Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 621 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-12-21 11:19 | |
![]() | Jag utgår från vad trådstartaren skriver. | |
| le-lou | 2011-12-21 11:20 | |
![]() | källa på att de var släkt? :) Seriöst. För mig är talang att man har fallenhet för något särskilt och jag tror i grund och botten att det handlar främst om mentala kapaciteter. Hur man tar till sig träning av något, oavsett vad det handlar om. En viss person tar emot matematik på ett annat sätt än vad jag gör tex, för mig framstår siffror som en enda röra och då ska man veta jag är praktiskt taget född i en matematikersläkt. Vad de har slitit med mig, sedan jag var liten och försökt få mig att förstå. Jag begrep inte ett dugg faktiskt, som jag ser det så har jag inte den mentala kapaciteten att tillgodogöra mig den träningen på samma sätt som min bror tex som lyste i matte, han hade det extremt lätt för sig. Hur kan det komma sig? Jag har inte talang för matte, det står fullständig klart på alla sätt och vis. Han hade det. På samma vis tror jag det förhåller sig med sporter och liknande, man måste ha ett sinne som tar emot träningen på ett annorlunda sätt, en inre bild - kalla det vad ni vill som hanterar träning, övning av något, hur vi tar emot information, hur motivation drivs hos var och en osv. Och hur sinnet arbetar är både unikt hos varje individ och medfödd, det är jag helt övertygad om. Sen finns det de här skillnaderna rent kroppsligt, män och kvinnors kroppsliga skillnader, som gör att män tävlar för sig och kvinnor för sig i sporter tex. Det är en självklarhet, och att häva något annat är bara korkat. Det har ju att göra med muskemassa osv. | |
| Y MALMSTEEN | 2011-12-21 11:24 | |
![]() | Det har gjorts diverse tvillingstudier dar man studerat IQ, intresse, psykiskt valmaende etc. pa enaggstvillingar som vaxt upp franskilda och ovetandes av varandra. Resultaten har, i manga fall, visat identiskt IQ, samma intressen, valdigt likt psykiskt valmaende osv. Har inte en lank till studierna, men googla och kolla om du vill ha bevis. Det ar det mest konkreta beviset pa genetikens vikt i formandet av en individ. | |
| le-lou | 2011-12-21 11:24 | |
![]() | "Så, du menar att båda systrarna är enäggstvillingar och har identiskt samma längd, kroppsstruktur, muskelmassa osv? Att de har exakt samma intellektuella och emotionella begåvning? De har exakt samma koordinationsförmåga och lika snabb lärningsförmåga? " Det där är ju talang för mig. Särskilt den mentala kapaciteten, eftersom bägge ser typ exakt likadana ut och man skulle kunna tro till utseendet att de är tvillingar ja..... den ena har mer talang för sporten än den andra - helt enkelt har hon bättre förutsättningar, på några fler plan, främst det mentala. Hon behöver inte träna lika mycket som sin syrra tex för att vara bäst. Det är ju det som är talang. | |
| Zaskia - Ej medlem längre | 2011-12-21 11:39 | |
![]() | Talang finns. Man kan som exempel inte bli en bra pianist utan talang. Man kan öva upp en viss färdighet, men det finns en begränsning. Detta gäller ju inom de flesta områden. | |
| Y MALMSTEEN | 2011-12-21 11:40 | |
![]() | Jag maste papeka att en debatt angaende huruvida talang finns eller inte hor hemma i ett mellanstadieklassrum. Till och med en "finns gud?"-debatt ar vettigare. | |
| Aquila1 | 2011-12-21 11:49 | |
![]() | Har inte läst alla inlägg, tänker man att alla föds med samma förutsättningar som en "tabula rasa"? Locke beskrev det 1689, nog har vi väl kommit en bit längre inom forskningen sen dess? | |
| ANDERStG | 2011-12-21 12:18 | |
![]() | le-lou: Så du drog bara till med något? Det är brukligt på internet, men hade du någon förklaring varför det stöder arvstesen? Enligt det du säger om tvillingarna så framhåller du att det finns en medfödd "talang" som inte har med generna att göra. Du kanske borde byta sida i diskussionen. :) | |
| ANDERStG | 2011-12-21 12:20 | |
![]() | Sylvia verkar spela för bägge lagen men 2011-12-21 11:08 verkar antyda att hon också kunde byta sida. | |
| wildman | 2011-12-21 12:24 | |
![]() | "Medfödd begåvning är överskattat" Tror jag absolut. Träning är bra mycket viktigare, men naturligtvis så underlättar det att motivera sig till träning om man har någon form av läggning för något. Sen är det ju naturligtvis en annan sak där rent fysiska saker blandas in. Är ju av naturliga skäl svårt att vara bra i basket om man är 1,55 lång. Och viceversa om man håller på med gymnastik tex. Men är förutsättningarna fysiskt neutrala så tror jag att talang kontra slutprodukt är av mer underordnad betydelse. Fö så har jag för många år sen läst studier av idrottsmän där det ofta inte är supertalangerna som blir bäst i slutet just av den anledningen att dom inte tränar så mycket som dom som inte är fullt så bra. | |
