Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 19 700 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-11-07 16:25 | |
![]() | Borzov: Now we are talking. Ska man dricka te ska det vara mörkt, starkt och hett och ge någonting i tillvaron. Som det dricks i arabvärlden. Ljusbrunt eller ännu värre grönaktigt blask med söta och feta tillsatser är europeiskt damgodis, somjag aldrig har förstått mig på. Kontentan är: kaffe är bäst. | |
| slånbär | 2010-11-07 16:26 | |
![]() | Det i särklass godaste teet jag vet är rött te med kaktus och apelsin. Finns hos välsorterade teaffärer i lösvikt och är otroligt gott. | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2010-11-07 16:27 | |
![]() | slånbär, låter intressant. Blir nog en tur till théboden igen snart. :D | |
| Ts lillsyrra - Ej medlem längre | 2010-11-07 16:34 | |
![]() | "Te ska vara starkt, svart och hett: hetare än kärlek, starkare än vänskap." Underbart uttryckt. :) Det ska jag ta med mig - trots att jag själv oftast håller mig till mina svagt-svaga (gröna mfl) théer. | |
| Creep | 2010-11-07 16:50 | |
![]() | Kaktus apelin... låter jättegott! | |
| Creep | 2010-11-07 16:51 | |
![]() | apelsin, såklart.... Mer tips på goda röda teer? | |
| Lillstölla | 2010-11-07 16:58 | |
![]() | Köpte 2 goda sorters röda teer i en underbar krydd och tebod för lite sen. Vanilj/jordgubb och persika/passion. Kanongoda. | |
| Creep | 2010-11-07 17:05 | |
![]() | Hmm... persika/passion låter gott, måste jag testa. Har lite svårt för vanilj i te... men det funkar med jordgubb? | |
| Lillstölla | 2010-11-07 17:10 | |
![]() | Creep: Vaniljsmaken är inte så framträdande så den är god ändå. | |
| mrperfect | 2010-11-07 17:23 | |
![]() | Om man är temissbrukare borde det heta Teofil. Jag gillar Earl Grey, Gunpowder, Söder Te och Lapsang Souchong för att ta några exempel. Jag låter tevattnet koka. häller på det genom en tesil och låter silen stå kvar i teet någon minut tills teet fått färg. Doppar ett par gånger innan jag tar ut tesilen. Ifall jag brygger te i kanna gör jag likadant, dvs då tar jag ut bautasilen sompassar i kannan. Ifall man gör p ådet engelska sättet och låter teet dra i 5 minuter så smakar det br Grvsyra, den risken finns också ifall man använder påste, då fälls garvsyran ut snabbare eftersom vattnet tränger i i minsta por i teet, det är ju så finfördelat i påsar, ju större blad desto bättre kvalitet. Det som man använder til påste är det små smulorna som blir över vid tetillverkningen, fast nu finns det påste som är gjort på större bald också, har glömt vilka som tillverkar det. Ifall jag använder tebladen mer än en gång så kallar jag det "smålandste" :D | |
| Ts lillsyrra - Ej medlem längre | 2010-11-07 18:47 | |
![]() | mrperfect Temissbrukarna har Teofilklubben. Thé-älskarna har Teomanklubben. ;) Välkommen med. :) - Och jag kör tydligen alltid med smålandsthé. ;) | |
| Lillstölla | 2010-11-07 18:55 | |
![]() | Japp, Teomaner är vi, inget annat. Och jag som då bor i småland har aldrig nyttjat "smålandste"..... Kan det ha med mina Östgötska rötter att göra mån tro:) | |
| smulgubbe | 2010-11-07 19:24 | |
![]() | Vi dricker nästan bara earl grey. Vi använder löste och kanna, återanvänder bladen en gång, ibland två gånger. Vi dricker te varje kväll och på morgonen på helgerna. Tillsammmans med smörgås. | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2010-11-07 19:28 | |
![]() | Lillstölla, jag bor i Västmanland och har heller aldrig druckit "smålandste". Det finns ju så många fler blad att nyttja, varför ge sig på de förbrukade? =) | |
| Lill-IT | 2010-11-07 19:29 | |
![]() | Jag har aldrig återanvänt te.. låter läskigt. *ryyys* | |
| Lillstölla | 2010-11-07 19:32 | |
![]() | LadySol: Ja jag håller med, ville bara påpeka att jag som smålänning faktiskt inte nyttjar "smålandste" och att jag protesterar å det bestämdaste för den mycket missvisande benämningen. | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2010-11-07 19:35 | |
![]() | Lillstölla - Men du är från Östergötland från början, eller hur? Då borde ju av naturliga skäl vara undantagen från småländska "brister", n´est pas? =) | |
| gottmix71 - Ej medlem längre | 2010-11-07 19:44 | |
![]() | Använda teblad flera gånger?? Låter inte så gott tycker jag.. möjligen om man vill ha svagare och svagare te.. :) påminner om en kompis föräldrar, som bryggde kaffe med den gamla sumpen kvar i filteret "för då behövde man bara ta ett nytt mått till 4 koppar kaffe"!!!! | |
| Lillstölla | 2010-11-07 19:49 | |
![]() | LadySol: Jo, rötterna i Östergötland men har bott merparten av mitt liv i Småland, och det smittar kanske, vem vet :P Dock skulle jag aldrig någonsin återanvända teblad. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-11-07 19:50 | |
![]() | Homeopathé? | |