Spelrum
| Giraffen | 53 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 73 |
Mobilspel
| Pågående | 18 942 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Träsmak | 2011-06-21 23:19 | |
![]() | avundsjuka är allmängiltigt, inte bara svenskt. | |
| Minta | 2011-06-21 23:21 | |
![]() | Det håller jag med om, det borde enbart vara ett mått på kunskaper. Men jag undrar ändå vilken effekt det har på invandrarbarn som kanske slås ut från skolsystemet från början genom att inte känna sig tillhöriga. | |
| Minta | 2011-06-21 23:21 | |
![]() | Svar på Måns_Es inlägg. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-06-21 23:27 | |
![]() | Minta>> ja, lite engelska kunde dom, men det var inte dom som lärde mig och fixade mina betyg. Det är inte betygskraven i sig som är för hårda, det är som Måns E är inne på ofta subjektiva värderingar som gör att det går snett. Och för att sporra någon att lära sig mer är det (enligt min mening) helt fel väg att gå att sänka kraven. Som exempel: min första termin på läkarutbildningen hade vi en svår kurs i cellbiologi, varav tre fjärdedelar av klassen inte klarade målet på 75% rätt på tentan. Kursledningen sänkte då kravet till 67% så att kursmålet på 80% godkända studenter uppfylldes. Bra för den enskilda individen som plötsligt blev godkänd, ja. Men rätt tänkt i det stora hela? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-06-21 23:29 | |
![]() | Det finns dokumenterade studier som visar på att engagerade föräldrar bidrar till att barn får högre betyg. Sen undrar jag vad det spelar för roll. Richard Branson (ägare och grundare av bland annat Virgin) hann aldirg gå färdigt skolan för att hans emperium började ta för stor plats. Einsteins mattelärare idiotförklarade honom.etc etc. Betyg är väl bra, men det är bara ett verktyg för att nå en hållplats. | |
| Minta | 2011-06-21 23:30 | |
![]() | Jag menar inte att man ska sänka kraven generellt t..ex. som i det fall du beskriver, jag tänker på barn som kommer hit, de skulle kunna få en tid på sig utan betygskrav att få en viss svenska med sig. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-06-21 23:30 | |
![]() | >>Det finns dokumenterade studier som visar på att engagerade föräldrar bidrar till att barn får högre betyg. Det köper jag, men föräldrar kan vara engagerade oavsett inkomst. | |
| Minta | 2011-06-21 23:32 | |
![]() | Tvålis, betyg är ju också en inträdesbiljett till de jobb man skulle vilja ha och valfrihet i livet. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-06-21 23:32 | |
![]() | Minta>> Ja, det köper jag också, att vara undantagen betygskrav en tid. Men inte olika system för betygsättning, eller olika krav för samma betyg. Betyget i sig är ju i praktiken inte så intressant, och ännu mindre så om det kan stå för helt olika kunskaper. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-06-21 23:34 | |
![]() | Kunskap, och framförallt att man kan påvisa den, är väl mer värt som inträdesbiljett än betyg? I alla fall vad gäller jobb. | |
| Minta | 2011-06-21 23:35 | |
![]() | Det var så jag menade. | |
| Minta | 2011-06-21 23:36 | |
![]() | Ja, betyg i meningen kunskap. Det är ju det enda sättet att mäta kunskap på nu vad jag vet. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-06-21 23:36 | |
![]() | Minta, ja betyg är en inträdesbilett. Ja- jag vill att mina barn ska ha bra sådana. Men jag vill hellre att dom passionerat ska älska vetenskap. | |
| Minta | 2011-06-21 23:37 | |
![]() | Jag tror att bra betyg ofta ger en inträdesbiljett också till att hitta det som är ens passion och få hålla på med den. Man har fler valmöjligheter. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-06-21 23:39 | |
![]() | Betyg kan alla fixa. Passion för kunskap däremot. Det är svårare. | |
| Minta | 2011-06-21 23:52 | |
![]() | Det är synd att så många börjar skolan med en passion för att lära och att de tappar den. | |
| magnusito | 2011-06-22 09:53 | |
![]() | Det finns en knepig inställning som graserar här som är i linje med "What doesn´t kill you make you stronger". Vi ska överhuvudtaget inte tala om strukturer och samhälle längre, bara om att var och en ska kämpa och lyckas man inte så får man skylla sig själv. Berättelserna är oändliga och sker öppet, som vittnen över hur man med tomma händer gick från inget till succe. Jag tror det är en långt pågående process i linje med att vi ska bli passiva och ickekrävande. Den stora massan ska finnas som ett underlag och "fond" som de lyckade kan ta avsats ifrån. | |
| meimse | 2011-06-22 12:56 | |
![]() | Hur lyckades Louca motivera, en till synes hopplös klass, att börja plugga? Vad har han för extraordinära kvalitéer? Hur lyckades han vända eleverna från passivt till aktivt lärande? Förmåga att se och tro på varje individ? Så gedigen kunskap i sitt ämne att han kunde anpassa sin undervisning, efter varje elevs verklighet? | |
| Minta | 2011-06-22 13:43 | |
![]() | Han var engeagerad i och kunde se varje elev och kunde möta han/henne på dess nivå med respekt. Han hade inga kelgrisar och inga styvbarn (tror jag). | |
| magnusito | 2011-06-22 13:58 | |
![]() | Haha, är det Per-Albin du citerar, Minta? Eller var det Hjalmar...? | |