Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 234 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| -Niskanen- - Ej medlem längre | 2010-05-22 09:01 | |
![]() | Kolla hur sjuk fk är, min pappa blev allvarlig sjuk, kan inte gå och fick ont i ben, måste vara sjukskriven, men fick nekad av fk, men han fick överklaga i 5 månader, till slut fick han fk bidrag..Men nu mår pappa bra hursomhelst o jobbar igen normalt.. | |
| AH1N1 | 2010-05-22 09:04 | |
![]() | ....varför ska patienten vara den som ser till att ett läkarintyg är korrekt ifyllt...?... varför ska patienten vara den som ser till att en komplettering kommer från vårdcentral till förskäkringskassan....?.. . Det måste göras en förändring hos läkarna och fk.... det fattar ju den dummaste!.... det finns säkert en massa ursäkter till varför läkarna och fk inte fixar sitt jobb men det är väl knappast den sjukskrivnes fel... för hör och häpnad: det finns människor som faktiskt är sjuka och som INTE försöker lura till sig pengar...! | |
| Källargubben - Ej medlem längre | 2010-05-22 09:22 | |
![]() | äadlkfw Jag var inte i skick att studera vid det tillfället. Om det skall spekuleras i om läkaren inte tyckte att jag var tillräckligt sjuk eller inte. Jag stod inför en gastric bypassoperation med 160 kg att bära på, högt blodtryck vilket gjorde mig sjukt trött och dagligen gav mig kraftig huvudvärk. På detta måde jag jättedåligt även mentalt. Jag kunde inte studera, inte ens gå till ica bara 100 meter bort. Kunde inte städa. Fick hjälp med det mesta av min supersnälla flickvän :) Överflödigt info, varsågod! :D | |
| SheDeVille | 2010-05-22 09:39 | |
![]() | Så här funkar sjukförsäkringen - kort variant Läkaren skriver på läkarintyget vad du har för diagnos/sjukdom. T ex Lumbago. (punkt 1 läkarintyget) H*n skriver på vilket sätt din sjukdom sätter ned din funktionsförmåga (punkt 4 läkarintyget) T ex smärta, värk och stelhet i ländryggen, trötthet Under punkt 5 ska läkaren beskriva hur det begränsar din aktivitet. T ex stora svårigheter att bibehålla kroppsställning, kan inte vrida sig, har medelstora till stora svårigheter att stå, gå och sitta, klarar inga tunga lyft Läkaren ska skriva i förhållande till vad han sjukskrivit dig: som snickare, betongarbetare, arbetslös eller kontorsarbete, studerande etc. (Du förtydligar dina uppgifter om vad du gör på begäran om sjukpenning som du skickar in till Försäkringskassan) Alla punkter ska vara ifyllda på läkarintyget. Punkt 9 fylls i om sjukskrivningen är längre än vad som rekommenderas i det försäkringsmedicinska beslutsstödet. www.socialstyrelsen....es lutsstod Sedan kommer intyg in till Fk med begäran från och med dag 15 för de flesta anställda, från och med första dagen för arbetslösa, föräldralediga m fl. Då ska vi bedöma din arbetsförmåga i förhållande till din sysselsättning. Är sjukskrivningen längre än vad det försäkringsmedicinska beslutsstödet säger ska vi ALLTID begära komplettering av läkaren om h*n inte skrivit en motivering. Vi gör en bedömning enligt rehabiliteringskedjan: De första 90 dagarna bedömer vi din arbetsförmåga i förhållande till ditt ordinarie arbete eller tillfälligt arbete hos din arbetsgivare. Bedömer vi att du klarar det trots dina besvär ska du inte ha sjukpenning. Dag 91-180 bedömer vi din arbetsförmåga i förhållande till ditt ordinarie arbete och till annat arbete hos din arbetsgivare. Vi ska alltså utreda om din arbetsgivare kan ge dig ett annat arbete. Kan de erbjuda ett arbete som du kan klara trots dina besvär ska du inte ha sjukpenning.Men har de inget annat jobb att erbjuda eller om det inte spelar någon roll - kanske du är så dålig att du inte skulle klara något arbete alls - och läkarens uppgifter om dina besvär styrker nedsatt arbetsförmåga så får du sjukpenning. Från och med dag 181 ska din arbetsförmåga bedömas mot alla arbeten på den reguljära arbetsmarknaden (det betyder mot alla arbeten utom skyddade anställningar på Samhall eller liknande). Det