Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 955 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bizzzy - Ej medlem längre | 2010-10-14 17:26 | |
![]() | Ja det är rent ut sagt för jävligt! Inte ens domstolarna är så hårda mot brottslingar där de faktiskt hellre friar än fäller om det finns några tvivel. Men här kastas folk ut på gatan fast att de är för sjuka för att jobba. Blir så jävla förbannad. Visst finns det fuskare, det är jag helt övertygad om men att alla sjuka ska behöva ta den smällen är helt jävla fel. Hoppas hoppas Reinfeld mfl faller i egen grop... | |
| Minta | 2010-10-14 17:31 | |
![]() | marängtårta, har du inte läst regeringens budskap eller mantra; numera blir du inte lämnad i sticket och utanförskap. Bara utfattig. | |
| Urek | 2010-10-14 18:05 | |
![]() | Le-lou: ”Minta - du kan ta upp Annika och jag kan sitta och ta upp fall från sossetiden där jag personligen känner människor som åkte ur systemet utan ens så mycket om ett papper om nån rehabilitering.” ”Ska det handla om rättfärdiga, om vi ska välja pest eller kolera.... av att vi hade hållit oss kvar i det gamla systemet som ledde till precis lika mycket tragedi på personlig nivå som ni kritiserar det nya för (om inte mer) - men också en otrolig ekonomisk belastning för landet som i sin tur drabbar oss alla - ja då tycker jag att det rättfärdigar. För att få något bättre som gynnar alla, både den som är sjuk och den som inte är det.” Här är bara ett par exempel, och jag kan inte se att ditt syfte är något annat än att skyla de aktuella missförhållandena med gamla sossesynder, men jag må väl läsa som fan läser bibeln då.... | |
| le-lou | 2010-10-14 18:24 | |
![]() | jaja Urek. men läs som normalt folk och gå in vad jag menar istället för att sitta och lägg dig ner på den här låga nivån. Vad jag menar är att det är rätt väg att gå precis som jag skritiv. Vad ska du göra nu? fortsätta traggla? anmäla mig nånstans? bit ihop. | |
| le-lou | 2010-10-14 18:32 | |
![]() | Folk ramlar igenom stolarna oavsett system. Ska vi gå tillbaka till det gamla systemet för att folk far illa i detta? Vart ska vi ta vägen från det gamla systemet då? Eftersom folk for illa där med? Ska vi lägga ner allt som heter sjukförsäkring kanske? Är det inte bättre att jobba utefter ett system och försöka göra det bättre så att så få som möjligt ramlar igenom och så många som möjligt får hjälp? (och med hjälp menar jag inte enbart ekonomiskt). | |
| Minta | 2010-10-14 18:55 | |
![]() | Måste man gå tillbaka till det gamla om du med det gamla menar att det var för lite rehabilitering och förtidspensionering istället för arbetsmarknadsåtgärder, så står inte valet mellan det och att behandla sjuka människor på ett så felaktigt och byråkratiskt sätt som nu sker. Fallen är många, Annika som togs upp i valrörelsen, överläkaren som kunde jobba 75 % men som hänvisades till Samhall. Det är väl för att de inte ska hamna i utanförskap och lämnas i sticket? Du är fri att ta upp exempel från sossarnas tid om du vill. | |
| Minta | 2010-10-14 19:01 | |
![]() | Och samtliga allianspartier utom moderaterna vill nu ha en snabb översyn av systemet. Moderaterna säger att den liggerfast. | |
| clinton | 2010-10-14 19:05 | |
![]() | tråden var "försäkringskasseanställd " Tror nog som en del säger här att många har slutat från FK för att dom inte klarar att leva upp till de cyniska regler som de har att rätta sig efter. Kvar blir då personal som mår dåligt av att utföra sitt arbete och den personal som själva är så pass hårda och cyniska att de inte bryr sig ett skit om de människor de förgör. Men framför allt så finns det ingen respekt för individen kvar på FK! Min egen erfarenhet av detta är när jag själv blev sjuk för ca 1 1/2 år sen. Jag fick giftstruma och blev väldigt dålig, tappade mycket vikt och fysisk styrka, blev så svag att jag knappt kunde gå i trappor och att bara ta en liten promenad var så pass ansträngande att jag var tvungen att vila i timmar efteråt. Jag blev sjukskriven i ca: 6 veckor, hade innan detta ej varit sjukskriven en dag på över 10 år. jag ignorerade symptomen och lät det gå alldelas för långt innan jag sjukskrev mig och gick dessutom tillbaka till jobbet alldeles för fort. (tog nästan 1 år innan jag var 100 % återställd. I slutet av min sjukskrivning kände jag att jag måste ha ett par veckor till vilket jag förklarade för min läkare. Det var inget problem sa hon, hon visste ju i vilket skick jag var. det tog inte många sekunder innan en kvinna på FK ringde upp mig och frågade varför jag ansåg att jag inte kunde börja arbeta än, hennes ton var jävligt anklagande och det rådde inget som helst tvivel att hon var ute efter att "pressa fram att jag nog visst var frisk nog att arbeta" Där sitter en pappersvändande byråkratjävel utan någon som helst medecinsk kompetens och anser sig veta bättre än både mig själv och min läkare att jag nog visst borde kunna gå tillbaka till arbetet. Kan säga att jag skällde ut henne efter noter och bad henne kontakta min läkare och aldrig mer störa mig igen, ...det gjorde hon inte heller. | |
| Urek | 2010-10-14 19:31 | |
