Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 364

Forumkategorier

Användare Inlägg  
hfranke2013-07-15 12:20
Antal inlägg: 8695

Min personliga åsikt, förutom att det är helt onödigt med behå till barn som inte har nåt att sätta den på, är att man (som förälder/ansvarig för ett barn) lägger på barnet en roll som det inte är färdigt för ännu, om man låter dom sminka sig och ha vuxna underkläder.
Det är lätt för barnet att fastna i den rollen och sen inte "våga" vara barn längre, de kan vilja krypa upp och vara små igen nästa dag, men vågar inte riktigt återvända dit.
Sen är det naturligt för barn att klä ut sig och prova olika roller, det är en viktig del i utvecklingen, men det kan man göra hemma med bästisen och göra det i en naturlig lek.
Men det är ju min åsikt det. Jag gör inte anspråk på att vara kunnig på området, trots att jag har barn ;-)

nulltj - Ej medlem längre2013-07-15 12:21
Antal inlägg: 14052

Jag förstår att det blir skillnad, men samtidigt har vi ju ofta åsikter om saker vi inte har förstahandsinfo om (från ett ansvarsperspektiv)? Politik, ekonomi, hur apoteken funkar, lärarlöner, vårdköer...

hfranke2013-07-15 12:25
Antal inlägg: 8695

Själv skriver jag tydligen bara en bråkdel av det jag tänker, så om det verkar rörigt så ska ni veta att jag hade en väldigt genomtänkt tanke från början :-D

Sote2013-07-15 12:29
Antal inlägg: 3557

hfranke-känner igen mig i det där......

Sote2013-07-15 12:36

Nulljt-helt riktigt men det jag menar är att jag när jag tänker om min granne"hur svårt kan det vara att säga nej" när deras femtonåring står och röker och dricker öl med polarna och dom vet om de,t tänker på att jag inte alls är insatt i varför dom är tillåtande. jag skulle tex aldrig drömma om att säga till dom att jag tycker att dom gör fel och brister i sitt föräldraansvar. jag är övertygad om att dom säkert tycker detsamma om mig många gånger. Jag vet tex att många har tyckt att vi har varit onödigt hårda i vår uppfostran när det gäller alkohol tex. Dom har helt enkelt inte fått göra det före dom var arton. det har dom heller inte gjort. Just när det gäller det sista så får jag ofta höra att det kan jag inte veta för ungar talar inte om allt men i vårt fall så är jag hundra för dom har nämligen alltid kommit hem när dom varit någonstans och aldrig varit påverkade.(dom kan ju ha smakat men jag talar om att festa) För mina barn var det aldrig ett problem att avstå från alkohol men jag vet att många föräldrar tänker annorlunda.

Sote2013-07-15 12:38

Måste verkligen skriva mer noga så jag får med stor bokstav i texterna. Sjukt svårt att läsa inläggen ju......Har för tjocka fingrar tom för Ipad. Blir fel hela tiden.

nulltj - Ej medlem längre2013-07-15 12:45

Jag skulle nog inte heller rakt ut påpeka för folk att dom brister i sitt ansvar, om det inte påverkar mig. Men jag har fortfarande åsikter.
Att skaffa barn är att ta på sig ansvar, sen att alla inte gör exakt lika, fine. Men man kan inte skylla ifrån sig vad som helst på samhället och oetiska företag. Föräldrar ansvarar för att uppfostra sina egna barn.
Nu har jag inte barn, men hund (och återigen så jämför jag inte barn med hundar rakt av, men det finns paralleller att dra gällande uppfostran); om min hund skäller på allt han möter så är det mitt fel som "förälder", jag som inte tagit ansvar för uppfostran. Ja, jag må ha varit stressad/nyskild/ha en annan syn på saker men jag har fortf tagit på mig ansvaret när jag gjorde valet att skaffa hund. Hur mycket det än suger att gå ut i ösregn kl fem på morgonen så gör jag det om det behövs. Och hur gärna jag än skulle vilja ge honom godis jämt (för han är ju så söt och jag orkar inte stå emot...) så kan jag inte det.

Och någonstans tappade jag helt tråden gällande bh och smink.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-07-15 12:52
Antal inlägg: 6950

Jag fick inte sminka mig förrän jag började i sjuan, tyckte det var väldigt orättvist då, men nu så här i efterhand förstår jag varför.

Det handlar inte bara om att förbjuda barnet, för barnet förstår inte alltid varför ens föräldrar förbjuder saker. Jag minns att jag var väldigt arg på min mamma, då alla andra barn fick sminka sig. Det handlar nog om värderingar! Om att förklara för sitt barn att det inte behöver sminka sig eller klä sig som en vuxen för att vara fin och bra. Att det duger som det är.