finns en del undantag som gör att man kan skjuta upp denna prövning till och med dag 365 men jag går inte in på dem här. Studier bedöms bara mot studier och ev extrajobb som man har, föräldralediga bedöms mot att vårda sitt/sina barn.. Hur kan det då se ut? Jo en läkare kanske skriver ont i ryggen på punkt 4 i läkarintyget. Under punkt 5 kanske bara smärta. Uppgifter finns ju då på intyget. Det finns ingen anledning att komplettera. Visst kan läkarna beskriva uselt rätt ofta. Men hur ska vi veta om läkaren beskrivit det uselt eller om du kanske inte har större besvär än vad som framgår på läkarintyget? Ansvaret att beskriva din funktionsnedsättning och hur den påverkar din aktivitetsförmåga på begriplig svenska är LÄKARENS. Om du inte får sjukpenning får du en kommunicering och du har då möjlighet att gå tillbaka till din läkare och berätta detta. Du kan ta med kommuniceringsbrevet du fått från Fk där det ska framgå varför du troligen inte får sjukpenning. Du har en bestämd tid att komma in med kompletteringar före. Har det inte kommit in något nytt medicinskt - ja då beslutar Fk utifrån de uppgifter som redan finns och du får ingen sjukpenning.Beslut kommer. Du kan begära omprövning av beslutet om du inte är nöjd. | |
| SheDeVille | 2010-05-22 09:56 | |
![]() | Man får tycka vad man vill om sjukförsäkringssystemet. Det är beslutat av riksdagen i demokratisk anda. Var och en som berörs får rätta sig efter vad som gäller och ska göra det arbete som förväntas av just deras yrkesgrupp. Det är läkarens roll att beskriva sjukdom, funktions- och aktivitetsbegränsning samt att hjälpa den sjuka att få den behandling och vård som behövs. Det har gjorts och görs både informations- och utbildningsinsatser till läkarna om vad som är deras roll och ansvar. Även den enskilde har att rätta sig efter reglerna och har ett ansvar. Min erfarenhet är att det finns rätt många som är sjukskrivna och som säger nej till vård och behandling för att de inte vill - av olika skäl - äta mediciner, göra operationer, ha samtalsbehandling etc som skulle kunna hjälpa dem. Samtidigt så säger de att de vill bli bra?! Sedan finns de dom som gör ALLT för att bli bra eller i alla fall bättre. Jag är livrädd för vad som komma skall med en eventuell ny riksdagsmajoritet. Sahlin & Co pratar om att SJUKA ska få sjukpenning. Undras hur många människor i Sverige som inte har en sjukdom? Jag gillar att vi bedömer ARBETSFÖRMÅGA på grund av sjukdom. | |
| SheDeVille | 2010-05-22 10:19 | |
![]() | Till källargubben: För det första är det viktigt vad du studerar - alla sitter inte på skolbänken eller i en föreläsningssal. En del studerar inom praktiska yrken eller har en praktisk del inom studierna. Det borde både din läkare och Fk få veta hur dina studier ser ut - om de inte redan gör det. Högt blodtryck är i regel ingen anledning till sjukskrivning om det är en mild eller måttlig förhöjning av blodtrycket. Har läkaren beskrivit HUR högt det är? Läkaren borde under aktivitetsbegränsningen t ex skrivit att (på grund av huvudvärk, en stor trötthet, ev nedstämdhet/depression) svårigheter med koncentrationen, att lära sig nytt och förstå instruktioner, att vara uppmärksam.... Borde ju också framkomma frekvens av huvudvärk m m. Jag vet inte hur ditt intyg ser ut eller hela din situation med sjukdomsbild så jag spånar lite - rätt eller fel. Såg ju att du studerade och när det gäller rapportering till CSN så är det hel sjukskrivning eller ingen alls. Man kan inte vara deltidssjukskriven under studier. Man pratade om att ändra detta men det gjordes synd nog inte. Önskar dig lycka till källargubben och hoppas att du får ett rättvist beslut utifrån vad som finns i ditt ärende. Men framför allt lycka till med studierna och din framtida hälsa. Var inte rädd om dig (dock ska man inte vara dumdristig) utan lev livet. ;) | |
| äadlkfw | 2010-05-22 10:26 | |
![]() | Haha She Devil, vi har samma jobb... | |
| Källargubben - Ej medlem längre | 2010-05-22 10:29 | |
