Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 81 |
Mobilspel
| Pågående | 19 303 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| marmotte | 2012-04-18 18:20 | |
![]() | God konst känner man igen på att den är tillverkad av Carl Larsson. | |
| DAVVAPALLE | 2012-04-18 18:20 | |
![]() | Man kan ju tycka på olika sätt och av olika kvalitet? Vad tycker du? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-04-18 18:25 | |
![]() | jag tror breivik stavas med litet B han lär hinna göra milijoner tårtor på längden tvären och bredden,jag är uppvuxen delvis på ett ställe som heter Henrikstalsberget där bodde människor från värdens alla hörn,så från början har jag med mig att alla är lika.jag tänkte inte i skilnader på färger och former då och inte nu heller.märkliga dåliga konstnärer poppar upp då och då,någon hällde blod i en fontän,och det finns säkert flera som vill synas.det bästa tycker jag som han på tv4 i morse sa till konstnären :jag bryr mig inte om ditt syfte med konsten,ocj jag bryr mig inte vad du vill säga med konsten han brydde sig i ministern som inte hade så mycket innanför pannbenet som ska åt och skrattade av nervositet | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-04-18 18:26 | |
![]() | skar och åt ska det stå | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-04-18 18:28 | |
![]() | Vem har sagt att man inte får provoceras? Nu vet jag inte om det var konstnärens syfte, men det är väldigt roligt att folk blir det. (f.ö, två redigeringar av mitt inlägg 17.54: byt för guds skull ut konsekventialistiskt mot sinnelagsetiskt, jag fick hjärnsläpp. Och Johan Wirfält hade bara halvt rätt.) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-04-18 18:32 | |
![]() | konst ligger i betraktarens ögon den var förmodligen inte dåligt gjord och förmodligen av fin kvalite, | |
| bobo flux | 2012-04-18 18:34 | |
![]() | Min jämförelse innan med uteliggarlakanen syftade på det faktum att istället för att diskutera uteliggares situation, samhällets ansvar etc. så kom fokus att ligga på de som skapade uteliggarlakanen och huruvida det var moraliskt eller ej. Liknande sak sker nu. Vad är det som diskuteras? Vad som är konst och vad som inte är konst, hur ska konst tolkas osv. Den fråga som konstnären vill lyfta (könsstympning) har ju hamnat i skymundan. Jag är lite kluven här, jag kan å ena sidan tycka att man - om man ämnar provocera fram debatt om exempelvis en viktig samhällsfråga genom ett konstverk - bör fundera kring vilka följder (såväl uppenbara som latenta) konstverket kan komma att få, och om det verkligen fyller det syfte man utgår ifrån i sitt konstnärskap. Å andra sidan så är ju en sådan analys i det närmaste omöjlig att göra och ska i grunden inte stå ivägen för ett konstnärligt skapande. Det är kanske den efterföljande diskussionen som ska kritiseras istället? Det som störde mig med uteliggarlakanen var att konstnärerna i mitt tycke använde uteliggarlakanen som strålkastare för sina övriga, dyra, kollektioner av sängkläder. Nu stör jag mig på att jag sitter och funderar på om tårtkonstverket i grunden är en rasistisk installation eller om det är en sylvass satir istället för att diskutera verkligheten för kvinnor som i skrivande stund får sina kön massakrerade under brutala former. En annan tanke som flyger genom huvudet; intressant hade varit att se hur reaktionerna på tårtan blivit om konstnären valt att vara anonym. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-04-18 18:35 | |
![]() | konstnären viste precis att han klev på en öm tå och det vad hans syfte | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-04-18 18:36 | |
![]() | DAVVA>> Ja, men vem avgör vilken åsikt som är kvalitativ. Vad jag tycker om konsten ifråga? Jag är kluven. Jag undrar vad syftet är, och vem han är ute efter att provocera om det nu var poängen. Och provocera på vilket sätt? Reaktionerna på bilden, eller tårtan i sig? cr>> jag syftade inte på ditt resonemang (ifall ditt senaste inlägg nu syftade på mig, det vet jag ju inte) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-04-18 18:38 | |
![]() | någonstans i varje människa finns en etisk regel(tror jag) och om den måste tänjas för att provocera eller för att bli sedd så kanske inte konstnären är så bra | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-04-18 18:40 | |
