Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 187 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2014-01-21 00:21 | |
![]() | Roja- men många feminister arbetar faktiskt för att göra något åt pojkars lägre betyg. Feminister arbetar inte bara för kvinnors jämställdhet utan jämställdhet mellan könen och alltså för båda. I skolan så tänker man tex på hur man är mot barnen så att man inte automatiskt gullar med tjejerna och är tuffare mot killarna. Jag kan tyvärr säga dom lyckas rätt dåligt. Vårt sätt är rätt ingrott faktiskt och även om pedagogerna i perioder jobbar aktivt med detta så är det egentligen bara då när dom har " genusglasögonen " på sig som det funkar någorlunda. Övrig tid så faller dom direkt tillbaka in i gamla mönster. | |
| apbur | 2014-01-21 00:32 | |
![]() | Visst finns det en liten del biologi, då syftar jag på könsspecifik biologi, som påverkar våra egenskaper men den är troligtvis så pass liten att det är oviktigt att ta generell hänsyn till. Det finns så mycket andra biologiska faktorer som påverkar oss mer, såsom vem vi har som pappa och mamma. Hen används ju inte som ett sätt att ta bort hon och han utan som ett sätt att reflektera över när vi använder hon och han fast det är onödigt. I Finland så infördes ju inte det jämförbara "hen" som en reaktion på normbildande och då kan man ju inte använda det som ett sätt att diskvalificera "hen" i Sverige. | |
| Sote | 2014-01-21 06:14 | |
![]() | Apbur-på förskolor där man aktivt använder hen så är det precis därför dom använder det. Dom tar helt bort hon och han och det finns barn som inte alls vet nåt annat om dom även har en omgivning hemma som aktivt använder hen. För mig är det bara konstigt och krystat för jag tror helt enkelt inte att det är rätt ände att börja i. Jag tror att det i första hand handlar om att kvinnodominerade yrken måste få bättre löner och villkor så att man på riktigt kan börja dela föräldraledighet och annat. De kvinnodominerade yrkenas status måste upp. Det måste även in många fler kvinnor i högre positioner i samhället och inom mansdominerade yrken? Det finns väl ingen idag som inte tycker kvinnor har inom tex polisen att göra? | |
| Bitte - Administratör | 2014-01-21 07:13 | |
![]() | Måste citera Sotes rader och säga att jag skriver under på dessa , det är precis det som min feminism handlar om. ""Jag tror att det i första hand handlar om att kvinnodominerade yrken måste få bättre löner och villkor så att man på riktigt kan börja dela föräldraledighet och annat. De kvinnodominerade yrkenas status måste upp. Det måste även in många fler kvinnor i högre positioner i samhället och inom mansdominerade yrken? "" Bitte | |
| le-lou | 2014-01-21 09:24 | |
![]() | "Visst finns det en liten del biologi, då syftar jag på könsspecifik biologi, som påverkar våra egenskaper men den är troligtvis så pass liten att det är oviktigt att ta generell hänsyn till." Könskromosomernas betydelse har faktiskt tagit en mkt större plats i forskningen idag än bara ett tiotal år sedan, gener som har könsbestämmande uttryck är så extremt vanligt förekommande hos andra arter att det vore snarast imbecillt att tro att människan står över och ist reagerar desto mer på sin sociala miljö? Könet sitter i huvudet, inte i miljön. I sverige matas vi dagligen med artiklar och bilder av det motsatta förhållandet vilket jag tycker är synd. Det lägger fokus på helt fel saker. Det är ju skillnaderna i oss som borde användas för jämställdhet. Vad säger sociologen om detta? Vad säger ni? blogg.ljungquist.org...ar on-cohen | |
| magnusito | 2014-01-21 12:18 | |
![]() | le-lou Jag håller med dig. Vad tjänar vi på att förneka detta. Men, ja det kommer ett men, de individuella skillnaderna inom gruppen män resp kvinnor är större rent biologiskt. detta vet man. det är inte två homogena grupper. Så vad tjänar det till annat än att skapa stela normer att ständigt tala om hur män är resp kvinnor rent generellt. Sedan är det också väsentligt att tala om vad vi gör med våra olika skillnader och hur vi betraktar och tolkar dem. Där kommer samhälle och kultur in. Detta kan aldrig biologin förklara ensamt. dessutom förändras troligen biologin utefter samhälle och erfarenheter på lång sikt. Biologin är allså inget givet eller statiskt i det långa perspektivet. | |