![]() | Hur sjuk skall man vara för att få pengar då? Jag menar, som död kan man ju ändå kanske arbeta som typ bokstöd eller något... Tack för klarheterna SheDeVille! :) | |
| Bitte - Administratör | 2010-05-22 10:31 | |
![]() | Man måste inte vara dödssjuk , det handlar väl mera om vad man gör och hur läkarna skriver,, typ om jag bryter ett ben kan jag jobba för jag sitter på kontor ,, men om jag blir hes kan jag INTE jobba då rösten är mitt arbetsredskap.. Bitte | |
| Källargubben - Ej medlem längre | 2010-05-22 10:33 | |
![]() | Jag kan inte studera när jag har huvudvärk från morgon till kväll i större delen av veckan, men det duger ju inte enligt FK, som SheDeVille säger. | |
| SheDeVille | 2010-05-22 10:37 | |
![]() | äadlkfw: Trevligt att se en kollega här, samma län också :) Källargubben: Vi har fortfarande massor med jobb på Fk och massor med folk som får sjukpenning. Och som sagt - allt beror på hur din arbetsförmåga/studieförmå ga påverkas av din sjukdom om du har rätt till sjukpenning - eller sjukperiod i ditt fall. Det är läkarens f*e skyldighet att göra sitt jobb och beskriva den. För att vara rättvis så ska jag säga att det finns både bra och dåliga läkare. Som död får du inget av Fk i alla fall. Med lite galghumor så är det upp till dina anhöriga om de vill använda dig som bokstöd. Arbete skulle jag ju inte kalla det ;). Tro det eller inte - men vi handläggare på Fk har många nöjda försäkrade/sjukskrivna som inte alls förstår den kritik som förs fram i traditionella såväl som i de nya sociala medierna. | |
| Källargubben - Ej medlem längre | 2010-05-22 10:40 | |
![]() | Du har så rätt SheDeVille. Du förstår min frustration, felet i mitt ärende ligger som du säger hos min VC som inte vill hjälpa mig. | |
| SheDeVille | 2010-05-22 10:51 | |
![]() | Källargubben: Jag sa att läkaren måste beskriva din nedsättning av arbets-/studieförmågan. Och jag gav ett exempel på hur läkaren kan göra det. Huvudvärk räcker inte. Hur ofta kommer den och hur länge varar den? Hjälper medicinering mot den? Hur påverkar huvudvärken din förmåga att studera. Som tjänsteman på Fk kan vi ju inte sitta och gissa hur det påverkar en individ. Jag har huvudvärk just nu. Men den kanske försvinner om jag tar en värktablett. Och trots huvudvärken klarar jag att sitta vid datorn och skriva. Alltså är JAG inte aktivitetsbegränsad av min huvudvärk. För en annan person kan huvudvärk vara nåt helt annat och till och med invalidiserande. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-05-23 01:05 | |
![]() | deras mål är att du ska je upp så dom kan köpa tårta och godis för pengarna det är därför alla som jobbar på fk är så feta,privat sjukförsäkring är att föredra så att alla blir uppsagda på fk och blir depprimerade,och söker sjukpenning ,men då har alla uppgifter inte kommit in och, då kan dom gå till soc som skickar dom till fk som tycker dom ska gå till hälsocentralen, men det är bara bitaihop och komma igen | |
| Lillstölla | 2010-05-23 15:54 | |
![]() | Minta: Om du känner dig träffad är ju inte upp till mig. Är ju upp till dig. Och jag har inte läst något fel alls. | |
| Minta | 2010-05-23 16:06 | |
![]() | Jag vet inte ens om jag ska känna mig träffad, därför undrade jag vad du menade och ven du riktade dig till. Jag menade att jag inte läst fel, inte du. | |
| Minta | 2010-05-23 16:07 | |
![]() | Jo förresten, om du menade att vissa ser ner på sjukskrivna så känner jag mig inte träffad. Jag undrade vem du riktade dig till för om du menade mig så har du nog missförstått. Det var därför jag bad om ett förtydligande. | |
| Lillstölla | 2010-05-23 16:09 | |
![]() | Minta: Äsch bara lägg ner nu. Har ingen ork att tjafsa och det jag säger går ju tydligen inte fram ändå. | |
| Källargubben - Ej medlem längre | 2010-05-23 16:10 | |
![]() | Ja, nu slutar vi att tramsa. Jag har fått de tips och råd jag behöver. Over and out! | |
| Minta | 2010-05-23 16:18 | |
![]() | Helt ok för mig. Jag undrade bara :) | |