Spelrum
Giraffen46
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade85
Mobilspel
Pågående19 104

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Delicious - Ej medlem längre2012-02-07 22:08
Antal inlägg: 11661

Jag är bara lite uttråkad :)

Tycker mer att det vore konstigt om en sån himlakropp inte hade någon påverkan på jorden och dess invånare. Då menar jag inte av övernaturliga slag, men människor kan verka övernaturliga så konstiga som dom kan vara ;)

sirugo - Ej medlem längre2012-02-07 22:11
Antal inlägg: 83

Klart Månen påverkar oss, men frågan är bara hur stor andel som är vidskepelse och hur stor andel som följer naturlagarna. Det går snabbt troll i många fenomen eftersom folk i allmänhet verkar ha lätt för att se saker som inte finns.

älskarSiri2012-02-07 22:13
Antal inlägg: 98

Människorna? Här i forumet? Duu...jag tror nog att det finns en hel del ufos också här. Tror du inte det? Är väl ett ypperligt sätt för dem att kunna (på)verka så här lite "bakom kulisserna". ;D

Nä. Nu, sova.

älskarSiri2012-02-07 22:29

Eh. Bara en sak till. email, hängde du med nu; alla vita lakan är alltså döda spöken. Sov aldrig på såna så slipper du mardrömmar.
Godnatt.

rutan6 - Ej medlem längre2012-02-07 22:55
Antal inlägg: 1066

månens dragningskraft flyttar ju hav! En stor del av vår kropp består av vatten. Klart vi påverkas!

Birgerkung - Spelvärd2012-02-07 23:03
Antal inlägg: 2392

Många nämner att det är månens dragningskraft som påverkar kroppens vätskor. I så fall borde vi vara galna varje natt (eller dag ibland) eftersom månen ständigt passerar över våra huvuden. Den är inte närmare oss när det är fullmåne. Månfasen beror bara på hur solljuset faller på den.

Det känns också lite konstigt att bara kroppens vätskor skulle utsättas för dena extra gravitationskraft. Vad är det för gravitation som bara påverkar vätskor?

Utveckla gärna detta!

ektis - Ej medlem längre2012-02-07 23:04
Antal inlägg: 4505

klart man påverkas. eller jag gör iallafall.
blir lite arg, jättehungrig och får svårt att sova.

rutan6 - Ej medlem längre2012-02-07 23:15
Antal inlägg: 1066

jag är lite galen varje natt, och dag med ibland... =)

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-07 23:34
Antal inlägg: 37631

Del,tack för kalendern :)

Lelope2012-02-07 23:50
Antal inlägg: 2

Tja... vad ska man tro... men nog tror jag allt att det påverkar!

Vi har två söta små prinsessor som oftast är oroliga på nätterna och kommer springande till oss... så vi kör rundgång o cirkus här på nätterna för att få i hop det och häromkvällen hade jag fått äran att sova i egen säng... dock kunde jag inte sova utan låg snurrande o sömlös tills jag själv gick in till min dotter och gosade ner mig o lyssnade på hennes lugna andetag... då kunde jag somna! =)

Dagen efter blev jag upplyst att det var fullmåne... kan vara så att jag är van att ha en lite sussande ängel bredvid mig, men det var inte första gången jag legat sömnlös för att dagen efter fått höra att 'det var ju fullmåne inatt'

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-02-08 09:59
Antal inlägg: 633

> email .... Du skrev - Mja... menustrationscykeln är väl på 28 dagar medans måncykeln ligger på 29,53059 dagar.

Du avfärdar månens påverkan som humbug och häxerier. Men, för att ditt påstående ska vara någorlunda beaktansvärt så måste du till att börja med räkna med lika många decimaler både när det gäller menscykeln och måncykeln! Det finns inget värde i att jämföra en ungefärlig siffra med en exakt.

Jag har inte läst igenom hela tråden men jag undrar om du har någon förklaring på ebb och flod? Tror du inte det fenomenet heller har någon påverkan ifrån månen?