| le-lou | 2014-01-21 13:55 | |
![]() | Magnusito, vet man det verkligen? Var kan jag ta del detta, att skillnaderna inom könen är större än mellan? Självklart finns det skillnader på individnivå men har du tänkt på att det oftast är just de exemplen som lyfts fram i den här debatten i Sverige? Hur kommer det sig att i världens mest jämställda länder som de nordiska, så väljer kvinnor resp. män helt olika typer av arbeten? Generellt talat nu, vi måste ju prata i generella termer när vi diskuterar mätbara kvantiter och inte enskilda. Vi har ju alla verktyg här i landet för att kunna utbilda oss inom vad som helst, ändå är det få kvinnor som väljer tekniska yrken som ingenjörer tex. " Varför väljer kvinnor och män i Norge fortfarande olika yrken? Trots att jämställdhetspolitiken genomsyrar landet och ett flertal projekt gjorts för att få till stånd en förändring, sker väldigt lite på den fronten (Norge har gjort fler projekt än Sverige, och även riktat sig mot män). Enligt norska genusvetare och journalister som intervjuas beror det hela på hur vi behandlar pojkar och flickor från födseln. Vi styr in dem på olika områden genom prägling, bemötande och uppmuntran. Samtidigt visar stora forskningsrapporter att könsskillnader i yrkesval är stabila mellan olika kulturer, vilket talar starkt för en biologisk komponent. Ytterligare ett intressant observandum är att i välmående västländer blir färre kvinnor ingenjörer än i länder som fortfarande är i begynnelsen av sin industrialisering. Låter inte det lite bakvänt, att mer jämställda länder har färre kvinnliga ingenjörer? Den förklaringsmodell som finns är långt i från politiskt korrekt. Den säger att när män och kvinnor är fria att välja yrke, väljer de det som intresserar dem. Men när fattigdomen fortfarande finns runt hörnet läser man till ingenjör, även om man tycker det är tråkigt." Från www.pellebilling.se/ | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-01-21 16:19 | |
![]() | och varför ska föräldraledigheten delas ?män kommer aldrig kunna amma | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-01-21 16:32 | |
![]() | när det är viktigt för kvinnor att gå utan bh på ett badhus.....ja vad ska jag säga,det är bara gå utan bh året om tror säkert det går bra att gå utan på vintern om dom känner sig tvungna att kvionnor ens kan se en bh på ett badhus som ett problem har gjort mig till antifeminist på livstid, och har desutom gjort mig till att jag tycker män borde tjäna dubbelt så mycket som kvinnor eftersom dom är dubbelt så smarta.möljigen byter jag kön i framtiden så jag slipper förknippas med dom som ser bh på badhus som ett hinder i livet | |
| Felix mormor | 2014-01-21 16:38 | |
![]() | Titti vad har bh på badhus med genusfrågor och feminism? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-01-21 16:43 | |
![]() | eh,belindas film du vet,den filmen som diskuteras här | |
| apbur | 2014-01-21 17:35 | |
![]() | le-lou, jag är övertygad om att mina val i livet, mina utvecklade egenskaper och person är oerhört präglade av vilken miljö och vilket sammanhang jag befunnit mig i och vilka föräldrar jag har och att min könskromosom spelar en väldigt liten roll där. Varför tillskriva den där kromosomen så mycket mer än att jag kan få barn och utvecklar det vi ser som kvinnliga kroppsliga attribut? Att tala i termer som att "jämställdheten genomsyrar ett samhälle" är verkligen ignorant tycker jag. Det är inte jämställdheten som genomsyrar samhällen, det är fortfarande patriarkatet som genomsyrar samhällen. Att könsskillnader och yrkesval verkar stabilt i olika kulturer förklarar att patriarkatet genomsyrar alla kulturer och har så varit under mycket, mycket längre tid än den lilla tid den stackars jämställdhetstanken fått utrymme. Att dra några slutsatser om det biologiska könets tyngd i förhållande till det sociala könet grundat på det är så ohederligt och vetenskapsvidrigt att jag inte finner ord. Men att de flesta forskare är genusanalfabeter hela bunten och att de helt oreflekterat drar slutsatser där det sociala inflytandet för vuxna individer helt åtsidosätts förvånar mig inte en millimeter. Fördomar och förgivetattagande genomsyrar även forskningen. Att tro att den står utanför värderingar är naivt. | |