![]() | Hur vet du att konstnären behövde tumma på sin etik, titti? Hans inre "etiska regel" behöver väl inte stämma överens med din? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2012-04-18 18:44 | |
![]() | En tondöv och allmänt misslyckad kompis har alltid velat bli rockstjärna. På ett bröllop för ett par gemensamma vänner fick han så äntligen uppträda. Brudgummen är hans vän och har alltid haft lite ångest för hur motigt denne konstnärsskäl haft det, och bruden tyckte väl att det kan bli kul med lite levande musik. De enades om att han skulle få spela vid efterrätten. Under hela middagen roddar ''musikern'' med sin lilla anläggning på ett sätt som tar fokus från i princip alla tal och kärleksförklaringar. Innan han så ska sätta igång håller han ett nervöst tal innan han genomsvettig sätter på en drumloop och börjar spela på en disharmonisk keyboard i 11 minuter. Det är i otakt, och på något sätt lyckas han få den digitala musiken att låta falskt. Bruden får nog efter 10 minuter och lämnar honnörsbordet, innan brudgummens far ber honom sluta efter en kvart. Bröllopsgästerna är i chock. Någon gråter. Men ingen är oberörd. Flera år senare pratas det om ''experimentmusiken''. Jag stöter på honom några år senare, och överjävlig som jag är påminner jag honom om tillställningen. Han berättar att han experimenterat med skalor som inte följer de konventionella västerländska heltonsskalorna, något man tydligen kunde göra med hjälp av hans specialkeyboard. I stället för den vanliga fjärdedelstakten hade han utvecklat något i sjundedelstakt. Han ville utforska nya sätt att göra musik på, säger han. Vi beställer en varsinn kaffe och jag påminner igen om bröllopet. Han skrattar. Att musik som snuddar vid sinnets förstånd kan vara så jävla kontroversiellt, säger han. ''Folk såg rädda ut på det där bröllopet'', berättar han stolt. Så minns inte riktigt jag det. Jag minns hur han efter ''konserten'' klappade ihop av urladdning, drog i sig fem GT och kollapsade på damtoaletten. Om jag förstår Davvo och andra rätt så är det en småsak att vara obegriplig, sårande och ooriginell då det riktigt viktiga beviset på konstnärlig storhet är att folk pratade om vår vän, experimentmusikern, i flera år efter bröllopet. Det är en fascinerande hållning. Men inte speciellt sympatisk. Efter kaffet frågar jag hur den experimentella musikkarriären fortlöpt. ''Inte alls'', svarar han bittert. Han hade gått över till fotografering och jobbade frilans åt FHM och Slitz. ''Folk har sån jävla ångest på redaktionen. Riktiga hallickar'', säger han. ''Stackar människor, oj oj oj.'' Konstpaus. Sedan: ''Vi ska ut ikväll - ska du med?''. Jag berättar att jag blivit farsa, men innan jag fått fram korten på ungarna har han gått. | |
| kungbroadway | 2012-04-18 18:45 | |
![]() | det var väl ingen skandal mer enkul grej | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-04-18 18:53 | |
![]() | Haha, mkt trevlig historia visserligen. Jag skulle kunna skriva ihop en lista om varför det var en halvkass jämförelse men det vore väl överflödigt. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-04-18 18:54 | |
![]() | Om jag jämför med något som ligger mig närmre till hands, arkitektur: om vi är två som ser samma kvaliteter, eller brist på, i en byggnad, och gör en liknande analys av den, är den enas åsikt av bättre kvalitet för att den har utbildning på området? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-04-18 18:57 | |
![]() | cr,det har jag inte sagt att dom ska överenstämma med mina etiska regler,men han har kunnat räknat ut med häcken att en massa Afrikaner skulle ta illa vid sig,det var nog inte så svårt inte ens för konstnären själv | |
| DAVVAPALLE | 2012-04-18 18:57 | |
![]() | Nej jonisk, det tror jag väl inte. Men om kollegan säger "Det är ett dåligt hus för det är rött" så finns det väl anledning att tänka att kollegan skulle kunna komma längre? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2012-04-18 18:58 | |
![]() | Crooked, Överflödigt? Tvärt om skulle det bevisa hur relevant min historia är; dvs. hur berörd du är. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-04-18 18:59 | |
![]() | Ååå här får du, jaap: instantrimshot.com/ | |
| DAVVAPALLE | 2012-04-18 19:01 | |
![]() | ttiittii... Om konsten vore till för att behaga skulle den bli slät och inte kunna behandla några viktiga ämnen, eller hur? Människor upprörs ofta av olika saker. Jesus Kristus fotograferad i ett ämbar urin, mobiler av använda tamponger, nakna barn som badar i en skogssjö etc. | |