Spelrum
Giraffen | 29 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 52 |
Mobilspel
Pågående | 20 152 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Bitte - Administratör | 2013-08-30 06:20 | |
![]() | Läs länken med beslutet till stängning då förstår man om inte gjort det innan varför SI valde att stänga Bitte | |
SämstpåBeta | 2013-08-30 06:30 | |
![]() | Det var kontroverser kring skolan redan på Jan Guillous tid och säkerligen innan dess. Skolan har genomgående haft en hård uppfostringsattityd mellan första årgångare och de äldre. Denna är lika utbredd i Sigtuna, där jag har något bättre överblick över, stäng isf denna internat också. Hård mobbing och utfrysning har resulterat i flera suicidala försök från eleverna. Men media anser inte detta vara lika stora scoop som om det händer något i Lundsberg. Men jag är för att det ska vara rigorösare kontroll över internat, helt enkelt för där bor de dygnet runt och den dolda pennalismen kan florera mer utbrett utan att det någonsin kommer upp till ytan för de vuxna. Detta finns ju såklart på alla skolor men viruset är mer befäst på internat upplever jag. Men jag har bara Sigtuna som underlag. Stäng internatet på Lundsberg och öppna det igen i ny regi, med nytt folk som är mer utbildade i dessa frågor och problemställningar! Fram för ett nytt Lundsberg!! | |
jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-08-30 07:37 | |
![]() | Jan Guillou gick aldrig på Lundsberg. | |
jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-08-30 07:42 | |
![]() | Tråkigt för föräldrarna som kan tvingas skicka sina barn till vad de upplever vara ännu värre skolor, med större inslag av mobbing och våld. Kommunala skolor med missförhållanden får ju iofs inte stängas, så det skänker väl å andra sidan lite stabilitet kring just dessa barns utbildning. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-30 07:42 | |
![]() | Felet är att inte skolan skärpt reglerna kring nollning för länge sedan,rätt att dom stängde | |
Rålex | 2013-08-30 08:02 | |
![]() | Jan Guillou gick på Solbacka. | |
SämstpåBeta | 2013-08-30 08:19 | |
![]() | Jag just det, my mistake! Solbacka var det ju. Hoppas poängen gick fram ändå. | |
Måns_E | 2013-08-30 08:21 | |
![]() | Lundsberg fick väl en väldigt tydlig varning av si för inte så länge sedan, att om de inte får ordning på de problem (som då även styrelse hade accepterat fanns) så skulle det innebära konsekvenser. Så hur kan folk då tycka att si är inkonsekventa? De agerar ju precis som de har sagt att de skall göra, och Lundeberg har ju fått betydligt mer än en chans att rätta till de missförhållanden som råder där. | |
jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-08-30 08:33 | |
![]() | Min gissning är att de flesta tycker att lagen, och möjligtvis media, är inkonsekvent och inte riktigt känner till hur mycket svängrum tjänstemännen på SI har. | |
bobo flux | 2013-08-30 09:00 | |
![]() | www.aftonbladet.se/n...73 77339.ab Det här är en intressant vinkling som ligger i linje med mina åsikter. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-30 09:07 | |
![]() | Eftersom många chefer är psykopater eller har starka psykopatiska drag,Och många av cheferna har gått på Lundsberg,Så jag är inte förvånad av tortyren,Det går nog i arv | |
Sote | 2013-08-30 09:11 | |
![]() | Har nu inte hunnit läsa alla inlägg i tråden men min egen uppfattning är att det var helt rätt att stänga. Kollektiv bestraffning? Möjligen , men eleverna var väl medvetna om vad som hände på skolan så dom var ju redan delaktiga i det hela antingen aktivt eller passivt. Ingen kan säga att dom inte visste eller att det handlade om enstaka elever som gick för långt. Det finns en lång tradition av pennalism och översitteri på dessa skolor. Att det förekommer bobbing överallt är inte en ursäkt för att det ska få fortgå på just den skolan. Det är allvarligt när det är på ett internat det förekommer. Jag gick själv på internat under gymnasiet och det förekom nollningar som var riktigt grova, övesitteri och rena sexölvergrepp mot dom yngsta. Att leva i detta 24/7 är inte rimligt för någon. Jag vet också hur dom vuxna överser med detta och inte tycker att det är så farligt. jag var själv i kontakt med vår rektor vid flera tillfällen angående problemen och blev totalt ignorerad och vad var värre, jag blev sedd som besvärlig som ställde krav på en lugn och trygg miljö. Under dom två åren jag gick där gjordes ingenting för att hjälpa utsatta elever. | |
Tommy 1979 | 2013-08-30 09:12 | |
