son har minst 2 vänner som går på ett jobbcenter här i kommunen. De dagar de dyker upp på jobbcentret är lätträknade.De går inte ens till sina praktikplatser de blivit tilldelade. Men pengarna från soc får de ut ändå." Okej, det är fel på systemet då. I vanlig ordning, höll jag på att skriva. | |
| Minta | 2010-05-09 15:22 | |
![]() | Det skulle inte bara vara ett namnbyte, utan fungera ungefär som a-kassa. Måste man gå till a-kassan varje månad och redovisa vilka jobb du sökt och vad man ska ha penagrna till om man behöver något extra? T.ex. tandläkare, dator till barnen mm. | |
| Minta | 2010-05-09 15:22 | |
![]() | Haha, Larvbrud. | |
| _--Robban--_ - Ej medlem längre | 2010-05-09 15:25 | |
![]() | Men Minta, ska det inte funka så redan idag? Är det verkligen bara att klampa in på socialkontoret och inkassera sitt bidrag utan något som helst krav på motprestation? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-09 15:25 | |
![]() | Minta: Kallar man det inte redan nu för "ekonomiskt bistånd bla bla nånting"? Jag förstår att folk vill se människor jobba och svettas lite för sitt socialbidrag, men i praktiken är det nog mer lockande att ta ett svartjobb om man ska ha alltför mycket slit och tvång för att få ett så pass litet bidrag. | |
| bujum | 2010-05-09 15:29 | |
![]() | Bara som en liten parentes - det har inget med min åsikt ang omskärelse att göra. Och heller inget med socialbidrag att göra. I de kulturer där manlig omskärelse är mer praxis förekommer nästan inte livmoderhalscancer över huvudtaget. (ett exempel är Israel) | |
| _--Robban--_ - Ej medlem längre | 2010-05-09 15:37 | |
![]() | Bujum, är det belagt att avsaknaden av livmoderscancer beror på att männen omskär sig? | |
| bujum | 2010-05-09 15:58 | |
![]() | Det finns ett starkt samband mellan intimhygien hos män och förekomst av den cancertypen. Omskurna män har lättare att hålla sig rena. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-05-09 16:03 | |
![]() | Men ens förmåga eller vilja att arbeta är väl inte det som ska styra om man får hjälp av socialen? Det är väl ens förmåga att klara av vardagen monetärt? Det måste väl ändå ligga på någon annans bord (AFs?) att motivera unga in i jobb? Att tycka att det är förkastligt är begripligt, men vi kan inte låta folk utan ambition svälta ihjäl. | |