Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 18 988 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| -Nephelia- | 2010-07-27 12:32 | |
![]() | Locomondo: Kul på bekostnad av liv? Låt mig påminna dig, kanske har du glömt vad du lärde dig när du tog ditt körkort? Saxat från Trafikverkets hemsida: "Hastigheten i kollisionsögonblicket är helt avgörande för hur svårt människor skadas i en trafikolycka. Hög hastighet bidrar också till att olyckor överhuvudtaget inträffar." "Om alla höll hastighetsgränserna skulle 100-150 liv sparas varje år..." "Den viktigaste vinsten är möjligheten att rädda liv. En krock i 90 km/tim motsvarar ett fall från tionde våningen i ett hus...Risken att dödas som oskyddad trafikant är liten om man blir påkörd i 30 km/tim, en av tio dödas. Vid 50 km/tim ökar risken markant, åtta av tio dödas. En olycka kan bero på olika faktorer men hastigheten är helt avgörande för hur allvarliga följder en trafikolycka får." "Kör du 100 km/tim i en mil på en väg som är skyltad med 90 km/tim så vinner du bara cirka 40 sekunder. På tio mil har du alltså sparat knappt sju minuter. Samtidigt har du mer än dubblerat risken att dö om det händer en olycka." | |
| Kirskål - Ej medlem längre | 2010-07-27 12:37 | |
![]() | Locomondo: Att köra ihjäl/skada någon för att men "lekt med gasen" - Dessutom olagligt att köra fortare än den hastighet som gäller. Då kommer du att inse att "det var onödigt" Ditt liv är förstört pga en dumhet. Hastigheten är till för att följas och på så vis undvika svåra olyckor. Dessutom gör du ju det för att reta andra!? Kan du verkligen inte ha kul utan att bryta mot regler?? Stackars dig. | |
| Måns_E | 2010-07-27 12:48 | |
![]() | Själv så tycker jag att det är onödigt farligt att INTE sladda med sin bil så fort det blir snö, för hur skall man i så fall kunna häva en sladd när den väl kommer. Att köra lite fortare än vad som står på skyltarna behöver nödvändigtvis inte alls vara särskilt farligt, naturligtvis så förutsätter det att man håller vettiga säkerhetsmarginaler och inte kör på gränsen till vad man själv klarar av. I regel skulle jag tro att snarare små marginaler och korta avstånd är betydligt farligare än högre fart. Jag tror helt enkelt att vägverkets propaganda inte är fullt med verkligheten överensstämmande, och att man hittar lite vad man vill hitta när man forskar på den typen av ämnen. | |
| La bruja | 2010-07-27 12:51 | |
![]() | Min bardom och min pappas liv blev för alltid förstört en tidig söndagmorgon då han skulle gå över en till synes biltom gata. Plötsligt dök det upp en bil i mycket hög fart och slungade honom upp i luften och sedan var livet för alltid förändrat. Han fick en hjärnskada och bilföraren smet. Jag har ingen förståelse för att folk tar lagen i egna händer och själva bestämmer hur fort dom ska få köra eller på vilket sätt dom ska få köra oavsett omständigheterna kring vägen. Är det fartbegränsning då är det-punkt!! Alla som förlorat en anhörig eller fått en anhörig allvarligt skadad i trafiken vet vad jag pratar om. Ni som inte respekterar trafikreglerna borde inte ha körkort och är potentiella mördare. | |
| Guanyin - Ej medlem längre | 2010-07-27 12:52 | |
![]() | Kirskål, jag undrar om inte Locomondo var lite retsam just här i forumet med den repliken :p Jag förstår inte varför folk i första hand hänger upp sig på det faktum att folk kör för fort stället för bilisters medvetna felhandlingar (såsom slicka vägrenen, köra om vid skymd sikt, köra mot rött mm) och, ofta rent livsfarliga, ouppmärksamhet (såsom ligga i vägen, ha noll koll bakåt och åt sidorna mm) som är de stora bovarna i dramat. Hittills har ingen dött av enkomt för hög hastighet... | |
| La bruja | 2010-07-27 12:58 | |
![]() | Guanyin-Jo-många människor har dött pga av för hög hastighet. | |
| Giftkremla - Ej medlem längre | 2010-07-27 13:08 | |
![]() | Ja tyvärr är det så att en hög hastighet har betydelse. Men visst mycket kan hända i trafiken för att människor är ouppmärksamma. Ibland pga av trötthet etc... Trafiken skulle flyta fint om alla höll hastigheten, använder sina backspeglar för att hålla koll på bilar som plötsligt ligger nära. En smidighet i trafiken skulle göra mycket. | |
| Guanyin - Ej medlem längre | 2010-07-27 13:16 | |
![]() | Nej La bruja, själva hastigheten dödar ingen oavsett om den är hög eller låg. Däremot i kombination med dålig uppmärksamhet och/eller (o)medvetna felhandlingar så är den naturligtvis en stor bidragande orsak. Och det faktiskt åt båda håll, hög som låg. | |