Det låter snarare som om att det är du som har lite föråldrad syn på det hela, inte vi andra som förstår att det finns ett samband mellan diverse olika saker. Ditt resonemang påminner lite om hur man resonerade då man var säker på att jorden var platt!

älskarSiri2012-02-08 10:37

Birgerkung - Spelvärd 2012-02-07 23:03
"Många nämner att det är månens dragningskraft som påverkar kroppens vätskor. I så fall borde vi vara galna varje natt (eller dag ibland) eftersom månen ständigt passerar över våra huvuden."

Är vi inte det då?
Allvarligt. Vilket tycker du överväger i världen, klokskaperna eller galenskaperna? Måånga gånger skulle jag vara benägen att hävda att det nog mer lutar åt det sistnämnda.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-08 11:06

Vi är galna alla dagar året om utom när det är mån för murkelse

wildman2012-02-08 11:09
Antal inlägg: 3860

Många nämner att det är månens dragningskraft som påverkar kroppens vätskor. I så fall borde vi vara galna varje natt (eller dag ibland) eftersom månen ständigt passerar över våra huvuden. Den är inte närmare oss när det är fullmåne. Månfasen beror bara på hur solljuset faller på den.

Det känns också lite konstigt att bara kroppens vätskor skulle utsättas för dena extra gravitationskraft. Vad är det för gravitation som bara påverkar vätskor?

Utveckla gärna detta!

Känner mig också väldigt skeptisk till denna förklaringen.
Så jag ställer mig likaledes tvivlande till just detta.
Om det finns någon förklaring så tror jag möjligen det är ljuset som påverkar.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-08 11:46

jag tror inte att det går att förklara,det är som att förklara förstånd ,man vet att det finns

älskarSiri2012-02-08 11:59

Shit! Glömde smilisen i förra inlägget. ---> ;)

Men hur som så vet jag inte riktigt om det vore rimligt att skylla månen på all galenskap som finns (om nu någon skulle vilja göra det). :P

"Om det finns någon förklaring så tror jag möjligen det är ljuset som påverkar."

Det har jag ganska svårt att tro. En lite för enkel förklaring...

Pandina2012-02-08 12:13
Antal inlägg: 727

I natt var det fullmåne och jag sov som en stock. Hade varit uppe sedan 7 på morgonen och igång hela dagen tills 9 på kvällen.

I söndags var det inte fullmåne men jag sov inte alls bra, vände och vred på mig. Hade varit en rätt lugn dag.

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-02-08 12:14
Antal inlägg: 633

> Gravitationen och relativitetsteorin ÄR krångligt wildman :)

Relativitetsteorin är en fyskikalisk teori som vände upp och ned på fysiken för 100 år sedan. Den stred så totalt mot allt sunt förnuft så många vägrade tro på den. Om du googlar lite så hittar du hur mycket som helst att läsa om den, så kanske det klarnar lite för dig ....

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-08 12:17

älskar siri,tror ingen vill skylla någon galaenskap på månen

wildman2012-02-08 13:00
Antal inlägg: 3860

Den största invändningen jag har mot att gravitationen skulle ha med saken att göra är att fullmånen inte har med månens avstånd till jorden att göra. Månen passerar som birgerkung sa varje dag förbi oss (ibladn närmare och ibladn längre ifrån). Så därför så borde just det fenomenet rimligen inte ha någon korreralation med fullmånen. Den största gravitationen borde vi ha när vi har en solfömörkelse, så solen och månen samverkar för maximal gravitation. Visst är gravitation och relativitetsteori krångligt, men jag har nog läst tillräckligt med fysik och matematik i mina dagar för att inte vara helt lost inom det området VonSchnygg :-)
Och annasr är just en kropps dragningskraft på en annan kropp är åtminstone rent empiriskt ganska enkelt att påvisa...

älskarSiri. Om det inte är ljuset, vad tror du då att det är? För gravitationseffekten är inte rimlig att anta eftersom den inte stämmer överrens med full/nymånefaserna.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?