Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 822

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Porla - Ej medlem längre2012-10-03 19:11
Antal inlägg: 1471

hårklyverier.

jonisk - Ej medlem längre2012-10-03 19:12
Antal inlägg: 7985

Ja, men intressant. Hade det fortf varit ok?

Måns_E2012-10-03 19:12
Antal inlägg: 12028

Min chef är jag själv, så jag kan nog ha hur mycket porrtidningar jag skulle vilja på mitt jobb :)

Men poängen är väl snarare att det är egenmäktigt förfarande att själv lägga beslag på porrtidningarna och slänga de. Möjligen så hade man väl i den uppkomna situationen kunnat rapportera uppåt om det nu skulle finnas någon policy på arbetsplatsen som förbjuder porrtidningar i skrivbordslådor. Annars så hade det rätta varit att bara strunta i upptäckten.

Porla - Ej medlem längre2012-10-03 19:19

Jag tar för givet att Jens handlade på det sättet han gjorde för att vara som man brukar kalla det "lite smidig". Killen hade förr eller senare kunnat hamna i trubbel om någon annan "tjallare" hade öppnat hans skrivbord nästa gång.

jonisk - Ej medlem längre2012-10-03 19:23

Nu var det ju förvisso en kvinna det handlade om, och ett nytt skrivbord. Men strunt samma. Oerhört larvigt att "vara lite smidig" åt någon annan, som redan sagt - egenmäktigt förfarande.

jonisk - Ej medlem längre2012-10-03 19:24

*sagts

corlini2012-10-03 19:36
Antal inlägg: 3172

det är inte bra eller rätt när en person kan tänkas stjäla ur andras lådor på andras kontorsrum bara för att han eller hon känner för det och motiverar det med bara sina egna moraliska värderingar.

det är ju ganska uppenbart att det inte var kommunal egendom eller utrustning nödvändig för avdelningen eller i yrket. dvs helt klart privatägt och privat inköpt och förvarat i stängd låda vid personlig arbetsplats. inget tvivel, det är stöld. egenmäktigt förfarande om det lämnades till ledningen eller till avdelningens gemensamhetsutrymme. men stöld i detta fallet.

att dessutom lägga sig i och sätta sig över andras intressen, hobbys, läggningar och moralisera över dem i den utsträckning att man stjäl av personen bakom dess rygg är ett jävla sätt rent ut sagt. jag skulle bli skitarg på Jens om jag hade en Jens i min närhet. jävla typ.

Måns_E2012-10-03 19:36

Porla, i det aktuella exemplet så tycks det vara ett grabbigt och barnsligt practical joke det handlade om.

Inte för att egenmäktigt förfarande är mer ok för det, men visst säkert ingen större skada skedd.

I andra fall så vore det ju helt absurt att rensa folks skrivbordshurtsar på moraliskt tveksamma föremål. Du kan ju rimligen inte ha en aning om av vilken anledning det ligger där. Och det är ju definitivt inte din uppgift som upptäckare att efter huvud slänga annans egendom som är förvarad i en skrivbordshurts som inte är din.

Jens L2012-10-03 19:56
Antal inlägg: 44

Jag vet inte om jag nämnt alla detaljer. Men, hurtsen kom direkt från fabriken - till och med alla 3 nycklarna satt i låset. Det fanns inget annat än tidningarna. Chefen hade inte börjat än och hade därför inte besökt sitt kontor. Om en skämtsam typ då lägger sina porrtidningar i den hurtsen, har man egentligen då inte redan slängt dem? Man räknar väl knappast inte med att få tillbaks dem, eller? Ingen har, av naturliga skäl, inte eftersökt dessa tidningar. Man kan se i besöksloggarna att jag var där då. Har någon klagat? Nope. Killen som la dom i hurtsen ville skada sin nya chef. Så ser jag på saken. Problemet för min del är om jag har lekt Gud eller inte. Har jag gjort skada eller nytta eller inte påverkat något alls.

Porla - Ej medlem längre2012-10-03 19:58

Nej. det är klart att det är egenmäktigt förfarande. Det är ingen tvekan om det. Man borde gått till chefen och den hade fått tagit den i örat efter alla konstens regler. Så är det väl om man följer regelboken. Och i det här fallet hade det väl förmodligen inte blivit mer än så heller, om det hade varit första gången. Men ibland kan det vara roligare så här. :) Och verkningsfullt kan jag föreställa mig.

Porla - Ej medlem längre2012-10-03 19:59

ok. det var till måns

jonisk - Ej medlem längre2012-10-03 20:05

Ja, det låter ju verkligen hilarious.

Måns_E2012-10-03 20:12

Om man som chef inte kan hantera några porrtidningar som någon anställd eller någon från kontorsmöbelvaruhuset har lagt dit för att jävlas så kanske man inte borde vara chef?

MrPoon2012-10-03 20:13
Antal inlägg: 266

Ibland är det bäst att tänka till

Jens L2012-10-03 20:29

Måns, det var precis det jag ville att den nya chefen skulle slippa på sin första arbetsdag. Som chef skall du ju bekanta dig med den nya personalen. Om det första handlar om en bunt grov porr tror jag vem som helst skulle reagera. Hur man reagerar beror nog på personlighet än chefsskap. Jag ville bespara henne detta. Tror inte hon hade uppskattat detta. Å andra sidan trodde ju killen/ killarna att hon hade gjort upptäckten. Eller så gick de in på kontoret efter jag hade gått för att ta bort bunten. Det är ju det idealiska. Då skulle jag slippa tänka.

MrPoon2012-10-03 20:31
Antal inlägg: 266

men hur vet man, egentligen?

Jens L2012-10-03 20:37

Tidigare har jag skrivit att kanske kommer jag berätta en dag och då kommer jag förhoppningsvis få veta. Julfesten i november?

apbur2012-10-03 21:10
Antal inlägg: 9699

"Här kommer en komplettering/förtydligan de av dilemmat. Pennan behövs för att skriva ett meddelande till den nya chefen om inloggning och telefonnummer till helpdesk. För att kunna skriva meddelandet, Måste du fråga någon av killarna om penna. Eftersom alla slutar om en timma, är det ju i praktiken bara en timma kvar innan chefen anländer.
Du har bråttom tillbaks till ditt eget kontor och känner att ett beslut måste fattas annars kommer du att tänka på detta hela helgen."

Jag ser inte detta som ett dilemma. Du måste fatta ett beslut om att fråga en av killarna om en penna så du kan slutföra ditt jobb innan du måste hasta iväg till kontoret? Nu har det ju framgått senare att det är porrtidningarna du egentligen syftar på som ett dilemma men du ger som sagt ett mycket förvirrat intryck.

jonisk - Ej medlem längre2012-10-03 21:32

Enligt juristkompisen (var ju tvungen att kolla) så har man inget rätt alls att ta tidningarna, oavsett varför man tror att dom ligger där. Och oavsett kommunal verksamhet.

bobo flux2012-10-03 21:42
Antal inlägg: 11371

För att återkoppla till en tidigare diskussion: Skenande tåg är ju en annan variant, jag tänkte att jag skulle använda ett annat exempel. Med lite smidighet så hade gemene man/kvinna kunnat bortse från rabies, älgar och rådjur och tittat på kärnfrågan som dilemmat låg i, dvs hur man ska välja mellan oåterkallelig död åt en främling eller ett liv med lidande åt någon man har en relation till. Men hursomhelst, jag borde inte tagit med rabies eller diverse hjortdjur överhuvudtaget. Jag borde insett att det skulle bli problematiskt att få ihop det i ekvationen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?