Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 824 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-11-18 09:57 | |
![]() | Frågan är vad man menar med förr. Om det endast syftar på 50- och 60-talen så får man ju säga två decennier är en relativt marginell del av mänsklighetens långa historia. | |
| uffew | 2012-11-18 10:05 | |
![]() | Förr fick man smaka på mattpiskan när man gjorde hyss. Jävlar vad det kändes. Undra om den används idag? | |
| boffertomte | 2012-11-18 10:23 | |
![]() | Jag tror inte att mer stryk är lösningen. Ger man barn stryk lär de sig att det är ok att slå på dem som inte kan försvara sig, t ex små djur och åldringar. Jag tror att vi här i Sverige var elakare mot djur förr. Genom att vi numera inte slår barn har det även blivit oacceptabelt att utöva våld mot andra försvarslösa, både djur och människor. Jag bor i Helsingborg och jag hade då sannerligen inte låtit en tant ligga på gatan om jag hade sett det. Men det var mörkt, måndagskväll, ingen gick förbi - ingen såg henne. Det är en helt annan sak. | |
| boffertomte | 2012-11-18 11:11 | |
![]() | På senare tid har vi haft en hel del personrån på kvällstid här i Helsingborg. Inga gärningsmän har identifierats. Givetvis gör händelserna att man inte gärna går ut i stan på kvällen, vilket lämnar fältet fritt åt sånt här pack. Jag önskar man kunde gå i stan i grupp kanske, kanske folk som har hundar och ändå behöver gå promenader. Ju mer vanligt hyggligt folk (använder GWs benämning) som rör sig i stan på kvällarna, desto mindre chanser för äckliga brottslingar att utöva sin äckliga brottslighet. | |
| uffew | 2012-11-18 11:20 | |
![]() | Jag blir mörkrädd när man läser om människor sim slår ner sina offer och därefter sparkar och hoppar på offrets huvud. Räcker liksom inte att "bara" slå ner. Verkar vara en aggression som inte fanns förr. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-11-18 11:22 | |
![]() | Det enda som var bättre på 60-talet var att sossarna lät pengarna flöda men det kom lite surt efter, sa räven. Tycker man att det var bättre förr har man tappat minnet eller levt med skygglappar. För övrigt har vi nu helt andra media som med blixtens hastighet kan fånga upp och sprida otrevligheter som i dåtiden i bästa fall tragglades på poliskontoren. Och jodå, jag är ingen ungdom heller. | |
| bobo flux | 2012-11-18 11:26 | |
![]() | Finns, rent generellt i samhället, samma respekt (eller det kanske var rädsla?) för auktoriteter idag som förut? | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-11-18 11:33 | |
![]() | Nej, länge sen stod man med mössan i hand, knöt näven i fickan och slogs i lönndom. Hustrumisshandel och barnaga var nog vanligare förr, då de stackars familjemedlemmarna fick agera syndabockar för mannens egna plågor. Ett beteende som i stort sanktionerades av lagen och bibeln. | |
| tyko123 | 2012-11-18 11:36 | |
![]() | Många är väl rädda för att få en kniv i sig om de gör något. När jag såg några killar ge sig på en ensam kille mitt på ljusa dan plockade jag upp min mobil och sade att om de inte slutade skulle jag ringa polisen. De gick. Jag stod kvar och såg att den ensamme killen gick och ett annat håll än de elaka killarna. Ångrar efteråt att jag inte ringde till polisen ändå. | |
| boffertomte | 2012-11-18 11:48 | |
![]() | Hundbiten, tror du på allvar tror att den världsomspännande lågkonjunkturen idag beror på att sossarna slösade med pengar på 1960-talet???? Du som själv i en annan tråd förespråkar att man springer till vårdcentralen för att få provtagningar om man känner sig hängig under vinterhalvåret ska väl knappast gnälla om sosseslöseri med det allmännas pengar? Och på 60-talet?? För att återgå till huvuddiskussionen, för längesedan var man nog mer rädd för auktoriteter, men å andra sidan var det troligen betydligt mer ok att utöva våld mot svagare varelser t ex fattiga, sjuka, gamla, barn, djur och sin egen fru. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-11-18 11:55 | |
![]() | Jag tror på allvar att jag tror att man slösade med allmäna medel på 60-talet och gav oss en onödigt stor statsskuld och en bidragsberoende befolkning. Som svar på ifall det allmänt var bättre förr. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-11-18 12:00 | |
![]() | När var detta förr som var så mycket bättre? Pedofilskandaler t ex, att Jimmy Savile figurerat i pressen den senaste tiden beror ju inte på att dåden utförts nu? | |
| ormesson - Ej medlem längre | 2012-11-18 12:15 | |
![]() | det var sannerligen inte bättre förr beträffande våld både i hemmen och på gatan. Beträffande civilkurage i Helsingborgsfallet som är trådens ursprung så fanns inga vittnen som kunde visa dylikt. Tror inte civilkuraget är större i Norrland än i Skåne, kan sträcka mig till att den är annorlunda | |
| Hanna Maräng | 2012-11-18 13:03 | |
![]() | tyvärr är det oftast invandrade killgäng (ibland även tjejer) som utför såna här dåd. frustration (populärt att skylla på) eller bara uppvuxna med att det är ok att slåss? oavsett är det ingen ursäkt! våra lagar och regler gäller alla. och att de ena sekunden jobbar bra i skolan och på fotbollsplanen har ingen betydelse. det är nämligen ofta samma gäng.... | |
| Zaskia - Ej medlem längre | 2012-11-18 13:33 | |
![]() | Man blir förtvivlad när man hör talas om sådant. Vart är mänskligheten på väg? | |
| bobo flux | 2012-11-18 13:42 | |
![]() | Det kanske är så att mänskligheten inte är bättre? Har vi blivit mindre våldsamma sedan medeltiden? Jag vill snarare tro att våldsmetoderna har utvecklats och förfinats. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-11-18 13:54 | |
![]() | Ja, och blivit mindre accepterade (våld mot kvinnor, utsatta grupper) och således synliggjorts. | |
| cizma | 2012-11-18 14:02 | |
![]() | fördjäkligt!! | |
| blue_moon | 2012-11-18 14:05 | |
![]() | ... medan underhållningsvåldet blivit allt råare och mer spektakulärt. | |
| bobo flux | 2012-11-18 14:17 | |
![]() | Juridiskt och normativt har vi ju skurit bort acceptansen för vissa våldsbrott i det svenska samhället, så ur ett mikroperspektiv är det nog så. Men jag har svårt att se på vilket sätt mänskligheten överlag har blivit mer human när man gått från att slåss med svärd och påkar till att skicka långdistansraketer och atombomber. | |