Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 616

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2011-11-11 16:27
Antal inlägg: 9699

Jag är som le-lou. Besväras av att känna andras dofter. Men det är oftast den mänskliga doften som får mig att rygga tillbaka. Djur är inte samma sak.
Jag måste verkligen tycka om någon för att kunna acceptera att det luktar hårbotten. Som mig själv.

Jag tror det är svårt att förstå folk med bra näsa om man inte själv har det. Vi är nog mer lättäcklade generellt eftersom vi känner alla nyanser och även vaga dofter.
Jag blev anklagad för att vara gnällig och petig när jag var tonåring och åt hemma eftersom jag inte stod ut med vissa livsmedel som hade tagit smak av något i kylen eller i skåpen.
Då fick jag lära mig att det är äckligt att äta, till skillnad från le-lou :)

Klungan2011-11-11 19:36
Antal inlägg: 394

Svettlukt är väl inte "den egna lukten"? Och nä, jag känner bara min lukt i kläder i främmande miljö

Resurrection - Ej medlem längre2011-11-11 19:49
Antal inlägg: 11463

vems lukt är svettlukten i så fall?

apbur2011-11-11 19:52
Antal inlägg: 9699

Det är när man försökt få bort den egna lukten som den egna lukten framträder fattar du väl!

Resurrection - Ej medlem längre2011-11-11 19:54
Antal inlägg: 11463

doh!

Tvålis - Ej medlem längre2011-11-12 00:54
Antal inlägg: 4429

Jag känner all lukt/doft. Utmärkt i vissa sammanhang som vid vinprovningar, fruktansvärt i sammanhang som mat som håller på att vända till sämre kvalitet. (Äldre än så blir det aldrig här.)

Jag har en egen doft och jag luktar illa ibland. Mina barn doftar och luktar till och från.

Intressant är att jag uppfattar lukt tidigare från min mans dotter, trots att jag älskar henne djupt, tidigare än från mina töser.

Faktum är att doft och lukt är två helt olika saker. Doft är något man förnimmer. Lukt tar överhand.

Jag kan komma ihåg allt på doft och lukt. Världens coolaste sinne.

rutan6 - Ej medlem längre2011-11-12 01:25
Antal inlägg: 1066

doften (näsan) är det sinne som tröttas fortast. Vi känner ju bara dofter en kort stund. Gå in i en ladugård eller svinstia och det är klart du reagerar men efter en kort stund tänker du inte på det men hörsel, syn, känsel kan reagera länge. Därför kan folk gå och lukta både svett och skit utan att märka det. Flera har skrivit att de känner om de luktar svett och nyduschat och det är ju självklart men vår normala kroppsodör är vi vana med och den tror jag inte gemene man känner eftersom den är hos oss hela tiden.

trovik - Ej medlem längre2011-11-12 01:29
Antal inlägg: 191

Hur agerade människor förr i tiden? Jag tror att detta är ett modernt fenomen att haka upp sig på.

Bara för att folk gnäller över dofter på internet ska kontemplera att inte duscha på 2 veckor.

carlmartin - Ej medlem längre2011-11-12 02:02
Antal inlägg: 4590

folk har fått luktsinnet tillbaka efter rökförbudet :)

annakarineli2011-11-12 17:44
Antal inlägg: 2519

Jag känner vanligtvis inte min egen doft, men en varm sommardag när huden blivit varm -utan att vara svettig känner jag den. En sötaktig doft som luktar rätt gott faktiskt! :)

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?