Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade37
Mobilspel
Pågående20 082

Forumkategorier

Användare Inlägg  
eeistan2010-10-31 12:25
Antal inlägg: 1542

hehe

Savi2010-10-31 13:02
Antal inlägg: 1176

Min äldsta son ville knacka dörr,men han fick inte för oss.
Det är en amerikansk tradition & inget att börja med i Sverige.Folk blir bara irriterade.
Räcker med påskkärringarna!

gottmix71 - Ej medlem längre2010-10-31 17:15
Antal inlägg: 547

Jag öppnar inte vare sig idag eller när det är påskkärringar, jultidningsförsäljare, kakförsäljare, polkgrisförsäljare, jehovas vittnen, tvlicenskontrollanter eller annat folk som inte aviserat sin ankomst! Jag använder tittögat och ger faktiskt blanka faen i om de hör att jag är hemma.

Sist när jag öppnade dörren för någon som inte aviserat sin ankomst hade jag bara t-shirt och trosor på mig, var sömnruffsig i håret och alldeles nyvaken.. Han kollade på mig uppifrån och ner och frågade om jag bodde här.. -Nej, svarade jag sanningsenligt (det är det ju särbon som gör) och då blev han tyst.. vände sedan och gick igen! :)

Och NEJ, ingen av mina barn har fått gått runt och tigga bland grannarna! Tycker det är fult att tigga, vare sig det är barn eller vuxna som gör det.

Unikabox - Ej medlem längre2010-10-31 17:19
Antal inlägg: 1493

"Bor du här?" :-))

Unikabox - Ej medlem längre2010-10-31 17:20

Det är inte alltid jag öppnar heller. Beror på om jag känner för det, helt enkelt.

karin402010-10-31 17:42
Antal inlägg: 12

Nu ska vi reda ut detta med skillnaden mellan Halloween och Allhelgonahelgen! På Halloween ska man spöka, barnen tigga godis och de vuxna öppna dörren eller hälla vatten på barnen. Det gör detsamma:-) Men allhelgonahelgen ska alla glada Betapetspelare vika åt SM i Scrabble. Punkt slut! ;.)

Labyrint2010-10-31 17:53
Antal inlägg: 513

Jag jobbade ett år som au pair i USA och gick då trick or treat med min kompis värdbarn. Det var en jättemysig tradition, och perfekt i området då nästan alla bodde i hus. De familjer som ville ha besök tände sin utebelysning - övriga släckte ner. Barnen var alltså välkomna överallt där de ringde på, mycket roligare än att gå påskkäring i ett lägenhetshus...

Hade alldeles nyss besök av två häxor här i lägenheten. Inte en tanke på att de kunde komma hit idag, om nåt hade jag trott igår. Hade inget godis hemma, men fick kort ändå. En orange prick målad på ett stort gult papper. Jag har aldrig varit särskilt konstnärligt begåvad, men brukade man inte anstränga sig liiite mer när man tex skulle gå påskkäring? =)

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-10-31 19:11
Antal inlägg: 1821

Äh, det blir så rörigt... jag har bott i USA och håller med om att det är jättemysigt. I vårt kvarter samlades alla barn och föräldrar och det blev som ett karnevalståg där alla boende laddat upp med skålar med godis och ordnat sina trädgårdar med spindelnät, gravar och dov belysning. Så oerhört mysigt och kul på något vis.

Jag förstår inte riktigt varför vi måste plocka upp allting. Det är väl för att det är kommersiellt antar jag, butikerna kan lansera en massa lämpliga produkter, från kostymer till godis, med mera. Just därför tror jag inte Thanksgiving kommer att importeras, det handlar ju om att komma tillsammans med sina nära och kära och att äta god mat. Min favorithelg i USA faktiskt, men knappast kommersiellt luckrativt att överföra till Sverige.

Sverige är så kul, vi är så "anti" usa, men vi är totalt vidöppna för att anamma allt därifrån förr eller senare. Jag tycker det är synd, det är roligare när usa är usa och sverige är sverige.