![]() | Le-lou: Du är ju en intelligent kvinna så jag tror säkert att du har förslag på hur man skulle kunna få till det hela med konstruktiva förslag. Så gör då det istället för att försvara missförhållanden med att det funnits gamla missförhållanden..... | |
| Urek | 2010-10-14 19:32 | |
![]() | Ett kan ju vara att man faktiskt gör de arbetsförmågeutredningar som görs UTAN att den sjuke kastas ut från FK. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-10-14 19:43 | |
![]() | Är det verkligen så att det är så politiskt okorrekt i att försöka hitta något positivt i att vår regering försöker hitta vägar i att få tillbaka människor i yrkeslivet att det inte går att höra på det utan att dänga folk i huvudet att dom är pressekreterare åt regeringen? Jag kan på fullt allvar säga att det är positivt om människor hittar tillbaka till ett arbetsliv med allt vad det innebär i min värld. Jag håller med Le-Lou att det ses lite för enkelspårigt på problematiken. Det är klart att det finns riktigt dåliga inslag i förändringen, det gör det i förändringar. Och som någon skrev så går det faktiskt inte att testa ett nytt system i någon slags trygg miljö innan vi går "live". Jag tycker att le- lous frågor är berättigade. Är det bättre med det gamla systemet? Finns det inget positivt i att människor återgår till arbete efter år av utanförskap? Sen hörde jag på nyheterna på SVT att försäkringskassan i rätt många fall har valt att tolka de nya reglerna alldeles för hårt. | |
| Urek | 2010-10-14 19:48 | |
![]() | Tvålis: Om förändringar på ett sådant här område leder till att folk tar självmord i sin förtvivlan så tycker jag att det är politiskt okorrekt och inte alls positivt. Jag hävdar med bestämdhet att det går att få tillbaka människor i yrkeslivet UTAN att utförsäkra dem.... Varför skulle inte det gå? | |
| Urek | 2010-10-14 19:50 | |
![]() | Och vem säger att fk tolkar reglerna för hårt? Enligt vad jag har hört är många fk-anställda förtvivlade över de nya reglerna (från alliansen), tvålis. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-10-14 19:55 | |
![]() | Läs om det senaste Nobelpriset i ekonomi Urek angående arbetsmarknaden. Tyvärr så fungerar människors förändring till arbetsliv inte om det finns bidrag som motverkar denna förändring. Hela Nobelpriset i ekonomi handlar om just detta i år. Sen är det synd att det är så. Det är synd attt oskyldiga drabbas. Men det finns ett obestridbart och klockrent samband mellan arbete och lätttillgängliga substitut till försörjning. Finns det ett sätt att få pengar till lägre insats än arbete så kommer männsikan generellt att välja detta substitut oberoende av om dom kan eller inte kan arbeta. Det går i alla fall nobelpriset i ekonomi ut på. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-10-14 19:56 | |
![]() | Det var som sagt nyheterna som hävdade att FK tolkade reglerna för hårt.. TYvärr lyssnade jag bara med ett halvt öra så jag kan inte redogöra för hela inslaget. | |
| meimse - Ej medlem längre | 2010-10-14 20:15 | |
![]() | Teorin som priset delades ut för, det var visst en ny dampteori och jag som trodde att dampteorin var förlegad. Verkar skräddarsydd men är den inte dåligt tråcklad i sömmarna. Så varför ger man människor bidrag överhuvudtaget? Det bästa sättet att skapa arbete vore väl i så fall inga bidrag alls? Fast å andra sidan, finns det ett sätt att få pengar till lägre insats än arbete så kommer människan generellt att välja detta substitut. Hmm, lägre insats än arbete? Kan det vara en förmögenhet eller nåt? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2010-10-14 20:57 | |
![]() | För det första: Varken höga eller låga bidrag _skapar_ arbeten. Däremot är det ett problem för samhället om människor inte vill ta de arbeten som finns. För det andra: Resonemanget säger inte att själva existensen av bidrag motverkar att folk arbetar - det de säger är att det är negativt för rörlighet på arbetsmarknaden och för samhället om bidragssystemen är så generösa att folk inte upplever skillnaden mellan arbetslöshet och arbete som tillräckligt stor för att motivera ansträngningen. För det tredje: Dessa resonemang förs på friska personer som skulle kunna välja att arbeta om de tyckte det var värt det. Är man för sjuk för att arbeta kan man inte arbeta oavsett bidragsnivå. | |
| meimse - Ej medlem längre | 2010-10-14 21:04 | |
![]() | Så om det finns arbeten och folk inte vill ta dem så skulle en lösning vara att höja lönen? | |
| Minta | 2010-10-14 21:11 | |
![]() | Det är klart att det inte är fel att hjälpa människor som vill och kan arbeta till jobb. De som kan arbeta ska göra det var även sossarnas paroll. Men ni måste ju hålla med om att arbetslinjen ibland blir absurd om en överläkare som kan arbeta 75% efter en stroke hänvisas till Samhall och mycket sjuka till socialkontoret och avyttring av bostad mm. Istället för att säga att man "hjälper" människor tillbaka till arbetslivet kan de väl säga vad det egentligen handlar om; det kostar för mycket och vi vill spara massor på sjukförsäkringen. Sänka skatter är viktigare. | |
| Minta | 2010-10-14 21:12 | |
![]() | Positiva incitament skulle antagligen fungera lika effektivt som piska oh tvång och då skulle talet om att hjälpa människor ur utanförskap inte låta lika ihåligt. | |