Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 912 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lilno | 2010-09-29 18:37 | |
![]() | födelsedagspresenter till resten av släkten | |
| apbur | 2010-09-29 18:38 | |
![]() | Om du äter upp din sambo lär du spara en del. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-29 18:38 | |
![]() | Tror aldrig att YJ har haft en strikt budget att leva på heller. "Frågan är då, vill man vara en blek mus som spenderat hela livet i en vrå funderandes över matpriser, eller vill man erövra världen?" Jaha, så man får välja på att vara en grå mus eller Hitler? Härligt | |
| Caligatia | 2010-09-29 18:40 | |
![]() | apbur, där sade du nåt... xD | |
| Lilno | 2010-09-29 18:42 | |
![]() | jag tycker att du är duktig och gör budget, det kommer att gå bra | |
| YamahaJet | 2010-09-29 18:49 | |
![]() | Deli, jag har varit fattig 19 av mina 22 år. Trots att vi levde två på mammas förtidspension sparade vi aldrig in på mat, det är jag mycket tacksam för. När jag sedan fick möjlighet så tog jag tag i min livssituation och frågade mig själv -Hur ska jag göra för att aldrig mer behöva titta på en prislapp i mataffären eller tycka att bensinen vid pumpen är dyr? Ni frågar er -Hur ska jag göra för att aldrig mer äta eller köpa bensin? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-29 18:53 | |
![]() | Jag skrev iofs tidigare i tråden att det är bättre att satsa på att äta riktig mat än nudlar. Har man en situation som inte går att ändra på för tillfället så blir det svårt att göra några val som går ut på att man får mer pengar i plånboken. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-29 18:54 | |
![]() | Dvs hitta ett jobb eller jobba mer. | |
| le-lou | 2010-09-29 18:57 | |
![]() | Haha, yamaha , jag älskar "exposed" !!! Det är så Lakischa över det. | |
| schmuppisch | 2010-09-29 19:03 | |
![]() | Alltså jag hade helst inte behövt titta på prislappar och istället kunnat köpa all mat jag viljat ha men för tillfället tillåter inte vår ekonomi det. Därav ska jag plugga och få mig en bra position och dra in ett bra lass med pengar :) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-09-29 19:05 | |
![]() | Hm... Jag hade en typ släkting (ingen släkting som vi fick ärva) jag tror hade över tio miljoner. Han var väldigt sparsam och köpte ibland livsmedel som passerat bäst före-datum. Han jobbade upp sig och blev arbetsnarkoman och hälsosam, kvittogranskande grå mus. Det ni. | |
| bulll | 2010-09-29 19:05 | |
![]() | När jag var som fattigast så gjorde jag som många redan skrivit om här, nämligen planering av maten och storhandling. Jag såg också till att ha "nödmat" hemma, som kunde räcka några dagar om det verkligen skulle tryta. Nödmaten kunde t ex bestå av några extra pastapaket, röda linser, lite frysta grönsaker osv, och av detta gjorde jag sen grytor, soppor, pastasåser osv. Inte världens roligaste mat men betydligt bättre än kanske tre-fyra hungriga dagar i väntan på nästa csn.. | |
| Antonsmamma | 2010-09-29 19:05 | |
![]() | Man klarar sig lätt på 2500kr/månad i mat. UTAN att handla på willy. Vi är 3st i våran familj, å har en mat kostnad på runt 3500. Ibland mer om vi spenderar extra mkt på restauranger. ;-) | |
| bj-olle | 2010-09-29 19:06 | |
![]() | jag ville bara säga rent allmänt att om man kalkylerar 30 kr per måltid plus att man UTÖVER det vill äta nåt gott ibland är man antingen sjukt dålig på att laga mat eller totalt oekonomiskt lagd. att laga sund, god mat kostar inte mycket. och att gå eller cykla till affären tar inte självrespekt, det GER självrespekt att kunna reda sig. tror man tex att ett gott aromsmör för en måltid kostar mer än 7 kronor så är det ju bara pinsamt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-09-29 19:07 | |
![]() | när det gäller kött ,så har fläskben glömts bort en del det är billigaste köttet och det godaste,de tär bara ställa in ugnen 250 lägga fläskbenen i långpannan salt och peppra,klicka över lite margarin ,av köttsaften gör man en sås som manreder av billigt och lätt.udda påslakan är inte så kul,i bland får man ett påsalakan i present,det är bara sprätta uppdet runt om,och ta ett annat påslakan och sprättadet med och skifta delar så trolleri så har man 2 lika dana | |
| Antonsmamma | 2010-09-29 19:07 | |
![]() | Är man med i facket igår dessutom hemförsäkring... | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-29 19:25 | |
![]() | Blir fan lack på riktigt att man gör narr av att kolla på sina kvitton. Vi hade sluppit kolla på puckon i Lyxfällan om fler hade gjort det och insett att det finns begränsningar för de flesta. | |
| YamahaJet | 2010-09-29 19:26 | |
![]() | 30 kr per måltid är i allra högsta grad realistiskt om man vill få i sig något som ger huden färg och kött på benen. T.ex, en vanlig middag Fläskkarré, billigaste möjliga köttet, 60-70/kg. Även en liten människa kan äta en tredjedel av det som blir kvar när man steker, säg 300g. 20 kr bara i köttkostnad, för det billigaste köttet. Ris, billigaste kolhydraterna till tallriken. Kanske 5 kr per portion? Salladen, äter aldrig det och vet inte ens vad det kostar, men kanske 5 kr till? Vi är nu uppe i 30 kr. Hemskt torrt att äta utan exempelvis sås. Även om ni spenderar en halvtimme för att göra den själva så kostar den vä ändå några kronor? Sen vill vi ju gärna dricka något till maten. Vatten är väl nyttigt men vill vi dricka vatten hela tiden? Två glas apelsinjuice kostar minst 5 kr till, även om vi köpte Eldorado. Vi har nu 40 kr för en standardmiddag som varken är rik eller fattig, och nu tror jag att jag har kalkylerat för en liten människa. Ponera att man vill unna sig lamm eller entrecote då och då, eller rentav äta ute? Då landar man på en snittkostnad runt 30 kr / måltid oavsett hur billigt man försöker äta frukosten. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-29 19:32 | |
![]() | Ett kilo ris kostar runt 25kr? En portion ris lär inte bli 5kr alltså. Instämmer med olle. Antingen är man dålig på att laga mat eller oekonomisk. | |
| bj-olle | 2010-09-29 19:32 | |
![]() | ha ha ha | |