Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 307 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Jojo - Spelvärd | 2010-07-17 23:43 | |
![]() | Såg att nån nämnde Ann-Christin Grammings bok tidigare i tråden, här är hennes blogg: notbuying.blogspot.com/ Orkar du läsa den från början är det en väldigt inspirerande läsning. Och bra att läsa den på nätet istället för att köpa en bok just när man ska sluta köpa. :-) Jag följde henne då när hon höll på att vara köpfri och det var oerhört inspirerande att läsa hennes sätt att se på det. Jag valde själv en månad när jag följde hennes koncept och faktum är att jag än idag ett par år senare tänker efter före jag köper något. Jag läste en grej apropå det där att gå in i affärer och bara köpa något för att man tycker om det. En tjej hade lärt sig se affärer lite som museum, hon gick fortfarande in i affärer och tittade men betraktade bara de fina sakerna och nöjde sig med det. | |
| regression | 2010-07-18 00:24 | |
![]() | Jag förstår inte vad TS och ni andra som hejar på är ute efter, trots att jag har läst hela tråden. Handlar det konsumtionsfria året om att verkligen vilja förbättra världen eller bara självterapi? Det finns mycket enklare sätt att uppnå båda nämligen än vad som nämnts. Genom att ''snåla'' utan att dra ned på era inkomster så bidrar ni till utbudet av finansiella medel genom de pengar ni sparar på banken. Det sänker räntorna och gör det billigare för de multinationella företagen att investera. Det låter kontraproduktivt om det är någonting i still med klimatfrågan ni vill tampas mot. Att ge bort pengarna är ingen lösning, i synnerhet inte om ni ger det till någon som är fattigare. Fattiga människor röker mer, äter mer kött, super mer och konsumerar mer energi per spenderad krona (eftersom de inte har råd att köpa icke-produkter typ healing eller zonterapi). Bättre då att sluta att bidra till produktionen överhuvudtaget genom att jobba mindre eller gå någon humanistisk utbildning. Se också till att sedan vila så mycket som möjligt så att man inte bränner några kalorier som måste ersättas med ny energi. Kom ihåg att det är miljövänligare att ta bilen än cykla om ni ersätter kalorierna som ni bränner med importerat kött. Det absolut bästa för miljöns skull är dock att ta livet av sig (be att få kroppsdelarna utspridda i en åker). Handlar det däremot om ren självterapi och er egen individuella självbelåtenhet så finns det ännu mer effektivare sätt än estetiska utbildningar och folkhögskola faktiskt. Jag tänker på droger och mediciner. De är faktiskt inte så svåra att få tag på, men det här forumet har regler som gör att jag inte kan berätta hur. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-07-18 08:21 | |
![]() | regression, kanske är det en epok-fråga med många svar. När orsak och verkan slår in, så går vi in från överkonsumtion till en mer balanserad variant och i vissa fall ingen alls. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-07-18 08:38 | |
![]() | Även om jag inte känner lika dramatiskt starkt som regresion så måste jag också erkänna att målet är luddigt att förstå. Det låter som att hugga av benet för att man har ont i foten istället för att fixa det som gör ont i foten. För att förstå konsumtion och påverka den borde man behöva vara en del utav den. Annars blir det lätt som en barnlös person som ger tips i barnuppfostran. Svårt att ta på allvar som förälder. | |
| pion ekrot | 2010-07-18 10:08 | |
![]() | reg: Det handlar varken om självterapi eller om att förbättra världen. Kalla det för att spara, om det känns bättre för dig. tvålis: Jag kommer alltid att vara en del av den, har aldrig haft som mål att totalt särskilja mig från den. Det trodde jag var tydligt när jag skrev att jag inte var ute efter att byta kultur. Jojo: Tack för tipset! | |
| pion ekrot | 2010-07-18 10:12 | |
![]() | tvålis: Som en del av ett konsumtionssamhälle är man definitivt förmögen att ge tips i hantering av det samhället baserat på sina egna erfarenheter av det. Jag är som sagt inte ute efter att förbättra världen. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-07-18 10:27 | |
![]() | På tal om kultur. Varför inte kalla det 'multikultur'. | |
| pion ekrot | 2010-07-18 10:36 | |
![]() | Ja, men är det multikultur då? | |
| p_warnberg | 2010-07-18 12:52 | |
![]() | Man måste nog börja hela projektet med att definera vad "som behövs". Man behöver ju t.ex. dricka någonting. Men behöver man dricka Coca Cola?? Eller behöver man dricka vatten? | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-07-18 12:56 | |
![]() | pion ekrot, att få låta folk leva som dom vill i olika dess former är väll multikultur? ... Om en 4-barns mamma vill ge sina barn en materiell trygghet som passar normen, du vill leva antikonsumistiskt under ett år och andra vill shoppa.. d är väll ok så länge det inte går ut över någon annan? ... | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-07-18 16:02 | |
![]() | Syftet var väl att spara pengar eller har jag missat något? Hur ska man kunna spara om man inte slutar med onödiga inköp? Skaffa högre lön då men det kanske inte är så lätt. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-07-18 16:12 | |
![]() | Ett annat tips är ju 'freerolls'. Dvs gratis pokerturneringar. Kom precis på plats 5 av 2000 och inkasserade hela 3 euro. | |
| pion ekrot | 2010-07-18 17:50 | |
![]() | h3r: Håller med om att det är trevligt, men tycker ändå att det ryms inom samma myrstack s.a.s. :) | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-07-18 17:58 | |
![]() | håll dig borta från 100 000 kr borden i båstad. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-18 19:17 | |
![]() | Fattiga människor har levt "konsumtionsfritt" i alla tider - lär av dem. | |
| pion ekrot | 2010-07-18 19:31 | |
![]() | Visst, SP. Tack för tipset. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-07-18 20:53 | |
![]() | Så länge vi lever i ett kapitalistiskt samhälle så är konsumtion en grundsten för att vårt samhälle ska fungera. Om alla slutar att handla vad händer med Volvo, Ericsson? Och vad skulle det få för effekt på det svenska kulturlivet? | |
| pion ekrot | 2010-07-18 21:05 | |
![]() | Det är nog ingen som påstått att det vore en idé? I så fall har jag missat det. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-07-18 21:08 | |
![]() | Nej som vanligt så drog jag för stora växlar, sorry. Så ved du undrar är hur tråkigt är det att spara hårt i ett år? | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-07-18 21:10 | |
![]() | *ved*=vad Å andra sidan kan man spara el genom ved, man kan plocka grenar och dylikt i parken för att koka soppa på en spik. | |