Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade39
Mobilspel
Pågående19 384

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2010-11-23 19:04
Antal inlägg: 31064

Men han är inte speciellt gammal...

tipitina2010-11-23 19:04
Antal inlägg: 2687

Men HUR Sylvia?

Det måste finnas en rimlig lösning på ett sådant problem och det gör det inte. Hur skall kommunen kunna rättfärdiga att man bekostar det?

Och för övrigt så kanske du borde undersöka saker och ting lite bättre. Man kan inte grunda sin uppfattning på en dokumentärfilm endast. Det är INTE en bra tillvaro för hans djur.

krill_master - Ej medlem längre2010-11-23 19:08
Antal inlägg: 1576

det respekterar jag, och jag tycker det är skittrist öde för mannen.
jag har själv massa djur och kan tänka mig att han inte överlever länge med hälsan och livskvalitet utan sin livsstil och sina djur.
detta är dock inte skäl för att djuren skall få hållas så som de gjort en enda dag till, det är inte ok.

hoppas det dyker upp en lösning. det svåra är inte stallet, boxar, bädd etc...det är bara materiellt och inte heller särskilt dyrt för tre arbetshästar som ställer förhållandevis låga krav jämfört med tex ridhästar.
det svåra och allvarliga är den dagliga skötseln.

ett tips: kontakta närmsta jordbruksgymnasium, eller hästskötareutbildning och ta upp det med dem som praktiskt arbete schemalagt.

Lillstölla2010-11-23 19:09
Antal inlägg: 23831

Vad jag minns av den där dokumentären så var han väl sjuk och klarade inte av att ta hand om hästarna i den heller?

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-11-23 19:09

Jag grundar den inte bara på dokumentären utan på saker jag läst på sidan på Facebook och i gruppen som startades via Aftonbladet. Den som anser att den har nog information i frågan borde nog överväga en tripp till Råskog innan den uttalar sig. Jag medger att jag utgår från känsla här, det är det tydligen mer än 14000 andra som gör också.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-23 19:11
Antal inlägg: 4050

När det har gått så långt att han självmant inte kontaktar veterinär och hovslagare har man att göra med en person som antingen är förvirrad eller pank eller är rädd att ta dit personer som kan se att det finns brister att påpeka.
Det handlar ju inte enbart om att han inte orkar göra dagliga sysslor.

Lillstölla2010-11-23 19:14
Antal inlägg: 23831

Sylvia: Är det inte lite motsägelsefullt då att först säga att "Den som anser att den har nog information i frågan borde nog överväga en tripp till Råskog innan den uttalar sig" och sen medge att du utgår från känsla, för antar du inte har varit på gården heller. Och bara för att 14000 andra också gör det betyder det ju knappast att det är rätt!

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-23 19:15

14000 har nog haft fel förut.

Gautama2010-11-23 19:16
Antal inlägg: 6854

"14000 har nog haft fel förut."

Ja, vi såg ju hur det gick i valet:-)

zlipzten - Ej medlem längre2010-11-23 19:20
Antal inlägg: 1466

Facebook vimlar av ogenomtänkta grupper och namninsamlingar.

krill_master - Ej medlem längre2010-11-23 19:37
Antal inlägg: 1576

på tal om facebook hittade jag en annan tvärtomsituation som är skittragisk. en tjej som hade ett stall och höll benhårt på hästhållning och skötsel.

en brinnande buss parkerade intill och brände ner alltihopa för snart 3 månader sedan och gjorde alla djuren bostadslösa utan foder och skötselmöjligheter. länsstyrelse och polis vädjar men bussbolaget frånsäger sig allt ansvar och vägrar hjälpa till eller ersätta.

länkar från:

www.jawas.se/

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-23 19:43

Det fåniga är väl att ni kallar det byråkrati att lägga sig i när djur har legat i sin egen avföring.

Hjälp gärna farbrorn att behålla kontakten med hästarna. Klanka på myndigheten är helt rubbat såvida det inte finns något som tyder på att de har fel i sak.

ANDERStG2010-11-23 19:44
Antal inlägg: 7560

"Den moderna tiden vs det genuina. Jag vill att det genuina skall få överleva lite till."

Nostalgiserande. Samma natur som ni såg i dokumentären går fortfarande att uppleva. Vill ni se morgonsol i en skogsglänta? Gör det. Att bruka jorden på gammalt vis får man också pröva på här och där. Hjälp till att hålla igång artrika ängar genom att slå gräset med lie. Eller starta en bok på facebook om ert inre tomrum.

ANDERStG2010-11-23 19:46
Antal inlägg: 7560

*starta en grupp

bj-olle2010-11-23 19:50
Antal inlägg: 3350

på tal om folk som haft fel förut är det kanske dags att lugna ner oss lite innan den här tråden spårar ur, med oegentligheter och personangrepp...

den är ju inte som att gubben har glömt bort att han har hästar, de står ju inte som skelett och kollar postkodlotteriet. jag tror att alla har rätt här. karl är en symbol, men han behöver lite hjälp.

(usch vilken mes jag är :( )

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-23 19:51

"Hjälp till att hålla igång artrika ängar genom att slå gräset med lie."

Det gör jag :)

Tycker inte kulturarvet är så intressant i hans fall. Så bor jag inte i Sthlm heller.
Det är mer hans speciella förhållande till djuren, vilket jag tyvärr tror att många fler av de som åläggs med djurförbud också har.
Djurrättsmänniskor kan frivilligt hjälpa personer som tar på sig för mycket. Känner folk som samlar in pengar och ger till galna kattanter. Fast då är de där själva och ser till att alla djuren får riktig vård.

bj-olle2010-11-23 19:53
Antal inlägg: 3350

det vore ju nästan en ännu coolare symbol om folk gick man ur huse med ett uns av konstruktivitet för en gångs skull. hmpf!

(känner mig snäppet tuffare)

zlipzten - Ej medlem längre2010-11-23 19:57
Antal inlägg: 1466

När jag blir lite äldre ska jag bli en galen kattant och kulturarv.

Seriöst skulle jag kunna bidra både praktiskt och ekonomiskt till att djur får ha det bättre (gör även så, faktiskt).

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-23 20:01

Vad är det som är oegentligheter? Enligt dokumentet har hästarna legat i gödsel, jag skrev avföring för att de som inte vet vad gödsel är också skulle förstå.

Mina spekulationer om varför han inte tillkallat veterinär är såklart bara spekulationer. Det står dock att han inte kontaktat dessa trots att det fanns behov.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-11-23 20:02

Lillstölla: Jag menar att ingen av oss vet nog mycket - det var lika gärna adresserat till mig. Jag har heller aldrig utgett mig för att veta, men hade det på sidorna jag läst låtit som kvalificerad vanskötsel så hade jag gått emot känslan.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?