Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 302 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Real-one - Ej medlem längre | 2014-05-17 23:02 | |
![]() | Gunilla: Ja.. känslor är viktiga och kan styra åt det ena eller andra hållet. Men för den skull behöver inte de betyda att man minns fel. Har man inga känslor alls? Ja..då lär man ju inte minnas nåt av nåt!Eftesom de då inte betyder nåt eller är nåt att minnas! | |
| Gunilla _ | 2014-05-17 23:11 | |
![]() | Mja, nu var det inte så de beskrev det men men... | |
| dinodog | 2014-05-17 23:15 | |
![]() | Jag och min mamma testade anden i glaset några gånger när jag var i yngre tonåren. Men vi använde inget ljus som vi värmde glaset i. Det drog iväg ändå. Mycket märklig känsla som om någon satt med en magnet under brädet. Men magneter funkar ju inte på glas. Vi satt med toppen av pekfingret på botten av glaset som var ett litet glas. Minns att sista gången blev obehaglig, men kommer inte ihåg vad vi frågade. Har inte testat det någon mer gång efter det för det blev så obehagligt den sista gången. | |
| Rhotheta | 2014-05-18 08:02 | |
![]() | Real-one. Det verkar som att du föredrar att misstolka vad jag och Vulcan påstår framför att sätta dig in i området minnespsykologi med hjälp av universitetet eller internet. Jag är utbildad fysiker och i en energibetraktelse är din historia att jämföra med att du en dag hoppade jämfota till Spanien. Det är helt enkelt totalt uteslutet, annars skulle vi sluta med kärnkraft och gå över till varma glas. Flera delar kan vara korrekta men tillsammans är det fullständigt omöjligt. Så det återstår att ditt extremt tydliga minne trots allt i några detaljer inte stämmer med verkligheten, eller att ni hade en ande i glaset. Och ingen människa som har testats har haft ett osvikligt minne, helt enkelt därför att vi inte lagrar minnen som vi tror. Vi nyskapar dem varje gång vi minns något. Ofta stämmer nyskapandet ganska väl med verkligheten men minsta störning vi återkallandeprocessen om man börjar förändra minnesbilden. Om du orkar kan du börja med att titta på den här. www.youtube.com/watc...B2 OegI6wvI Minnet är vår bästa ledtråd till vårt förflutna och jag litar på mitt minne, men jag har hala tiden en beredskap för att det kan vara alldeles felaktigt. För att jag skall förkasta ett minne krävs en hel del motbevis. Det kanske ändå är så att du kommer att behöva studera en del energilära och termodynamik och göra vissa experiment på egen hand innan du är beredd att ifrågasätta ditt. I så fall kanske inte idén med att besöka högskolan var så dum, trots allt. Hur som helst önskar jag dig lycka till och vill understryka att jag inte tvivlar på att du besitter ett glasklart minne av händelserna. Jag tror bara att det minnet är stört, inte minst av att du diskuterat händelsen med din vän. Det är det klassiska sättet att manipulera och ändra minnen. Å tredje sidan kanske du har allra mest glädje av att ha detta mysterium i ditt liv. I så fall är det vettigaste du kan göra att bara fortsätta att spekulera på din kammare. Jag tror inte att du är tokig. Jag tror att du är som vi andra. No disrespect. /Rhotheta | |
| Real-one - Ej medlem längre | 2014-05-18 10:03 | |
![]() | Rhotheta: Vill ännu en ggn. bestyrka min berättelse med att säga att detta har hänt och är faktiskt sant. och för att kommentera det du skrev om att jag och min kompis på nåt sätt har talats vid om händelsen efteråt och på nåt sätt lyckats förvränga händelsen med att de var nog så eller så? Så kan jag bara säga att efter denna händelse jag och min kompis fick uppleva och se! Så talade vi med varandra om händelsen enbart första dagarna,som man då såklart vanligtvis gör om man vart med om nåt eller upplevt nåt oförutsägbart som vi då såklart kände det då detta skedde. Men vi har aldrig talats vid om händelsen sedan dess..och de är nu 41år sedan detta inträffade..Och jag har aldrig ändrat min upplevelse om vad som hände och vad vi fick uppleva den ggn. Det som hände då har alltid varit samma minne av vad som hände och inträffade. Alltså historien har aldrig ändrats. De var presis vad som skedde då! Och vi prövade aldrig att göra anden i glaset efter detta,som jag också tidigare nämnt. Du skriver om att jag kanske har det som nån sorts glädje i mitt liv att ha fått uppleva detta? som du då kallar för mysterium? Ja..om jag eller andra människor fått uppleva saker som faktiskt är sant och har hänt? Och som sedan enligt fakta aldrig kan vara möjligt enligt då denna händelse som då handlar om fysikens lagar. Så är väl de om nåt!? ett Väldigt mysterium och obegripligt/omöjligt just därför..Och därför blir man ju såklart inte trodd!? Och om fysikens lagar inte kan greja en sådan grej med att glaset kan röra sig med hjälp av den värme som såklart frigjordes från glasets uppvärmda kanter och alstrades och blir kvar ett tag instängt i glaset när man ställer det uppochner på plan yta? Så..? vad är det då som gjorde att glaset kunde röra sig? Och med sån fart dessutom? För detta är sant och har hänt! | |