| le-lou | 2011-12-21 12:50 | |
![]() | Andersstg : vilka tvillingar? | |
| le-lou | 2011-12-21 13:01 | |
![]() | Anderstg : menar de här ? www.ncbi.nlm.nih.gov...MC 2740717/ . Man undersökte just tvillingar som växte upp i olika miljöer. Det visade sig att tvillingarna på varsitt håll utvecklade samma typ av intressen och förmågor. Läs också gärna om Texas Adoption Project & Minnesota Study där man på lite olika sätt undersökt barn i longitudella studier, i samma syfte. | |
| le-lou | 2011-12-21 13:03 | |
![]() | "Enligt det du säger om tvillingarna så framhåller du att det finns en medfödd "talang" som inte har med generna att göra. Du kanske borde byta sida i diskussionen. :)" Vad säger jag det? Jag säger det mest hela tiden, att det är medfödda förmågor som ligger till grund för hur lätt man har för något. Och jag vet fortfarande inte vilka tvillingar du pratar om? | |
| Dyslekso | 2011-12-21 13:34 | |
![]() | wildman: ja, det där har man jusett. Människor som inte anstränger sig just för att de var så duktiga från början, och sedan blir förbisprungna av mindre talangfulla som tränar hårdare. För att nå toppskiktet inom valfritt område med någorlunda hård konkurrens krävs mycket talang + hård träning. För att bli riktigt, riktigt bra på något (som ofta räcker rätt långt, det med) krävs hård träning. Endast talang utan träning, vad räcker det till? Även om man är tio gånger snabbare på att ta till sig kunskaper inom säg matte än sina jämnåriga räcker det inte långt om man inte fortsätter att ägna sig åt matte, år efter år. Hård träning är betydligt svårare att hålla på med än att födas med en given fallenhet eller intelligens, men det är mindre mystiskt och spännande än begrepp som genialitet och "gudabenådad talang". Därav åsikten att det senare kan uppfattas som överskattat kanske. Hm, kanske bara självklarheter det där. :/ | |
| blue_moon | 2011-12-21 14:00 | |
![]() | Så sant, Dyslekso. Jag reviderar mitt tidigare inlägg. Det räcker inte med talang, man måste jobba hårt för att komma någonvart. | |
| apbur | 2011-12-21 14:11 | |
![]() | Kanske överskattat i viss mån men varför ska man ägna sig åt nåt man inte har talang för när man kan ägna sig åt något man har talang för? Har man inga talanger får man leva med att ständigt vara en medelmåtta. Det är ju i princip det alla är. | |
| magnusito | 2011-12-21 14:14 | |
![]() | Håller med. Men det är nog oacceptabelt för många idag att vara i kontkat med att vi är mediokra! | |
| ANDERStG | 2011-12-21 14:54 | |
![]() | "Vad säger jag det?" le-lou 2011-12-21 11:24 Antal inlägg: 13413 "Så, du menar att båda systrarna är enäggstvillingar och har identiskt samma längd, kroppsstruktur, muskelmassa osv? Att de har exakt samma intellektuella och emotionella begåvning? De har exakt samma koordinationsförmåga och lika snabb lärningsförmåga? " Det där är ju talang för mig. Särskilt den mentala kapaciteten, eftersom bägge ser typ exakt likadana ut och man skulle kunna tro till utseendet att de är tvillingar ja..... den ena har mer talang för sporten än den andra - helt enkelt har hon bättre förutsättningar, på några fler plan, främst det mentala. Hon behöver inte träna lika mycket som sin syrra tex för att vara bäst. Det är ju det som är talang. ------------------------- ----------- Nu vet jag inte vem exemplet handlade om, men om det var enäggstvillingar så får du lov att förklara var denna medfödda talang finns om inte i generna. | |
| ANDERStG | 2011-12-21 15:04 | |
![]() | I övrigt vet jag inte varför min åsikt är så impopulär idag. Givetvis speglar åsikterna mycket ofta personens livsåskådning snarare än något genuint intresse för forskning i frågan. Men i så fall borde väl alla som klarar sig här i livet stoltsera med att de är "self-made"? Eller behövs det något att skylla på för att idrottskarriären tog slut i division 3 och att rockstjärnedrömmarna förvandlats till torsdagskaraoke? | |
| kverulanten - Ej medlem längre | 2011-12-21 15:13 | |
![]() | Självdisciplin och ambition väljer jag framför talang, sju dagar i veckan. Talang -> social loafing ur ett livslångt perspektiv -> ringar på soffbordet. Mest av kaffe. | |