| apbur | 2014-01-21 17:51 | |
![]() | Dessutom är det helt barockt att man inte problematiserar lite kring ägget och hönan när man beskriver skillnader i kvinnor och mäns hjärnor. "Ja, här forskar vi om hjärnor vars nervbanor påverkas av yttre faktorer och kan förändras över tid men vi låtsas att dessa skillnader hos vuxna individer bekräftar biologiska faktorer snarare än sociala och miljörelaterade, höhö." | |
| Felix mormor | 2014-01-21 18:45 | |
![]() | Jag har inte sett programmet, men sa de där att den viktigaste frågan för feminister är att gå utan bh? Bh-löst har inget med feminism att göra, inte klädval heller. | |
| apbur | 2014-01-21 19:36 | |
![]() | Felix mormor, nej då, Belinda tog upp det som "en märklig sak feminister gjort" för att vinna med sig alla genusskeptiska som troligtvis tyckte debatten som var då om aktionen var idiotisk. Hon flirtades helt enkelt med antifeministerna. | |
| Felix mormor | 2014-01-21 20:24 | |
![]() | Tack för svaret apbur. Då förstår jag. | |
| temperance | 2014-01-22 11:39 | |
![]() | Apbur <3 | |
| le-lou | 2014-01-22 12:12 | |
![]() | Att människan har två olika kön men exakt likadana hjärnor måste väl vara naturens största misstag isf. Apbur, du uttalar dig om forskning du själv säger att du inte vet nåt om. Varför inte ta reda på fakta ist så blir diskussion lite mer seriös än "att forska på nervbanor duuuh". Ohederligt :), det fick mig att skratta. Exakt så sa genusforskarna i grannlandet också. De fick för övrigt sina statliga medel indragna. Det genusforskningen i Sverige sysslar med är att leta med persiennerna nerdragna. Det är synd och skam, de skulle kunna bidra med så oändligt mkt mer. Och du, det är ingen här som sagt att kulturella och sociala faktorer inte spelar roll. Det medger den biologiska forskningen, medan genusarna totalt blundar inför biologin och det som faktiskt är mätbart och objektivt. Det är imbecillt om nåt. | |
| le-lou | 2014-01-22 12:22 | |
![]() | Och varför vi tillskriver den där kromosomen mer än kvinnliga attribut och att vi kan få barn? För att skillnaderna i oss är just det som gör oss jämställda. Ta människor som föds med ovisst könsorgan tex. För bara några år sedan följde man genusforskarnas "kön är en social konstruktion"-teori och fostrade dessa barn efter nåt man bara bestämde sig för, de nyfödda fick ett kön opererat och så "blev" det en tjej el kille. Detta har lett till att mängder av människor fått sina liv förstörda. Att tvingas in i en roll som huvudet inte alls är med på. Idag är det förbjudet och man testar ist spädbarnets hormonnivåer för att könsbestämma och avvaktar med operation om tveksamhet. | |
| le-lou | 2014-01-22 15:12 | |
![]() | Jag ska nämna att det jag främst är emot i hela den här genusvetenskapen är kunskapssynen som man håller främst. Den som säger att någonting ÄR sant för att det passar med ideologin och för de politiska syften man vill tjäna. Samtidigt så är det så, att OM någon kommer med väl underbygda resultat som inte passar ideologin, så anses det inte längre vara kunskap utan är då"ohederligt" och "ovetenskapligt". Vad jag vet så baseras inte den naturvetenskapliga forskningen på tolkningar, utan är till skillnad från genusvetenskapens kvalitativa studier - konkreta, kvantitativa och oftast med klara mätbara faktorer, man fastställer fakta helt enkelt genom det som går att mäta. Genusvetenskapen har för övrigt inte heller några som helst interna krav på den forskningen som bedrivs, vilket gör den rätt ovetenskaplig i sig. Jag säger inte att den är helt oviktig, men den borde fila på kunskapssynen. Kunskap är ju inte vad man tror, det KAN vara det tills motsatsen bevisas. En seriös forskning, oavsett vilken tar vara på kunskap, å vilket håll det än må bära. | |