| Real-one - Ej medlem längre | 2014-05-18 10:28 | |
![]() | Som jag tidigare nämnt,så blev vi ju just då såklart rädda och tyckte upplevelsen helt klart var väldigt obehaglig! men idag så är jag bara nyfiken ang. händelsen. Jag har inte efteråt testat att värma upp ett glas för att se om detta uppstår igen! men nu när samtalet kom upp och diskussionen kommit igång gällande detta.Så ska jag vid tillfälle testa att värma upp ett glas och se om detta kan hända igen? -Och händer detta inte igen? Så kan jag ju inte svara för varför såklart? Det kan ha varit en ren tillfällighet med dess värme och nåt slags värmetryck i glaset som klaffade presis för att detta skulle ske isf..Så ser då jag på saken som sådan! menmen..om jag får det att funka när jag vid tillfälle testar. Så hör jag av mig. | |
| Real-one - Ej medlem längre | 2014-05-18 10:35 | |
![]() | Om någon nu hade missat vad jag tidigare skrivit? Så ska man alltså hålla glaset över det tända ljusets låga,och värma glasets kanter till glaset är helt svart och fullt av sot.. | |
| dinodog | 2014-05-18 10:52 | |
![]() | Det fungerar utan att värma glaset också. Vi testade även en liten plastmugg och det drog iväg med en rasande fart. | |
| Real-one - Ej medlem längre | 2014-05-18 10:53 | |
![]() | Rättelse: menar ju inte att glaset ska värmas till det är ``Fylld´´ med sot. Utan att hela glasets yta speciellt inuti ska värmas över lågan till det är svart och sotigt. | |
| Real-one - Ej medlem längre | 2014-05-18 10:56 | |
![]() | dinodog: ja.. om min upplevelse och berättelse,som faktiskt är helt sann blir ifrågasatt? så är ju din upplevelse otroligt intressant och för att inte säga riktigt obegriplig i hög och ofattbar bemärkelse! | |
| le-lou | 2014-05-18 12:22 | |
![]() | Herrejösses. Hej skygglappar. | |
| bruschel | 2014-05-18 13:25 | |
![]() | En skämttråd förmodar jag? | |
| dinodog | 2014-05-18 14:34 | |
![]() | Lite märkligt att de som delar med sig av upplevelser blir näst intill idiotförklarade. Eller så kommer det förklaringar som de tror hände. Som om man inte själv försökt att hitta en förklaring. Att det finns de som själva "styrt" glaset vet vi redan. Men jag vet att det jag upplevde verkligen hände och det finns ingen förklaring till det. Sen får alla tycka vad dom vill. Men mina upplevelser är sanna för mig | |
| Rhotheta | 2014-05-18 14:50 | |
![]() | Real-time & dinodog. Mitt förslag är att vi utan vidare spisning drar linjen här och agree to disagree. Båda sidor har på ett tillräckligt detaljerat sätt förklarat sin ståndpunkt och sedan är det upp till oss som mottagare att förmå att korrekt ta in respektive budskap. Misslyckas vi är det vårt eget problem och inte den andres. Verkar det OK? | |
| kryddeluntan | 2014-05-18 15:01 | |
![]() | Rhotheta, du har väldigt intressanta inlägg och jag har sett videoklippen, mycket intressant. Jag skrev tidigt att allt kanske man inte kan förklara med logik, behåll upplevelserna just som gemensamma minnen och upplevelser. | |
| dinodog | 2014-05-18 15:06 | |
![]() | Rhoteta det får du fråga Ts om. Jag kan inte bestämma huruvida tråden ska avslutas eller inte. Så länge det skrivs något i tråden så berör den ju alltid någon, eller hur. Så länge man inte blir otrevliga och det blir pajkastning så går det väl bra. | |
| Rhotheta | 2014-05-18 16:48 | |
![]() | Oj! Nej, nej, jag menade bara vår lilla diskussion, så att vi inte glider över i någon pajkastning åt något håll. Tråden själv hoppas jag överlever och även att ni fortsätter, bara inte med mig. Jag har inget mer konstruktivt att komma med och önskar er bara lycka till med resten av diskussionen. PS. För säkerhets skull skriver jag ut att jag inte är förtäckt dryg och sarkastisk ovan. (Jag har lärt mig att tonfall inte hörs i textform.) | |
| dinodog | 2014-05-18 16:59 | |
![]() | :-) Oki hade lite svårt att tolka vad du menade. Men jag uppfattade dig inte som dryg eller sarkastisk i alla fall. | |
| Rhotheta | 2014-05-18 20:15 | |
![]() | Fint! :-) | |