Vi lever i ett ytligt samhälle där utseende och prestation är viktigt, även i lägre åldrar. Att bygga upp sitt barns självkänsla och uppmuntra barnet till att våga vara sig själv, utan smink och kläder är nog det bästa sättet tror jag, Har man ett god självkänsla och är trygg i sig själv, kan man lättare stå emot grupptryck o.s.v

nulltj - Ej medlem längre2013-07-15 12:55

Precis så tror jag också, Mollee. Att inte ge efter för tjatet, men inte heller utan förklaring förbjuda; utan bygga upp självkänslan och låta var sak ha sin tid.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-07-15 12:55

Det är alltså inte barnen som ansvaret ska vila på i grund och botten, utan oss vuxna som exponerar barnen med dessa ytliga ideal och skeva värderingar. I en skola jag praktiserade på där eleverna gick mellan åk F-6, fick inte barnen ha smink på sig när de var i skolan, det tycker jag var bra!

Mollee2 - Ej medlem längre2013-07-15 12:57

Nulltj, precis! Annars blir det bara som att man förbjuder barnet saker, och det brukar inte vara särskilt konstruktivt i längden. Barn behöver oftast en god förklaring, speciellt dagens barn vill veta "varför". Jag ser inget fel i att ha en god dialog med barnet och förklara anledningen.

kiwiskal2013-07-15 12:57
Antal inlägg: 2684

Kul att folk inte ser något problem med att hela tiden påtala sina eller andra småflickors söthet/fina kläder, men en bh nä då jävlar.
Jag själv började få bröst när jag var runt 9, men någon bh fick jag inte utan någon sporttopp. När jag var 12 och hade b-kupa gick mamma motvilligt med på att jag fick köpa en rosa SnobbenBH.
Jag tycker inte heller att man ska ge småflickor bh OM inte behovet finns.
Smink är ju en helt annan sak, det behöver INGEN. Men om man vill "utforska sin kvinnlighet" som det så fint heter, så finns det en tid för det med, antagligen inte när man är 8 år.

Jag hörde nyligen en 7årig flicka säga två gånger att "hon väger så lite" och hon var liksom mallig över det. Samma lilla tjej får ha läppglans till vardags och mascara och rouge till fest. Hon bröstar upp sig och frågar om hon är fiiiiin. Eller bara säger "kolla min fiiiina klänning/tröja/whatever".
Har man en mamma som bantar med pulversoppa trots obefintlig övervikt, som är allmänt ytlig och jobbar med att sälja smink så blir det såhär.

Mår illa av att veta att om jag får en dotter kommer hon att påverkas av dessa föräldrars dåliga omdöme (eller deras produkter, barnen). Hon kommer komma hem från förskolan och fråga om hon är fin och hon kommer fråga om hål i öronen, smink, klackskor, minishorts, iphone med glitterskal och allt annat skräp som vissa föräldrar tycker att en "fin flicka" ska ha.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-07-15 12:58

BH, har man om man har bröst, och då tycker inte jag att det spelar någon roll om man är 12 eller 32.

Det ser jag inget fel på alls.

kiwiskal2013-07-15 13:02

Och man ska ju inte klappa sig själv på axeln allt för mycket, jag kommer också påverka eventuella döttrar med mitt sminkande, rakande av ben, hårfärgning osv. Men aldrig att jag kommer tjata om hur fiiiiiin hon är i sin fiiiiina klänning.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-07-15 13:06

Att säga att sitt barn är fin är det inget fel på, de flesta tycker nog så!
Man kan nog bara göra sitt bästa, och hoppas på att man får ett välmående barn.

carlmartin - Ej medlem längre2013-07-15 13:07
Antal inlägg: 4590

det är ju just det - ens egna beteende är det enda som räknas. det är dessa som påverkar. åsikter är oviktiga i jämförelse.

kiwiskal2013-07-15 13:08

Fast om jag haft A-kupa eller mindre (inget direkt behov av stöd dvs) som vuxen hade jag inte gått med sporttopp ^^

carlmartin - Ej medlem längre2013-07-15 13:08
Antal inlägg: 4590

"detta" ska det stå

nulltj - Ej medlem längre2013-07-15 13:12

Ja, mitt generaliserande om felet med bh till åttaåringar handlar naturligtvis om bristen på behovet av bh. Behövs bh så behövs bh.
Och som vuxen kvinna ser man nödvändigtvis inte bh som något strikt behovsprövat, utan ofta även som något som framhäver och förskönar. Men så är ju inte en vuxen kvinna ett barn heller, utan medveten på ett helt annat sätt.

kiwiskal2013-07-15 13:12

Mollee2, fast vissa föräldrar (+mor- farföräldrar och andra närstående) fullkomligt trycker ner detta med att "vara fin/söt" i halsen på barn och särskilt småflickor. Då är det ju inte konstigt att man vill lägga mer energi på att vara söt än att vara bra på att spela piano eller något annat intresse.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?