Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 4 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 18 777 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| blåhund - Ej medlem längre | 2010-12-02 22:58 | |
![]() | Med massor,massor av rött italienskt vin,vitlök och tomatpure (plus såklart nötfärs,lök och tomater och sånt).Näe, vad hungrig jag är nu! | |
| äadlkfw | 2010-12-02 23:06 | |
![]() | Jag reagerade också på all ketchup. Jag visste inte att det användes i matlagning, känns lite läskigt. Sen tycker jag att man tar ihjäl vitlök om man pressar den. Tycker om att hacka i den i slutet, eller kanske suga på en rå klyfta. | |
| juliana86 | 2010-12-03 00:25 | |
![]() | Gör ju olika varje gång... Men ananas är ett hett tips att ha i! ;) | |
| maarieell | 2010-12-05 19:06 | |
![]() | Köttfärs, grädde, lök, champinjoner, vatten, soya, en halv chili, vitlök, peppar, salt, köttbuljong, krossade tomater och ibland en gnutta curry och inlagd paprika. | |
| SkySpy_ | 2010-12-05 19:10 | |
![]() | Köttfärs, krossade tomater, kalvfond, grädde, chilisås, vitlök, peppar, lök. Lite mejram. | |
| Dino78 | 2010-12-05 19:58 | |
![]() | Att folk ska vara rädda för lite ketchup? Och bli alldeles förfärade över att det används i matlagning? Vad ska det annars användas till?? Själv har jag hellre chilisås eftersom jag vill att det ska smaka ganska starkt. Mycket oregano och en liten gnutta curry vill jag med ha i. Annars är det, förutom köttfärsen, krossade tomater och gul lök som jag har i. Och creme fraiche. Denna rätt är ju något som alla gör efter eget tycke och smak. Godaste jag nånsin ätit är dock min fasters mans...han är italienare och ur han gör sin är hemligt. Hur som helst är den så jävla god att man ösnkar man var ditbjuden på mat oftare :-D | |
| minuz | 2010-12-15 22:20 | |
![]() | VArför gör nästan alla sin på vatten? Det är inte så gott. Det ska vara vispgrädde i............... Vispgrädde Färs salt peppar paprikapulver curry, ett uns grillkrydda vitlök lök ketchup Det var nog allt. Och den är godast enligt mina barn och deras kompisar. | |
| numsan | 2010-12-16 13:20 | |
![]() | Viktigaste ingrediensen är honung! (alternativt socker som caughtbock använder eller sirap som också funkar) Folk glömmer ofta sötman i mat som gör att smakerna balanseras och lyfts fram. Sen är jag ju definitivt ett fan av svamp i quornfärssås. | |
| slånbär | 2010-12-16 13:32 | |
![]() | Det är väl iof inget fel att använda ketchup om man nu vill det men om du frågar folk som jobbar med mat speciellt finkockar så är ketchup näst intill ett fult ord. Själv skulle jag aldrig använda ketchup i någonting. En riktig köttfärssås ska innehålla tomater (kan gå med krossade om det är ett bra märke) köttfärs, mörk oxbuljong, oregano,basilika,vitlök,l ök,lagerblad en skvätt vinäger ,lite råsocker och framförallt rött vin. Den ska koka länge för att bli bra. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2010-12-16 13:35 | |
![]() | Köttfärs görs av rester och det vad man har förtillfälligt i kylskåpet! Överraskningar när de som är bäst! Recept är för apotekare och trollkarlar....... | |
| Betty29 | 2010-12-16 13:40 | |
![]() | Röd lök, salsasås, senap, buljongtärning, creme frach, lite tomatpure, vitlök, soja :D Supergott :D | |
| Betty29 | 2010-12-16 13:42 | |
![]() | Köttfärs med såklart, men de förstod du säkert :P | |
| ElinHelena | 2010-12-16 14:04 | |
![]() | Köttfärs, champinjoner, creme fraiche, soja, sweet chili sås - mumma! | |
| Bettanse | 2010-12-16 14:23 | |
![]() | Älgfärs, majs, linser och vita bönor, ketchup och en knivsudd honung. Kryddorna är mejram, salt och svartpeppar. Honungen använder jag i nästan allt. | |
| ElinSundin | 2010-12-16 14:29 | |
![]() | Köttfärs, lök, vitlök, champinjoner, buljong, rödvin, krossade tomater, kryddor, morötter och lite grädde på slutet! Mumma :) Har jag inte vin hemma brukar jag slänga i 1-2 matskedar dijonsenap! | |
| Vixen | 2010-12-16 14:36 | |
![]() | Först tar jag en fram några kilo kött och maler i köttkvarnen. På med tre stekpannor, bryn allt köttfärs och vänd ner det i en STOR kastrull. Finhacka tio lökar riktigt fint, stek mjuk med smör - och sen i kastrullen. Sen häller jag i ca 8 tetror krossade tomater och kokar upp och kryddar med timjan, oregano, svartpeppar och salt. Sjud alltihop i minst 45 minuter, helst längre. Riv ett gäng morötter och häll i, det ger sötare smak. Och gärna lite finhackad rotselleri. Köttfärssåsen räcker sen till ca 20 middagar för fyra portioner, bara att frysa in och ta fram! Världens bästa mat som går att äta till allt och variera i en oändlighet. Och bäst av allt - helt utan konstiga tillsatser, konserveringsämnen och smaksättare! | |
| Captain76 | 2010-12-16 14:36 | |
![]() | Hacka gul lök, röd lök, vitlök och gärna också det gröna från purjo. Fräs i olivolja. Blanda i en klick sambal oelek, heinz chilisås, salt, grovmalen svartpeppar och ett par nypor socker. Ställ åt sidan och bryn blandfärs, blanda ner lökfräset, slå på ett par burkar med med krossade eller hela tomater. Låt puttra länge. Eller så gör man det klassiska italienska receptet på pasta bolognese. Italienarna tyckte att alltför många av "deras" maträtter misshandlades svårt så de har jobbat lite för att ta fram "officiella" recept, så traditionella som möjligt. Själv har jag provat detta recept som Italenska köksakademien deponerade vid Bolognas handelskammare. Inte som "vanlig" köttfärssås - men alldeles enastående gott! 300 gr. Nötfärs (den delen av djuret som är närmast magen) 150 gr. bacon’ 50 gr. morot (gul) 50 gr. selleri 50 gr. gul lök 5 matskedar passerade tomater 1/2 glas vitt eller rött vin 1 glas standardmjölk Om färsk mjölk direkt från kon används, rekommenderas att gräddskummet på ytan tillsätts. Fräs baconet, skuret i tärningar och sedan skuret med halvmåneskära, i ett lerkokkärl. Tillsätt grönsakerna, fint skurna med halvmåneskäran. De skall långsamt ”smältas”. Tillsätt nötfärsen, och rör tills det brynts; tillsätt sedan vinet och tomaterna som spätts med lite buljong. Låt puttra cirka 2 timmar, tillsättandes mjölken allt efter som, samt smaka av med salt och svartpeppar. Servera! //J Källa: www.gennarino.org/ragu.ht m | |
| Fazilja | 2010-12-16 14:36 | |
![]() | Absolut ingen ketchup. Krossade tomater på burk. Quornfärs istället för färs. Lite majs eller äpple i. Jättegott. | |
| kolbjörn | 2010-12-16 14:43 | |
![]() | Riv ned morötter i såsen. Gör du det kan du inte misslyckas. Ingen ketchup. Däremot kan man röra i lite taco kryddmix. | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2010-12-17 13:15 | |
![]() | Ätlig.. | |