![]() | En annan sak man måste komma ihåg är att det inte enbart är händelsen med strykjärnet som ledde till att skolan stängdes (även om det, i och för sig, är illa nog) utan den är så att säga droppen som fick bägaren att rinna över. Det finns många exempel på pennalism och mobbing på skolan sedan förut och de har fått flera chanser att bättra sig utan att något skett. Problemet ligger inte bara hos de enskilda eleverna utan grundar sig i skolans klimat. Givetvis förekommer mobbing även i "vanlga" skolor, men på Lundsberg anses det närmast som ett naturligt inslag. Att en av styrelsemedlemmarna går ut i media och avfärdar strykjärnsbränningen som ett "pojkstreck" säger allt. Det är så omdömeslöst och nonchalant så man knappt kan tro sina öron. Jag undrar om han tagit lika lätt på det om det varit hans eget barn som drabbats. | |
Rålex | 2013-08-30 09:16 | |
![]() | "Eftersom många chefer är psykopater eller har starka psykopatiska drag,Och många av cheferna har gått på Lundsberg,Så jag är inte förvånad av tortyren,Det går nog i arv" Betackar mig för dylika, idiotiska kommentarer! | |
nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-30 09:23 | |
![]() | Men återigen; om en skola (som man får stänga) misskött elevsäkerheten under lång tid och blivit varnad, varför ser man inte till skötsamma elevers intressen och flaggar för en stängning i god tid? Inför sommaren, t ex. Jag har inga som helst lässvårigheter, Bitte; däremot tycker jag att det är ansvarslöst mot övriga elever. Man har bestämt sig för att statuera ett exempel; det kan man göra mot företag och vuxna människor, men man gör det inte mot barn bara för att de råkar ha föräldrar som placerat dom i en skola som är kontroversiell. | |
SämstpåBeta | 2013-08-30 09:27 | |
![]() | Frågan är ju om media har fått Lundsberg under luppen hos SI eller tvärtom. Man blir ju onekligen misstänksam på den första hypotesen, när minst lika stora missförhållanden finns på andra internat? Sigtuna med sina misshandelsanklagelser har tydligen ringa intresse hos media och kanske då likaså hos SI? Belyser man på det sättet som man belyser Lundsberg så gäller då att alla internatskolor skalla på samma premisser vara under samma lupp. I Sigtuna händer det hemskheter som också ska belysas på samma sätt och inte bara Lundsberg för att media tycker det är så häftigt för att kungafamiljen inte har gjort så många knop där! | |
sjöstan | 2013-08-30 09:29 | |
![]() | Vem är det säm äger problemet om att Lundsberg stängs? Är det det statliga kontrollsystemets eller är det skolans ledning? Myndigheten har vid upprepade tillfällen klandrat skolan men ledningen har inte brytt sig....... Bra att stänga skolan är rätt och elevernas problem tillhör skolledningen på Lundsberg. Den skolledning som defacto inte gjort tillräckligt. Vi har 3 mycket speciella internatskolor i Sverige. Eleverna vistas i skolan dygnet runt och kan inte få hjälp av andra än skolans personal. Om man inte får gehör där är man chanslös. Det är en mycket stor skillnad mot andra skolor | |
karmannghia | 2013-08-30 09:29 | |
![]() | Fast det ligger nog något korn av nåt som liknar sanning i det, rålex. Psykopatiska drag kan vara en väldig fördel (för individen) i affärsvärlden och i krig. Förmågan att inte ta hänsyn, att vara skoningslös, kan vara avgörande. Att det skulle gå i arv är jag lite tveksam till, även om man lär ha hittat en sk psykopatgen och man kan se lägre aktivitet i vissa områden av frontalloberna hos en del psykopater - det är ju bara dömda brottslingar som är psykopater man har haft tillfälle att testa, dessutom. Men det är en ANDA man forstras in i på privatskolor som Lundsberg, kamratanda kallas det nog. Där man lär sig att det är ok att behandla svagare riktigt illa. Det verkar inte ha ändrats särskilt mycket sedan Guillous tid, åtminstone inte tillräckligt mycket. Jag tycker att Guillou har skrivit bra krönikor om fenomenet på senare tid. Det handlar om att stöpa in överklassen i en form (som vi vet har ju överklassen en slags form, om man nu vill kalla den "tradition", "anda", en uppsättning sociala koder som sitter så djupt i ryggmärgen hos de som undfått sådan uppfostran som gör att de kan identifiera varandra på kilometers avstånd mha en hel flock små subtila, omedvetna tecken som kan gå oss vanliga dödliga fullständigt förbi). Överklassen får i sig det med modersmjölken, men sen har vi wanna-be-överklassen som till varje pris vill ge de här sociala koderna till sina barn. Och som gärna betalar dyrt för det. Och gärna låter sina barn betala dyrt för det. | |
SämstpåBeta | 2013-08-30 09:29 | |
![]() | www.dn.se/sthlm/fem-...a- atalade/ | |
karmannghia | 2013-08-30 09:32 | |
![]() | Det blev så jädra långt så jag tappade bort min parentes alldeles. Ja, jag säger som folk brukar: Vafan då då, man fattar ju för fan va de menas endånn. | |