| -Nephelia- | 2010-07-27 13:21 | |
![]() | Bara för att det inte går att skylla _alla_ olyckor på hög hastighet, därför är det helt okej att köra för fort? Bara för att bilist A är trött när han kör, så är det helt i sin ordning att bilist B kör för fort för att det roar just i ögonblicket? Om alla började med att hålla gällande hastighetsbegränsningar, då skulle bara det rädda liv. Om alla dessutom lät bli att köra trötta, då skulle ännu fler olyckor undvikas. För att inte tala om alla som dricker alkohol och kör. Om ingen gjorde det, ja då skulle olyckorna minska ytterligare. Osv osv. Jag hänger inte i första hand inte upp mig på att folk kör för fort. Utan för att folk tar lagen i egna händer för att de tror att de minsann klarar det, för att de kör ju perfekt och klarar av allt. Så vadå, hög hastighet, eller bara en öl kan ju inte påverka deras omdömen eller olycksrisken? Nejdå, för de är ju övermänniskor som har total kontroll i alla situationer. Jag möter hellre tant Agda 76 år som puttrar fram i lagliga hastigheter, än mister kool som trycker lite extra på gasen för att minsann visa tant Agda att han kan köra bil. Däremot är risken stor att tant Agda gör något galet för att mister kool bakom beter sig som ett arsel när han vill om till varje pris, men den risken är ju mister kool glatt villig att ta, för han är ju kungen på vägen. | |
| slånbär | 2010-07-27 13:30 | |
![]() | Nephelia-Ett vettigt inlägg bland alla galningar. Det är ju en välkänd sanning att lägre hastighet räddar liv om olyckan är framme. Ingen kan säkert säga att det inte kommer att hända något som gör att deras uppmärksamhet bryts och håller man då hög hastighet så är ju risken självklart mycket större att det går åt helvete. | |
| -Nephelia- | 2010-07-27 13:30 | |
![]() | Och själklart stämmer ingen statistik i världen överens med verkligheten, så inte heller Trafikverkets. Men faktum är att högre hastigheter ger längre reaktions-/broms- och stopptider, så är det. Händer det någonting oförutsett, så är det helt klart värre att komma i 110 blås än i 80. Och det faktum att folk kör för tätt, med för korta marginaler osv. ändrar ju inte på att högre hastigheter också ökar olycksrisken och oftast förvärrar olyckans utgång. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-07-27 14:04 | |
![]() | Nephelia: Jag försöker inte impa på någon med min körstil, jag kör så som jag anser att omgivning, tillfälle och erfarenhet tillåter. Ibland lagligt, ibland mindre lagligt. Jag är knappast ensam om det. Jag är hyfsat övertygad om att du många gånger i ditt liv har gått mot röd gubbe. Det är olagligt. Men du har nog gjort det när du först tittat efter att det inte är någon fara. Ungefär så gjorde jag imorse vid 06 när jag åkte till jobbet och såg max 5 pers i stan under min 10-min färd. Jag är absolut aktsam när jag kör, oavsett hastighet. Jag håller med om att man ska värna om varandra i trafiken. Men jag ser gärna att andra också håller sig till reglerna och ser till att underlätta för trafikflödet ÄVEN om någon vill köra fortare än de gör. Finns det ingen anledning att ligga i vänsterfil så ska man helt enkelt inte ligga där. Det är lika grundläggande som högerregeln eller att stanna för rött. Har man inte koll på den biten föreslår jag SL som transportmedel. Eller spårvagn om man heter Glenn =) | |
| wildman | 2010-07-27 14:15 | |
![]() | Intressant med vägverkets statistik... " En krock i 90 km/tim motsvarar ett fall från tionde våningen i ett hus..." Jag är RÄTT säker på att detta gäller om man inte tar någon som helst deformationszon i bilen i beaktande. Men såvitt jag vet så är det bara stridsvagnar som inte har det. Således så är det inte samma sak. Jag säger inte att det blir mer rätt eller fel pga det, men jag stör mig oerhört på ren propaganda där man vinklar saker kraftigt. Som kuriosa kan jag säga att jag har mer eller mindre tvärnitat mot en sten i ett dike med en stridsvagn i runt 25-30 km/h och det var väldigt mycket kraftigare smäll än när jag åkte med en bil som nitade mot en stubbe i 70 km/h. Deformationszoner gör krockarna betydligt behagligare. I övrigt så vidhåller jag mitt tidigare inlägg att det trafiken skulle må allra bäst av är folk som inte irriterar sig alls. Vare sig det handlar om snabbare eller långsammare medtrafikanter. Sen anser jag att alla borde hjälpa varandra i den månen man kan och vågar. | |
| -Nephelia- | 2010-07-27 14:20 | |