Unikabox - Ej medlem längre2010-10-31 19:38

Steve, du kan ta av dig masken nu. :-D

Liftactiv2010-10-31 19:42
Antal inlägg: 783

Varför skulle det vara så fel att anamma amerikanska traditioner när det är så viktigt att anamma alla andra kulturers? Det finns ju ingen svensk kultur enl. de flesta här i forumet iallafall.

bommarna2010-10-31 19:52
Antal inlägg: 366

Sluta skicka ut era barn och tigga!

tjamy2010-10-31 19:59
Antal inlägg: 4

kom på några ungar med att försöka punktera mitt cykeldäck nyss, det var deras "bus". haha. är inte ett fan av den traditionen helt enkelt

bj-olle2010-10-31 20:05
Antal inlägg: 3350

tror ni det är populärt med trick or treat i amstetten?

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-10-31 20:12

Bra fråga lift... jag ser väl skillnad på att välkomna och låta hållas och på att anamma. Vi har väl alltid varit öppna för import av vanor och traditioner, så kanske har du rätt. För mig är det mest för att jag associerar det med en annan del av mitt liv som jag vill skall vara unik och ingen annan förunnat...!? Äh, Halloween i Sverige är främst en ursäkt för vuxna att klä ut sig och festa! Inget fel med det iofs.

ramsay - Ej medlem längre2010-10-31 20:13
Antal inlägg: 9204

jag älskar halloween m mina barn. en helg man skapat själv. lustfylld och kravlös. inte som de man ärvt.

Lillstölla2010-10-31 21:03
Antal inlägg: 23831

Fira Halloween om man så vill, men kom inte och stör mig!!
Har inget emot att man har spökfester osv, men när man börjar gå runt o köra "bus eller godis" har det gått för långt.

Vet folk som blivit så ansatta av "bus" sen de inte gett ungarna nåt godis eller pengar så att de faktiskt anmälde ungarna för skadegörelse. Vilket är helt rätt.

Så visst, fira om du vill, men gör det hemma!!

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-10-31 21:07

Redan där har ju "överförandet" av halloween hamnat fel. Jag har aldrig varit med om att någon unge kört "trick" i usa. Det är i så fall att man just "spökar".

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-31 21:54
Antal inlägg: 4429

Mina 4 tjejer var ute igår... Det var en helröd djävul på 6 år som hade ritat massor av teckningar med en häxa på 9 år och så var det ett lakanspöke på 8 år och till sist en Zombie på 10 år. Dom tillbringade ungefär 1 timme på att göra sig iordning och pysslade med allt dom kunde uppbringa, gav sig ut med sina teckningar och hade kommit överens om bus (vira toa papper runt handtaget och säga bööööö) om någon ville det. Med sig hade dom också färdproviant. Dom tackade nej om dom erbjöds "för mycket" godis och var ute i ungefär en timme då dom kom hem supernöjda.

Vad är det som är så anstötligt i det? På vad sätt är det tiggeri? Detta är ett av barns sätt att ha kontakt med vuxna som dom tycker är jättekul och som är små minnen dom plockar med sig. Hur ska barn göra i alla vuxnas världar? Gud vad inskränkta många är. Var glada att barnen tar kontakt, att dom fortfarande vill ringa på just er dörr. Dom gör sig så fina dom kan för att göra detta och vill dela sin glädje med er och så bemöts dom av "låt inte era ungar tigga hos mig". Patetiskt.

doktordog2010-10-31 22:35
Antal inlägg: 61

Barn ska inte vara ute och springa ensamma utan vuxna och ringa på dörrar såvida det inte är känningar. Vem vet vad det kan finnas för sjuka människor bakom dörren som de ringer på. Kan inte förstå föräldrar som tillåter detta. Oansvarigt. Som vanligt så ska det väl hända något först som ger rubriker i tidningarna innan folk fattar att det kan vara farligt.

sejmårr2010-10-31 22:49
Antal inlägg: 843

Mina grannars små barn kom och ringde på ikväll och frågade:
"Godis eller kaka"! Så Söta! Jag hade en skål godis beredd vid dörren, men var inte beredd på kak-delen!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?