Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade17
Mobilspel
Pågående19 577

Forumkategorier

Användare Inlägg  
EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-10-02 22:21
Antal inlägg: 493

Lillot - "ett samfund som inte ser alla människor som likvärdiga"?? I Bibeln konstateras att människan är skapad till Guds avbild - "...till man och kvinna skapade Han dem..." och i äktenskapet är det meningen att Gud, i görligaste mån, ska avspeglas.
Nu har Sv. K:n, av opportunistiska skäl ändrat definitionen av äktenskapet och därmed, även i det fallet, sagt adjö till Bibelns utsagor. Om dina vänner i.st. väljer en borgerlig ceremoni så står det dem fritt men varför skulle nu kyrkorna tvingas att omtolka Bibeln för att bli PK? Starta en egen "kyrka" i.st.f. att tvinga de existerande att erodera sitt innehåll och sin substans!
Det handlar alltså inte ett dugg om likvärdighet utom om trohet mot budskapet och uppdraget som man i sin tur naturligtvis kan tycka vad man vill om.

anden6662011-10-02 22:26
Antal inlägg: 143

Hur kan Han gud skapa en avbild av sig själv som både är en man och en kvinna? Lite skillnad på könens, kroppens etc. utseende där. Är gud hermafrodit?

nyckelpigan_2011-10-02 22:40
Antal inlägg: 543

Trodde att kyrkan skulle hjälpa när man var utsatt i livet och finnas till. I alla fall för barnen! Icke sa nicke! Trots att jag hörde av mig till dom 3 gånger så fick vi ingen hjälp överhuvudtaget!

Detta var när barnens far dog 37 år gammal och barnen var då två och tre år. Sedan dess är jag inte med i Svenska Kyrkan.

Tro eller inte tro var det inte fråga om här utan en Kyrka som finns till när den verkligen behövs!

Så dåååååååååååååååååligt!

Tjoskar2011-10-02 22:42
Antal inlägg: 37

Jag hoppade av Svenska kyrkan i våras efter att ha varit inaktiv där under mina 21 år i livet, bortsett från att jag döptes där, vilket jag inte hade något att säga till om.
Istället har jag börjat spå i kaffesumpen för vägledning i livet.

Lillot2011-10-02 22:44
Antal inlägg: 136

EpsilonNoll - Du är säkert betydligt mer påläst när det gäller Bibeln än vad jag är. Men vi har vår åsikt och andra har sin. Ingen saknar oss i kyrkan och vi saknar inte den.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-10-02 22:44
Antal inlägg: 1019

Quicka: "om vi nu fortsättningsvis får gå dit pga. alla invandrare som inte anser detta lämpligt...". ÄR det så? Varför skulle det inte vara lämpligt?

Quicka2011-10-02 22:51
Antal inlägg: 644

De flesta muslimer sätter ju stopp för svenska ungdomar att gå dit på skolavslutningen, de kallar de för diskriminering mm. Visste du inte det?

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-10-02 23:17
Antal inlägg: 493

Lillot - visst, du har alldeles rätt i det. Bara tycker att Sv.K:n håller på att urholka sitt existensberättigande. Ulf Lundell sa/skrev en gång;... synd att kristendomen som är en sån dynamisk och livfull tro ska vara så indränkt med malmedel... Numera är inte ens det sant vad beträffar Sv.K:n.
Men kristen kan man ju vara i vilket fall och det får man vara glad för!

klantglenn2011-10-03 00:05
Antal inlägg: 316

vansinne att vissa tycks tro att det är "de flesta muslimer" som sätter stopp för svenska (finns det inga svenska muslimer månne?) ungdomar att gå i kyrkan på skolavslutningen.
snarare är det så att stoppet för obligatoriska skolaktiviteter i kyrkomiljö kommer från politiskt korrekta kommunpolitiker. ändock är det ett fullt rimligt beslut; om jag, som är ateist, hade barn, skulle jag definitivt motsätta mig obligatoriska skolaktiviteter i kyrkan med omnejd.
skolans aktiviteter ska vara öppna för alla, oavsett tro, eller brist på densamma.

zezzo - Ej medlem längre2011-10-03 00:49
Antal inlägg: 256

japp. med. bra klubb jue.

zezzo - Ej medlem längre2011-10-03 01:09
Antal inlägg: 256

'Istället har jag börjat spå i kaffesumpen för vägledning i livet.'

du, skippa mörkrost om du vill ha en ljus framtid. *tipsar om*

Phuvän2011-10-03 02:47
Antal inlägg: 1

Kan bara säga att kyrkan är ett ställe som man kan gå till både som vuxen och barn. Rogivande och stilla. Betalar gärna till svenska kyrkan istället för att betala till någon moske eller annat. Kyrkan är dessutom en ganska stor arbetsgivare. Tänk på det innan ni går ur.

Belle1 - Ej medlem längre2011-10-03 14:42
Antal inlägg: 70

Jag är med, dottern också men maken har gått ur.

lillmandel - Ej medlem längre2011-10-03 15:44
Antal inlägg: 42

Jag vet inte om det är någon skillnad på troende och religös; men visst kan man vara troende/religös utan att vara medlem i vare sig Sv Kyrkan eller någon annan religös organisation? För en del kan det vara rent ekonomiska skäl som gör att man väljer att stå utanför den organiserade formen av religionsutövning som alltid är förknippad med något så profant som pengar! Gud nåde den som inte betalar!

BTW, när en vän och nyligen pensionerad kollega till mig gick bort för ett tag sen kom en representant för föreningen Humanisterna och ställde frågor om den avlidne så att man kunde ordna en ljus och högtidlig begravning utan kyrkans inblandning.

Delicious - Ej medlem längre2011-10-05 15:19
Antal inlägg: 11661

Ni som gått ur kyrkan; Firar ni jul och påsk?

Rooty2011-10-05 15:28
Antal inlägg: 647

Delicious: Du som inte är hednisk (och det vet jag ju iofs inte), men firar du midsommar? ;)

Delicious - Ej medlem längre2011-10-05 15:34

De där traditionerna makes sense i alla fall.

Delicious - Ej medlem längre2011-10-05 15:35

Midsommar, valborg..

Rooty2011-10-05 15:51
Antal inlägg: 647

Ja, jag var bara lite dryg. Och jag håller med dig. Kristna traditioner är sällan vettiga.

Delicious - Ej medlem längre2011-10-05 15:53

Om man inte är kristen ja.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?