![]() | Jag håller med dig Locomondo på många punkter. Visst kan man gasa på lite extra i vissa lägen. Och att vänsterfilen ofta används helt i onödan. Men bara för att man tycker det är skoj att köra fort, så har man rätten att stressa andra, att blinka med helljus, ligga för tätt bakom och irritera, det går fetbort. Och att tro, att hög fart i sig är helt ofarligt och okej i all lägen. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-07-27 14:24 | |
![]() | Wildman är klok som vanligt. Irriterade bilförare är sämre bilförare. Därför kan väl vi alla bara ta och förstå vävningsprincipen en gång för alla? :-) | |
| wildman | 2010-07-27 14:32 | |
![]() | Då måste jag ju bara ställa frågan tvålis, bara för att komplicera det hela ;-) Ska vävningen ske när du ser skylten eller ska man vänta tills man kommer fram där det faktiskt blir en fil? :-) För när vi diskuterat det så har det definitivt funnits två läger där.... | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-07-27 14:36 | |
![]() | Nephelia: Jag har en fråga (och jag är inte sarkastisk). Om jag (oavsett anledning) vill köra 20 km fortare än bilen som ligger framför mig i vänsterfil på 90/110-väg och jag inte får ligga nära (för att visa att jag vill om), inte får blinka med lyset och personen ifråga inte flyttar på sig. Hur gör jag då? Och gör personen rätt som ligger kvar? | |
| -Nephelia- | 2010-07-27 14:49 | |
![]() | Locomondo: Du väntar. Tills det glesnar eller uppstår en lucka. Oftast räcker det med att visa lite tålamod så öppnar det sig någonstans. Och oftast behöver man inte vänta särskilt länge. Men troligtvis, när du har tagit dig förbi denne bil, så kommer samma sak att upprepa sig litet längre fram. Och så kommer det att fortsätta om och om igen, eftersom vissa inte fattar att vänsterfilen inte är till för ligga och såsa i. Därför är det mycket bättre att slappna av, chilla lite och sluta irritera sig. Ta god tid på sig när man ska till Arlanda eller vart man nu är på väg. Det är behagligt att köra i lugnt tempo, upptäcker man oftast då. | |
| wildman | 2010-07-27 14:49 | |
![]() | Svaret är ju faktiskt enkelt Locomondo. BAra för att hon gör fel får du inte göra fel. MEn såvitt jag vet får du faktiskt påkalla uppmärksamhet med ljussignal i det fallet. Däremot så tror jag inte att farbror blå godtar att du hänger dig på ljuset/ligger för nära etc. Sen att man kan ha en personlig förståelse för att man gör annat ibland är en helt annan sak, men lagen är rätt solklar i detta fallet. En vanlig ursäkt när folk blir påkörda är ju tex att "han körde för fort", men det ursäktar inte dom som kör ut framför den fortkörande och blir påkörda. Man måste lämna företräde även till den som kör för fort. Sen kan den som kör för fort bli dömd för själva fortkörningen, men det är en händelse som blir separat från kollisionen. (Jo jag vet att om man kör så fort att det räknas som grov vårdslöshet så kan det bli en annan sak, men då pratar vi som regel rätt så extrema hastigheter) | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-07-27 15:13 | |
![]() | Nephelia/Wildman: Jag förstår vad ni menar men jag håller förstås inte helt med. Om personen ifråga ligger i vänsterfil utan anledning (finns ingen annan anledning än omkörning på motorväg), inte ser mig i backspegeln, inte förstår att den gör fel när jag till slut kör om i högerfil då har det gått förbi ren oaktsamhet. Då är man en trafikfara eftersom man antingen ej ser vad som sker bakom bilen eller struntar i det (så som jag struntar i hastigheten) och såna vill jag helst inte möta på vägarna. Jag har kört en hel del ute i Europa och tar man Tyskland som jämförelse (Tyskland och Sverige är hyfsat lika som land) så körs det betydligt fortare på deras Autobahn men där har folk också en bra koll bakåt och att hålla till höger. De ligger lite högre än Sverige procentuellt i olycksstatistiken (DE 81 milj inv - ca 5000 döda, SE 9 milj inv - ca 400 döda) men då jag inte känner till antal fordon i resp länder blir det svårt att tyda dessa siffror. Jag tror vi båda menar ungefär samma men tycker olika på vägen dit. Självklart vill jag också ha så få olyckor som möjligt men jag anser att det finns flera andra allvarligare aspekter att kontrollera än hastighet. Med det menar jag inte fri fart överallt. Trots allt så är det inte på motorvägarna de flesta olyckor sker enl statistiken. Det är i bebyggelse i relativt låga farter där det givetvis finns desto mer saker att "krocka" med. Vilket får mig att tänka på "oaktsamhet". Anyway, var rädda om er och andra i trafiken och håll till höger när jag kommer ;-) | |